Vilken fantastisk tråd! Att få besöka cockpit under en flygning är aldrig en rättighet och det blir bara fånigt att slå bakut över att en förfrågan nekats. Vissa flygbolag tillåter inte detta alls, vissa överlåter till kaptenen att avgöra. Om flygbolaget faller under sista kategorin måste ju kaptenen ha all rätt att få bestämma detta själv utan att behöva motivera om han/hon säger nej.
Jag misstänker att i dagens säkerhetsmedvetna samhälle vill man ha lite koll på vem man släpper in och det är nog så piloterna resonerar (om man ens vill ha besök). Att släppa in en Pandion (med hundratals problemfria flygningar) eller en första klass passagerare (som man bevakat och skapat en relation med under några timmar som i mitt fall nedan) är ju en helt annan sak än att bara släppa in vem som helst som kommer fram och frågar.
Personligen har jag inget skrikande behov att flyga i cockpit, det är kul att titta in, men i övrigt är det mest trångt där inne så sitter hellre i en skön första klass stol och dricker champagne...
Men till Andreas, du kanske skulle pröva att bygga en positiv relation med flygbolaget istället så ska du nog se att saker blir lite annorlunda.
Lite OT.
Jacob fick komma in i cockpiten på en Air France flygning till Tokyo med pyjamas på när han satte i First.
Så ett tips till Andreas Eriksson är att åka i First class och ha pyjamas på dig. Sedan ta massa foto onboard.
Kanske en flygvärdinna noterar att du är flygintresserade och frågar kaptenen om det är okej att släppa in pyjamasterroist.