Senaste nytt

Diskussion om Code share vara eller icke vara

Fast @agehalls poäng är att "om man inte vet vad codeshare är, det är bäst att låta bli att boka den".
Om man vet vad man håller på med, så ser jag inte något problem att boka codeshare flight(er).
Och har man ingen aning om vad codeshare är och bara vill åka A-B så kan man också boka det lika gärna är min poäng.
I detta fall var nog @toer00 fullt medveten om vad han gjorde så ser inga konstigheter i bokningen utan från förutsättningarna så lät det som ett rimligt val att göra.
 
  • Gilla
Reactions: Pho
Och har man ingen aning om vad codeshare är och bara vill åka A-B så kan man också boka det lika gärna är min poäng.
Det är så man råkar ut för problem som att man tex hamnar i fel terminal med på tok för kort tid för att ta sig över till rätt terminal. Codeshare är ett rent helvete eftersom det finns oändligt med fallgropar i det. Återigen, vet man exakt vad man gör så är det inga jätteproblem, men det är väldigt få som förstår exakt hur komplicerat codeshare är och vad det kan ställa till med. Det borde vara förbjudet att sälja codeshare utan att köparen först explicit godkänner det genom en extra varning.
 
Det är så man råkar ut för problem som att man tex hamnar i fel terminal med på tok för kort tid för att ta sig över till rätt terminal. Codeshare är ett rent helvete eftersom det finns oändligt med fallgropar i det. Återigen, vet man exakt vad man gör så är det inga jätteproblem, men det är väldigt få som förstår exakt hur komplicerat codeshare är och vad det kan ställa till med. Det borde vara förbjudet att sälja codeshare utan att köparen först explicit godkänner det genom en extra varning.
Vilken terminal man flyger ifrån brukar ju stå på biljetten, hamnar man i fel terminal skulle jag nog säga att det inte beror på codeshare utan att man själv inte varit uppmärksam på vart man ska någon stans. Om man inte hinner byta terminal har man varit ute sent från första början (klart olyckor kan hända).
 
Vilken terminal man flyger ifrån brukar ju stå på biljetten, hamnar man i fel terminal skulle jag nog säga att det inte beror på codeshare utan att man själv inte varit uppmärksam på vart man ska någon stans. Om man inte hinner byta terminal har man varit ute sent från första början (klart olyckor kan hända).
På vissa flygbolags / resebyrås biljett (bokningsbekräftelse) står det inget om terminal och ibland står det inte ens om att det flygs av ett annat flygbolag.
 
Det är inte helt ovanligt att marketing carrier och operating carrier kör från helt olika terminaler, speciellt vid t ex byte Internationell/Inrikes. Kan ta rejält med tid om man går till fel (marketing) terminal.
 
Det är så man råkar ut för problem som att man tex hamnar i fel terminal med på tok för kort tid för att ta sig över till rätt terminal. Codeshare är ett rent helvete eftersom det finns oändligt med fallgropar i det. Återigen, vet man exakt vad man gör så är det inga jätteproblem, men det är väldigt få som förstår exakt hur komplicerat codeshare är och vad det kan ställa till med. Det borde vara förbjudet att sälja codeshare utan att köparen först explicit godkänner det genom en extra varning.

Vilken terminal man flyger ifrån brukar ju stå på biljetten, hamnar man i fel terminal skulle jag nog säga att det inte beror på codeshare utan att man själv inte varit uppmärksam på vart man ska någon stans. Om man inte hinner byta terminal har man varit ute sent från första början (klart olyckor kan hända).

Lite OT då United inte verkar ha code share längre på SAS flyg från USA till Skandinavien, men jag fick uppleva något ganska intressant på Newark på min senaste hemresa.

UA69 avgår Terminal C klockan 17.20 riktning Arlanda
SK904 avgår Terminal B klockan 17.20 riktning Arlanda

Den plats som jag först fick på UA69, men som sedan gick tillbaka till resenärer uppstod då kvinnan hade checkat in hos United, sedan tagit bussen till Terminal B. Hon fick sedan panik när hon insåg sitt misstag och fick gå den långa vägen tillbaka inklusive besök hos TSA igen. United lämnade en uppfattning att detta var ett återkommande problem till Stockholm.

Liten empirisk studie att det inte kräver code share för att ställa till problem när en resenär är troligtvis stressad, ouppmärksam, och kanske novis på flygplatsen.
 
Och har man ingen aning om vad codeshare är och bara vill åka A-B så kan man också boka det lika gärna är min poäng.
I detta fall var nog @toer00 fullt medveten om vad han gjorde så ser inga konstigheter i bokningen utan från förutsättningarna så lät det som ett rimligt val att göra.

Det är inte helt ovanligt att marketing carrier och operating carrier kör från helt olika terminaler, speciellt vid t ex byte Internationell/Inrikes. Kan ta rejält med tid om man går till fel (marketing) terminal.

Man måste bara veta att det är operating carrier man skall utgå från när man väl skall flyga, håller man bara koll på det, så inga problem...
I vårt fall ANA:s terminal på Haneda och Incheckning och Bag-Drop vid ANA disk och inbjudan till ANA lounge, plus att jag sparade 5000 kr...
 
Man måste bara veta att det är operating carrier man skall utgå från när man väl skall flyga, håller man bara koll på det, så inga problem...
I vårt fall ANA:s terminal på Haneda och Incheckning och Bag-Drop vid ANA disk och inbjudan till ANA lounge, plus att jag sparade 5000 kr...
Absolut, men du vet ju vad code share innebär och poängen här var ju att de allra flesta inte har en susning om man inte hänger på sådanahär forum och då ställer code share ibland till det.
 
Det gäller väl överallt här i livet, håll koll! Som att boka ett rum på ett hotell och förvänta sig havsutsikt när det faktisk står "courtyard" på rumsbeskrivningen...
 
Toppen