Och har man ingen aning om vad codeshare är och bara vill åka A-B så kan man också boka det lika gärna är min poäng.Fast @agehalls poäng är att "om man inte vet vad codeshare är, det är bäst att låta bli att boka den".
Om man vet vad man håller på med, så ser jag inte något problem att boka codeshare flight(er).
Det är så man råkar ut för problem som att man tex hamnar i fel terminal med på tok för kort tid för att ta sig över till rätt terminal. Codeshare är ett rent helvete eftersom det finns oändligt med fallgropar i det. Återigen, vet man exakt vad man gör så är det inga jätteproblem, men det är väldigt få som förstår exakt hur komplicerat codeshare är och vad det kan ställa till med. Det borde vara förbjudet att sälja codeshare utan att köparen först explicit godkänner det genom en extra varning.Och har man ingen aning om vad codeshare är och bara vill åka A-B så kan man också boka det lika gärna är min poäng.
Vilken terminal man flyger ifrån brukar ju stå på biljetten, hamnar man i fel terminal skulle jag nog säga att det inte beror på codeshare utan att man själv inte varit uppmärksam på vart man ska någon stans. Om man inte hinner byta terminal har man varit ute sent från första början (klart olyckor kan hända).Det är så man råkar ut för problem som att man tex hamnar i fel terminal med på tok för kort tid för att ta sig över till rätt terminal. Codeshare är ett rent helvete eftersom det finns oändligt med fallgropar i det. Återigen, vet man exakt vad man gör så är det inga jätteproblem, men det är väldigt få som förstår exakt hur komplicerat codeshare är och vad det kan ställa till med. Det borde vara förbjudet att sälja codeshare utan att köparen först explicit godkänner det genom en extra varning.
På vissa flygbolags / resebyrås biljett (bokningsbekräftelse) står det inget om terminal och ibland står det inte ens om att det flygs av ett annat flygbolag.Vilken terminal man flyger ifrån brukar ju stå på biljetten, hamnar man i fel terminal skulle jag nog säga att det inte beror på codeshare utan att man själv inte varit uppmärksam på vart man ska någon stans. Om man inte hinner byta terminal har man varit ute sent från första början (klart olyckor kan hända).
Det är så man råkar ut för problem som att man tex hamnar i fel terminal med på tok för kort tid för att ta sig över till rätt terminal. Codeshare är ett rent helvete eftersom det finns oändligt med fallgropar i det. Återigen, vet man exakt vad man gör så är det inga jätteproblem, men det är väldigt få som förstår exakt hur komplicerat codeshare är och vad det kan ställa till med. Det borde vara förbjudet att sälja codeshare utan att köparen först explicit godkänner det genom en extra varning.
Vilken terminal man flyger ifrån brukar ju stå på biljetten, hamnar man i fel terminal skulle jag nog säga att det inte beror på codeshare utan att man själv inte varit uppmärksam på vart man ska någon stans. Om man inte hinner byta terminal har man varit ute sent från första början (klart olyckor kan hända).
Och har man ingen aning om vad codeshare är och bara vill åka A-B så kan man också boka det lika gärna är min poäng.
I detta fall var nog @toer00 fullt medveten om vad han gjorde så ser inga konstigheter i bokningen utan från förutsättningarna så lät det som ett rimligt val att göra.
Det är inte helt ovanligt att marketing carrier och operating carrier kör från helt olika terminaler, speciellt vid t ex byte Internationell/Inrikes. Kan ta rejält med tid om man går till fel (marketing) terminal.
Absolut, men du vet ju vad code share innebär och poängen här var ju att de allra flesta inte har en susning om man inte hänger på sådanahär forum och då ställer code share ibland till det.Man måste bara veta att det är operating carrier man skall utgå från när man väl skall flyga, håller man bara koll på det, så inga problem...
I vårt fall ANA:s terminal på Haneda och Incheckning och Bag-Drop vid ANA disk och inbjudan till ANA lounge, plus att jag sparade 5000 kr...