agehall
Medlem
Otroligt sällan det är en bättre lösning än att jobba runt problemet på andra sätt.Helt rätt gällande poäng, men om värdesätter priset så kan det finnas fördelar ibland...![]()
Otroligt sällan det är en bättre lösning än att jobba runt problemet på andra sätt.Helt rätt gällande poäng, men om värdesätter priset så kan det finnas fördelar ibland...![]()
Otroligt sällan det är en bättre lösning än att jobba runt problemet på andra sätt.
Så du flög ANA med codeshare på ANA?Tokyo - Seoul i våras, 1 enkel i Business med ANA skulle kostat ca 10 900 Kr. Men exakt samma flight codeshare ANA kostade 5 500 Kr...
Vem sålde codeshare på sträckan? Däremot så ser jag gott om möjligheter att flyga utan codeshare för runt 5k.Tokyo - Seoul i våras, 1 enkel i Business med ANA skulle kostat ca 10 900 Kr. Men exakt samma flight codeshare ANA kostade 5 500 Kr...
Ligger därikring. Dyrt att starta i TYO...Klart det alltid finnas tillfälle där codeshare kan vara att föredra, om inte poängen är viktiga så spelar ju inte codeshare någonstans roll över huvud taget. Låter docka rätt dyrt med 5500 i Business för en flight på 2h, vad kostade det tor?
Du har säkert rätt att det finns situationer där man skall undvika codeshare... speciellt om poängen är viktigast...
För mig personligen har dock aldrig codeshare varit problem, utan bara gett möjligheter. Så med lite ödmjukhet rekommenderar jag mer neutrala läsare, döm inte ut codeshare av principiella skäl, utan bedöm läget som sådant först.
Ni har en väldigt naiv syn på codeshare. Codeshare kan vara bra om man vet vad man gör och flyger oneworld. Men problemet är att inte ens 0.1% av besökarna här förstår hur illa det kan sluta och därmed är det rent bedrägligt att säga att det inte finns några problem med codeshare. Det finns många andra problem än att man bara kan bli utan poäng. Tex så försvinner i princip alla möjligheter att uppgradera (ifall man nu är intresserad av sådant).Klart det alltid finnas tillfälle där codeshare kan vara att föredra, om inte poängen är viktiga så spelar ju inte codeshare någonstans roll över huvud taget.
Ja, det finns gott om folk som fattar dumma beslut på tveksamma grunder. Finns ju tex gott om rökare trots att det är ganska väl underbyggt numera att det är skadligt.Skulle säga att det är ett fullt medvetet val i detta fall att boka codeshare för att få halva priset på biljetten och ett val som nog de flesta skulle göra här inne.
Så du menar i just detta fall med flyg mellan Tokyo och Seoul att det vore mer lämpligt att betala 10k för business one way än 5k fast med codeshare. Vad går jag miste om förutom att jag inte vet med säkerhet hur många poäng jag kommer att få till ett bonusprogram? Business är som sagt högsta klass på aktuellt flyg så uppgradering är ju inte något som är aktuellt. Det ska vara väldigt bra fördelar man får för att inte boka codeshare om prisskillnaden är 5000 kronor.Ja, det finns gott om folk som fattar dumma beslut på tveksamma grunder. Finns ju tex gott om rökare trots att det är ganska väl underbyggt numera att det är skadligt.
Om det nu funnits biljetter aktuell dag för 5000 i business som inte var codeshare är det klart att det varit och föredra men vi kan ju bara utgå ifrån vad som angivits att codeshare kostade 5k och icke codeshare kostade 10k. Om man bar aska transportera sig A till B och inte bryr sig om poäng/legs så kan inte jag komma på en enda anledning till att inte ta det billigare priset. Klart man kan hamna längre ner på en ombokningslista eller liknande om flighten ställs in eller liknande men det är ju inget man kan betala 5k extra för.Ja, framförallt med tanke på att det inte verkar svårt att hitta biljetter för ca 5k utan codeshare.
Det finns massor med fallgropar med codeshare. Det är svårt att lista dem alla och de beror på olika saker. Mitt råd baserar sig på enkla principer som gör att man undviker problem.