Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Är inbokad på ARN-BKK-DPS med Thai Airways i business. Nu ser det ut som det har öppnat upp sig med FRA-BKK med Thai Airways i första klass. Har aldrig testat första klass tidigare. Tycker ni att det är värt att lägga poängen till att uppgradera? Hur stor skillnad är det på Thai Airways i business och första klass? Reser med sambo + infant och har haft som prio att ha så få stop som möjligt. Vid ombokning skulle det tillkomma ett ben på resan = ARN-FRA-BKK-DPS.

Hemresan är bokad i business med Turkish: DPS-IST-ARN. Här har jag inte hittat några alternativ i första klass.
Hmm, vet inte vilken ålder infant är men i first är det betydligt större säten (antar infant i knät). Sen är ju frågan om infant sover mycket. För att njuta i F fullt ut anser jag man ska kunna äta och dricka ostört, vilket iofs går om ni käkar i lite omgångar.
Sen vad gäller markservice är det ju lite bättre i BKK då första klass lounge samt massage finns.

Hmm, vet inte vilken ålder infant är men i first är det betydligt större säten (antar infant i knät). Sen är ju frågan om infant sover mycket. För att njuta i F fullt ut anser jag man ska kunna äta och dricka ostört, vilket iofs går om ni käkar i lite omgångar.
Sen vad gäller markservice är det ju lite bättre i BKK då första klass lounge samt massage finns.
Yes, hon kommer sitta i knät. Hon är 6 mån och det blir första flygningen så ingen aning om hur hon kommer att reagera. Vi hoppas på att hon sover mycket iom nattflyg men man vet ju aldrig. Är därför lite tveksam till om det blir värt uppgraderingen.

Var tvungen att boka Emirates First a380 från Christchurch till Sydney ;-) 9 500 kr för att prova på Emirates First är helt ok, när man i vanliga fall knegar på star alliance bolagen till ganska högre priser ;-)

En liten fråga: Vilken rutt väljer man:

Alt 1:
CPH-FRA LH C a320
FRA-HND ANA F b777
NRT-BKK TG F a380
<— övernattning i BKK —>
BKK-AKL TG C b787-9 (nya C)

Alt 2:
CPH-FRA LH C a320
FRA-HND ANA F b777
HND-AKL NZ C b787-9

Alt 3:
CPH-FRA LH C a320
FRA-BKK TG F a380

Kan ju även poppa upp något m SQ F närmare.

En liten fråga: Vilken rutt väljer man:

Alt 1:
CPH-FRA LH C a320
FRA-HND ANA F b777
NRT-BKK TG F a380
<— övernattning i BKK —>

Alt 2:
CPH-FRA LH C a320
FRA-HND ANA F b777
HND-AKL NZ C b787-9

Alt 3:
CPH-FRA LH C a320
FRA-BKK TG F a380

Kan ju även poppa upp något m SQ F närmare.
Jag hade tagit i den ordning du listar dom. Jag gillar tiden ombord på flyg, och mer First tycker jag är trevligt.
Får dual till Air New Zealand från Tokyo är det lite kul att testa, därav hellre den än alternativ 3. Kul att testa flera olika bolag enligt mig för att kunna jämföra.

Jag hade tagit i den ordning du listar dom. Jag gillar tiden ombord på flyg, och mer First tycker jag är trevligt.
Får dual till Air New Zealand från Tokyo är det lite kul att testa, därav hellre den än alternativ 3. Kul att testa flera olika bolag enligt mig för att kunna jämföra.

Håller med. Och har aldrig testat ANA F. Men Air NZ C har jag testat och var inte imponerad över privacy eller att man sitter inåt. Men man ”slipper” en TG F flight + övernattning.

Någon som har varit med om att SQ släpper F på SIN-AKL med 777 dagarna innan? (vet att det kan finnas med a380:n)

Last edited:
Hur lyckades du hitta SQ F mellan PEK-SIN? Hittar ingenting under hela hösten där.

Ja! Mig veterligen så finns det ingen program som visar tillgänglighet på SIN-PEK-SIN i SQ F online. På AwardFares kan du se det som går att se online, det vill säga Economy och Business. Skulle något bolag börja visa SQ F online, så skulle det visas på AwardFares - men tyvärr är det omöjligt ju nu :(

Kanske har varit uppe, men det enda sättet om man vi ha en hint om det finns lediga är väl att kolla på Singapore Airlines egen sida. Men detta garanterar ju inte att platserna går att komma åt via andra program. Just nu kommer jag inte in på M&M sida, men där kan jag också tänka mig att man skulle kunna se tillgång.

För några månader sedan kunde man hitta flera lediga F-platser (SIN-PEK-SIN) i veckan inloggad på M&M. Sen började deras sida fungera väldigt dåligt och nu hittar jag inget där längre. För ca ett år sedan gick det också väldigt lätt att hitta platser. Det verkar gå i vågor som jag inte kan förutspå.

För några månader sedan kunde man hitta flera lediga F-platser (SIN-PEK-SIN) i veckan inloggad på M&M. Sen började deras sida fungera väldigt dåligt och nu hittar jag inget där längre. För ca ett år sedan gick det också väldigt lätt att hitta platser. Det verkar gå i vågor som jag inte kan förutspå.

Kom in på M&M-sidan nu och roade mig med att söka lite spridda datum för PVG-SIN, där jag hittade first med SQ för en tid sedan. Thai och ANA i C är det enda som kommer upp, så något verkar ha hänt.

Kom in på M&M-sidan nu och roade mig med att söka lite spridda datum för PVG-SIN, där jag hittade first med SQ för en tid sedan. Thai och ANA i C är det enda som kommer upp, så något verkar ha hänt.
Du skriver PVG, menar du det eller PEK. Mig veterligen är PVG inte möjligt boka i F då den bla köra med nya A380 suites.

Det har redan diskuterats längre uppe i denna tråden ( Diskussion om bokade Award-bokningar | Sida 177 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor ), som är tråden som diskussioner om bokade awards skall ske i.
Förstår tyvärr fortfarande inte. Lyckades han hitta en resa till Asien via USA med SAS onlinebokningssystem för awardresor? Sen ringde han in och bokade om hemresan? Kanske trög, men har aldrig sett att det verktyget slingar dig till Asien via USA, och inte desto mindre i Business. Kanske du kan förtydliga? :)

Förstår tyvärr fortfarande inte. Lyckades han hitta en resa till Asien via USA med SAS onlinebokningssystem för awardresor? Sen ringde han in och bokade om hemresan? Kanske trög, men har aldrig sett att det verktyget slingar dig till Asien via USA, och inte desto mindre i Business. Kanske du kan förtydliga? :)
Jo SAS egna verktyg kan skicka dig den vägen, inte helt okänt och har diskuterats förut.
Sen om man måste ringa in till tallin och göra ev ändringar, då kan dom neka för det är inte ok enligt deras regler.

Här är ett exempel från SAS verktyg på en sökning gjord idag för 28/9
Screenshot_2019-08-03 Välj flyg SAS.png

Toppen