Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Jag har bokat en 2-4-1 ARN-OSL-MIA // JFK-ZRH-ARN i sommar med SAS business på utresan och Swiss business på hemresan. Såg nu på morgonen att det dök upp 2 biljetter i business EWR-ARN på mitt hemresedatum och bokade även denna som en enkelresa med en annan 2-4-1. Ville inte riskera att missa biljetterna med att vänta till Tallinn öppnar. Går det att slå ihop mina två bokningar, dvs ta bort hemresan med Swiss i första bokningen och lägga till hemresan med SAS i andra bokningen?

Jag har bokat en 2-4-1 ARN-OSL-MIA // JFK-ZRH-ARN i sommar med SAS business på utresan och Swiss business på hemresan. Såg nu på morgonen att det dök upp 2 biljetter i business EWR-ARN på mitt hemresedatum och bokade även denna som en enkelresa med en annan 2-4-1. Ville inte riskera att missa biljetterna med att vänta till Tallinn öppnar. Går det att slå ihop mina två bokningar, dvs ta bort hemresan med Swiss i första bokningen och lägga till hemresan med SAS i andra bokningen?
Så vitt jag vet är svaret nej. De kan avboka den ena och omedelbart försöka ta tillbaka dem, men det finns alltid en risk att de inte går tillbaka som awards. Så det blir en chansning.

Du kan ju visserligen boka om det till två enkelbiljetter, men det blir ju avsevärt dyrare eftersom din 241 isåfall bara kan användaw på en av dem.

Så vitt jag vet är svaret nej. De kan avboka den ena och omedelbart försöka ta tillbaka dem, men det finns alltid en risk att de inte går tillbaka som awards. Så det blir en chansning.

Du kan ju visserligen boka om det till två enkelbiljetter, men det blir ju avsevärt dyrare eftersom din 241 isåfall bara kan användaw på en av dem.
OK, jag får slå en signal och se vad de säger. I värsta fall får jag använda två 2-4-1 och betala 120.000 poäng istället för 110.000 poäng som min nuvarande bokning kostade. Å andra sidan lär jag spara in en del på skatterna. Jag har 4 st 2-4-1 som går ut i år och inte tillräckligt poäng att nyttja dem alla så det skulle inte vara hela världen.

OK, jag får slå en signal och se vad de säger. I värsta fall får jag använda två 2-4-1 och betala 120.000 poäng istället för 110.000 poäng som min nuvarande bokning kostade. Å andra sidan lär jag spara in en del på skatterna. Jag har 4 st 2-4-1 som går ut i år och inte tillräckligt poäng att nyttja dem alla så det skulle inte vara hela världen.
Återkoppla gärna, eftersom det blir en ren SAS-award efter avbokningen av Swiss så är det inte omöjligt att Tallinn kan slå ihop dem.

Återkoppla gärna, eftersom det blir en ren SAS-award efter avbokningen av Swiss så är det inte omöjligt att Tallinn kan slå ihop dem.
Fick prata med Kristina i Tallinn. Det var som @mha321 skrev, vi var tvungna att avboka min andra bokning (SAS EWR-ARN) för att sen se om den dök upp igen för att läggas till i min ursprungliga bokning. I och med att jag precis hade gjort bokningen så sade Kristina att risken att platserna inte skulle dyka upp var mindre. I just det här fallet var risken obefintlig i och med att det även fanns platser via CPH lediga i business som backup.

Summa summarum: det funkade! Platserna dök upp på en gång och kunde läggas till min bokning. Fick betala ändringsavgift på 150SEK/pax men sparade in totalt ca 2.300 kr i lägre skatter och avgifter och 10.000 Eurobonuspoäng.

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Thai Airways, Singapore Airlines, Swiss Air
Kabinklass: Business
Avreseort: Stockholm
Destination: Maldiverna
Enkelresa eller Tur&retur: Tur & Retur
Antal poäng (per person): 60.000 + Amex 2 för 1
Skatter&avgifter (per person): 3459 SEK
Antal resenär: 2
När (avresans tidpunkt): Augusti 2018
Bokad: Januari 2018

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Undrar bara hur detta blev 60.000? :)
Tänkte att det skulle bli 70.000 per person, ordinarie 140.000?

Fasiken vad jag gillar denna bokningen @Adam.Å ... Hur många HUACA fick du göra innan det var ok?
Sen som svar på @patteng när man väl får igenom att resa genom en dyrare zon så har det sedan i sommras bara debiterats för destinationens zon. Maldiverna hör till Indien som är 120 000p x50% = 60 000p...

Flygbolag: Thai Airways, Singapore Airlines, Swiss Air
Kabinklass: Business
Destination: Maldiverna
Enkelresa eller Tur&retur: Tur & Retur
Antal poäng (per person): 60.000 + Amex 2 för 1
Skatter&avgifter (per person): 3459 SEK
Antal resenär: 2
När (avresans tidpunkt): Augusti 2018
Bokad: Januari 2018

Fasiken vad jag gillar denna bokningen @Adam.Å ... Hur många HUACA fick du göra innan det var ok?
Sen som svar på @patteng när man väl får igenom att resa genom en dyrare zon så har det sedan i sommras bara debiterats för destinationens zon. Maldiverna hör till Indien som är 120 000p x50% = 60 000p...

Tack, det var ren tur faktiskt, ringde bara en gång och väntade max 2 minuter och kommer fram till en trevlig kvinna som hjälper mig. Hon kom först med förslag med LOT som var den snabbaste turen, men jag var inte jättesugen att flyga med dem så jag frågade om hon kunde lösa en annan rutt och fick fram det här. Det är dock en layover i Bangkok på vägen dit och Singapore på väg hem.
Det gör inte mig någonting (min blivande tyckte dock det var lite jobbigt :)), jag har ändå velat bo på Marina Bay Sands i Singapore så nu får jag chansen. Dessutom får jag testa 3 olika Business-flyg vilket ska bli kul.

Blev förvånad över poängen själv och kan bara konstatera att det blir mycket flygtid i Business för poängen :)

Denna är nu ändrad, fick till slut igenom att göra förändringar till Lufthansa First både ut och hem. Det här är det sjukaste jag gjort och kommer nog aldrig kunna att göras "bättre".

Flygbolag: Lufthansa, Thai, Asaina, ANA
Kabinklass: Business/First
Destination: San Francisco
Enkelresa eller Tur&retur: ToR
Antal poäng (per person): 75k (2-4-1 voucher)
Skatter&avgifter (per person): 3427 SEK
Antal resenär: 1
När (avresans tidpunkt): Januari 2018
Bokad: Juni 2017 (ändrad januari 2018)

ARN-FRA LH C
FRA-BKK LH F A380
BKK-ICN TG F B747
ICN-LAX OZ F A380
LAX-NRT NH F B77W
NRT-SFO NH F B77W
//Destination//
SFO-MUC LH F A346
MUC-ARN LH C

En snabb fråga, hur får man igenom en sån här route? Trodde det var "most reasonable" som gällde. ;)

Toppen