Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Ring Garuda. De är inte helt inkörda.
Innan jag fick reda på att man kan boka säte på Garuda online på Tarom, så använde jag chatten.
Den funkar, men är sjukt långsam. Efter man svarat på 100 frågor, exakt vilken tid flyget går, var din mormor är född, så bekräftar dom ditt sätesval...efter 10 minuter. Upprepa för varje flyg i bokningen.
Men som sagt, använd Tarom.
 
Innan jag fick reda på att man kan boka säte på Garuda online på Tarom, så använde jag chatten.
Den funkar, men är sjukt långsam. Efter man svarat på 100 frågor, exakt vilken tid flyget går, var din mormor är född, så bekräftar dom ditt sätesval...efter 10 minuter. Upprepa för varje flyg i bokningen.
Men som sagt, använd Tarom.
Därav, det är snabbare att ringa. Seatmap kan du kolla på EF
 
Innan jag fick reda på att man kan boka säte på Garuda online på Tarom, så använde jag chatten.
Den funkar, men är sjukt långsam. Efter man svarat på 100 frågor, exakt vilken tid flyget går, var din mormor är född, så bekräftar dom ditt sätesval...efter 10 minuter. Upprepa för varje flyg i bokningen.
Men som sagt, använd Tarom.
Hittar inget val för det på Tarom...kanske för att det är kortare flygning, med begränsat antal platser...
 
Jag hade bokat
Bonusprogram: EuroBonus
Flygbolag: Delta
Kabinklass: Eco
Avreseort: CUN
Destination: DTW
Enkelresa eller Tur&retur: Enkel
Antal poäng (per person): 15000p
Skatter&avgifter (per person): 1312 SEK
Antal resenärer: 4 + 1 infant
När (avresans tidpunkt): Februari 2025
Bokad: Februari 2025
Hur hittades tillgänglighet: sas.se
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0st, bokade online

Från början hade jag bokat billiga biljetter med Flair Airlines (F8), kanadensiskt LCC till CUN från YXU. Då det var kraftig dimma i måndags och YXU saknar ILS blev inkommande flight omdirigerad till YYZ och vårt plan till CUN blev inställt. Inställt flyg med LCC i Kanada var en total shitshow (även incheck var shitshow trodde Ryan/Wizz hade hårda bagageregler men här skulle ALLA väskor ner i metall-lådorna för att se att de hade rätt mått och sedan vägas - såhär i efterhand så förstår jag varför de skriver att man ska vara på plats 3h innan avgång). Ombokad till måndagen efter.. dvs T&R samma dag, inte mycket till semester. Groundstaff var helt ointresserade att hjälpa till och hänvisade alla till att invänta mail från Flair eller ringa kundtjänst. Om man tycker SAS kundtjänst är dålig var det här mångt mycket värre - totalt goddag yxskaft varje gång trots flera HUACA. Valde att avboka allt och begära refund. För att inte hela semestern och poängbokingen på Hilton Cancun skulle gå upp i rök började jag söka efter alternativ. Efter en snabb ESTA ansökan för Doctor-X Jr som gick igenom inom 1h, öppnades betydligt fler alternativ. Slutade med revenue enkelbiljetter DTW-CUN morgonen efter för $1600 (ändå helt ok för 4 vuxna + 1 infant) och sedan på poäng CUN-DTW en vecka senare. (T&R cash för alla 4 + 1 infant var $4300, så blev en ganska ok utväxling). Synd att det fortfarande inte går att boka partner bonusbiljetter hos SAS mer än 4 dagar innan avgång då det fanns tillgänglighet hos KLM/AF och Delta på den flighten som bokades för cash.

Det är sådana här tillfällen som det känns extra bra att sitta på en del poäng och kunna rädda upp en tråkig situation utan att det kostar skjortan.

Bokade Hilton Garden In Cancun Airport ($165/rum) den extra natten då det blev tis-tis istället för mån-mån då jag inte kunde motivera $2000 för en extra natt på Hilton Cancun ($1000/rum) och det inte fanns rum för poäng. Tänker försöka med sen utcheckning och hänga kvar på resorten så länge det går och sedan ta vår förbokade transport till flygplatsen sen eftermiddag.

Nu är vi här och alla är nöjda och glada :cool:

Hade bokat ovanstående bokning online via SAS (partner bokningsflödet). Eftersom det var resa till USA så fyllde jag mitt fullständiga namn (1 förnamn 2 mellannamn och 2 efternamn) vid bokningen, eftersom det fylls i automatiskt i inloggat läge vet jag att det var helt rätt ifyllt när bokningen gjordes inkl Eurobounsnummer. Jag fick biljetter för alla och kollade snabbt att det såg rätt ut.
Två problem uppdagades vid incheck i Cancun:
1) De två sista bokstäverna i mitt andra efternamn saknades, jag gissar att med alla namn alt om det bara är att efternamnen att det helt enkelt blir för många bokstäver som bokningsflödet klarar av och därav har de två sista kapats. Tur nog gick det att checka in utan problem. På SAS hemsida och i appen är mitt eurobonusnummer inlagt, men när jag kollade via Deltas hemsida för att välja säten så fanns det inte med där, jag försökte lägga till men bara error. Försökte igen vid inchekningsdisken men fick förklarat att då mitt namn i bokningen inte matchar mitt namn för min eurobouns-profil (då de två sista bokstäverna i mitt andra efternamn saknades), så gick det inte att lägga till. Tur nog är min fru EBG (jag EBD), så alla fick SkyPriority etc. Men det känns riktigt dåligt att SAS system för partner bonusbiljetter inte klarar av två efternamn. Är enda lösningen här att ringa in och boka för all framtid när det gäller resor till USA? För man kan ju inte ändra namn på en partner-bounsbiljett.
2) Vår sons namn hade bokningssystemet hos SAS också levts sitt egna liv. På hans biljett stod endast J Fr (när jag bokade skrev jag in hans fullständiga namn Jxxxxx Axxxxx Frxxxxxx, men blev bara J Fr (infant). Tidigare vid bokning av europabiljett med SAS för honom (revenue) blev han Ju (infant), dubbelkollade med SAS via telefon och de sade att det är så det ser ut när på biljetten man får i PDF-form, men att hans fullständiga namn finns inlagt i systemet. Jag tänkte därför inte mer på detta när jag bokade och såg hans namn då det tidigare funkat och blivit liknande. Men vid incheck i Cancun var det tvärstopp, eftersom namnet på biljetten inte stämde med passet gick det inte att checka in honom. Inchekningspersonalen var väldigt snälla och försökte med alla tricks och ringde Delta centralt för att se vad de kunde göra, men eftersom SAS ställt ut biljetten ägde de biljetten och de kunde inte göra några ändringar även hur de än försökte. Jag fick två alt. ringa SAS och försöka få de att ändra namnet eller köpa en ny biljett för vår son. Priset för att lägga på honom var bara 28USD då det var en no brainer att ta den kostanden istället för att behöva ringa SAS kundtjänst på en smått kaotiskt CUN.
Är det någon annan som råkat ut för samma problematik? På en annan bonusbiljett jag har med vår son (men som är bokad via telefon) så är hans namn korrekt. Är enda lösningen att ringa in för att boka så att namnet blir rätt?

Wall of text, men tänker att om någon annan försöker boka en infant online, ring in istället!
 
Jag hade bokat


Hade bokat ovanstående bokning online via SAS (partner bokningsflödet). Eftersom det var resa till USA så fyllde jag mitt fullständiga namn (1 förnamn 2 mellannamn och 2 efternamn) vid bokningen, eftersom det fylls i automatiskt i inloggat läge vet jag att det var helt rätt ifyllt när bokningen gjordes inkl Eurobounsnummer. Jag fick biljetter för alla och kollade snabbt att det såg rätt ut.
Två problem uppdagades vid incheck i Cancun:
1) De två sista bokstäverna i mitt andra efternamn saknades, jag gissar att med alla namn alt om det bara är att efternamnen att det helt enkelt blir för många bokstäver som bokningsflödet klarar av och därav har de två sista kapats. Tur nog gick det att checka in utan problem. På SAS hemsida och i appen är mitt eurobonusnummer inlagt, men när jag kollade via Deltas hemsida för att välja säten så fanns det inte med där, jag försökte lägga till men bara error. Försökte igen vid inchekningsdisken men fick förklarat att då mitt namn i bokningen inte matchar mitt namn för min eurobouns-profil (då de två sista bokstäverna i mitt andra efternamn saknades), så gick det inte att lägga till. Tur nog är min fru EBG (jag EBD), så alla fick SkyPriority etc. Men det känns riktigt dåligt att SAS system för partner bonusbiljetter inte klarar av två efternamn. Är enda lösningen här att ringa in och boka för all framtid när det gäller resor till USA? För man kan ju inte ändra namn på en partner-bounsbiljett.
2) Vår sons namn hade bokningssystemet hos SAS också levts sitt egna liv. På hans biljett stod endast J Fr (när jag bokade skrev jag in hans fullständiga namn Jxxxxx Axxxxx Frxxxxxx, men blev bara J Fr (infant). Tidigare vid bokning av europabiljett med SAS för honom (revenue) blev han Ju (infant), dubbelkollade med SAS via telefon och de sade att det är så det ser ut när på biljetten man får i PDF-form, men att hans fullständiga namn finns inlagt i systemet. Jag tänkte därför inte mer på detta när jag bokade och såg hans namn då det tidigare funkat och blivit liknande. Men vid incheck i Cancun var det tvärstopp, eftersom namnet på biljetten inte stämde med passet gick det inte att checka in honom. Inchekningspersonalen var väldigt snälla och försökte med alla tricks och ringde Delta centralt för att se vad de kunde göra, men eftersom SAS ställt ut biljetten ägde de biljetten och de kunde inte göra några ändringar även hur de än försökte. Jag fick två alt. ringa SAS och försöka få de att ändra namnet eller köpa en ny biljett för vår son. Priset för att lägga på honom var bara 28USD då det var en no brainer att ta den kostanden istället för att behöva ringa SAS kundtjänst på en smått kaotiskt CUN.
Är det någon annan som råkat ut för samma problematik? På en annan bonusbiljett jag har med vår son (men som är bokad via telefon) så är hans namn korrekt. Är enda lösningen att ringa in för att boka så att namnet blir rätt?

Wall of text, men tänker att om någon annan försöker boka en infant online, ring in istället!
Jag gissar att du, som de flesta svenskar, faktiskt inte har mellannamn? Troligen har du flera förnamn. (petitess, men du har troligen "dubbla efternamn").
Har du alla dina 3 förnamn i din SAS Eurobonus profil? Om inte så är det onödigt att boka flygbiljetter, även om det är till USA, eller något annat land som kräver APIS, att boka med alla namn.
APIS - namn enligt pass
biljett - namn enligt profilen på flygbolaget/lojalitetsprogrammet
Gissningsvis så har det blivit för många tecken i bokningen, då klipps tecken av. Hade du skippat extra förnamn så hade du troligen inte fått problem med vare sig incheckning, Delta och/eller SAS.
 
Du behöver inte ha fullständigt namn i bokningen, så länge du fyller i så det matchar ditt pass i APIS vid incheck är det lungt. I alla fall när det kommer till förnamn.
Jag gissar att du, som de flesta svenskar, faktiskt inte har mellannamn? Troligen har du flera förnamn. (petitess, men du har troligen "dubbla efternamn").
Har du alla dina 3 förnamn i din SAS Eurobonus profil? Om inte så är det onödigt att boka flygbiljetter, även om det är till USA, eller något annat land som kräver APIS, att boka med alla namn.
APIS - namn enligt pass
biljett - namn enligt profilen på flygbolaget/lojalitetsprogrammet
Gissningsvis så har det blivit för många tecken i bokningen, då klipps tecken av. Hade du skippat extra förnamn så hade du troligen inte fått problem med vare sig incheckning, Delta och/eller SAS.

Nej i EuroBonus profil är det endast tilltalsnamn, skippar ”mellannamnen” nästa gång.

Däremot så har SAS i bokningsbekräftelsen skrivit ut min sons fulla namn (för- och efternamn) men på E-ticket endast J Fr, så att jag skrivit rätt från början (bekräftas av bokningsbekräftelse), men hur det bara blev J Fr vet jag inte. Verkar vara någon vajsing med infants i SAS bokningsystem.
 
Toppen