Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Som skrivet tidigare, går inte kombinera två separata bokningar. Skulle inte vänta 5 dagar om biljett inte kommit, snarare 5h :)
Vilket villkor refererar du till för feeders?
Står ju inte direkt att man kan mixa inom sin feeder, tolkar snarare som hela feedern bör vara i samma eller lägre. Du har väl snarare gjort en leg-for-leg? Men är ju bra om det funkar med.

• Vårt Customer Service-team kan hjälpa medlemmar med att lägga till anslutningsflyg (inklusive flygningar i en annan bokningsklass) på befintliga bonusbokningar hos partnerflygbolag om den ursprungliga bokningens pris inte ändras (inrikes eller bokning i samma geografiska zon) och om bokningen görs i samma eller en lägre bokningsklass jämfört med den ursprungliga bokningen.
1. Yes, från början var det var väl de facto inte att kombinera två PNR, utan a) en gratis avbokning (LGW-BKK) (ringde in inom 24h), 2) en ombokning av ursprunglig utresa AMS-CGK till samma LGW-BKK och 3) ett tillägg av en feeder på hemresan BKK-CGK för att undvika double open jaw. Förstår att den inte var helt enkel att göra, men jag förklarade för agenten vad jag ville göra steg-för-steg.
2. Jag ringde varje veckodag 21-29 januari och pratade med dem i telefon innan de långa benen var biljetterade - borde gjort samma sak efter feeders, men min ork tröt och feeders kändes inte lika tidskritiskt, så lät det vara i fem dagar. En rimlig kundupplevelse är inte att behöva ringa varje dag för att säkerställa att de gör vad de sagt att de ska göra. Förhoppningsvis blir det bättre snart när agenterna lärt sig!
3. Det hon refererade till var att hon inte kunde boka en feeder i lägre klass än de långa benen. Hon uteslöt att boka alla feeders i ekonomi också, så var inte där skon klämde! Men du har rätt i att det är oklart om man får kombinera klasser i en feeder (i mitt fall gick det ju, så en datapunkt!)

@MartinH
Hur lyckades du med detta? Är inte detta en dubbel open jaw?
Fick lägga på SGN-PQC på slutet för att det inte ska bli double open jaw. Den duktiga agenten fatttade att jag hoppar av i SGN.
Bokning PQC-MEL / SYD-PQC

Poängen är väl att eftersom infant inte kostar något så kan man eventuellt lägg till ytterligare en infant.
I höstas bokade jag en resa för två vuxna och infant till DXB nu i oktober. Infant var inte född (jag behövde boka pga voucher som gick ut, var innan de blev förlängda) men namn bestämt så det är rätt men födelsedatum är fel.

Barnet föddes i tisdag så ska nästa vecka försöka justera så vi får in rätt födelsedatum. Var är bästa strategi för detta? Be dem ändra födelsedag i befintlig bokning eller lägga till en ny infant (och ta bort gamla).

Ovan gäller en skyteam-bokning. Har en SAS-award till Mallis med samma problematik dock men den känns enklare.

Ni som har gjort en award bokning (Skyteam) med två eller fler ändringar: I kvittot för den senaste ändringen (eller i det kvittot man kan ladda ner från SAS:s hemsida) under ’Taxes (Paid)’ står det ursprungligt belopp från originalbokningen eller står det ursprungligt belopp+ytterligare skatter för den första ändringen?

Dvs om skatter på ursprunglig bokning var 1000. Ytterligare skatter för första ändringen var 500, står det då ”Taxes (Paid): 1000 SEK” eller ”Taxes (Paid): 1500 SEK” på kvittot för den andra ändringen?

Misstänker att mina skatter blivit fel (stökig bokning och fick naturligtvis inget kvitto per mail som brukligt, utan fick ladda ner det från SAS:s hemsida), men innan jag orkar bråka med SAS vill jag undersöka om det kan vara så enkelt att de har missat att ”lägga till” skatterna för ändring #1 i uträkningen.

Ni som har gjort en award bokning (Skyteam) med två eller fler ändringar: I kvittot för den senaste ändringen (eller i det kvittot man kan ladda ner från SAS:s hemsida) under ’Taxes (Paid)’ står det ursprungligt belopp från originalbokningen eller står det ursprungligt belopp+ytterligare skatter för den första ändringen?

Dvs om skatter på ursprunglig bokning var 1000. Ytterligare skatter för första ändringen var 500, står det då ”Taxes (Paid): 1000 SEK” eller ”Taxes (Paid): 1500 SEK” på kvittot för den andra ändringen?

Misstänker att mina skatter blivit fel (stökig bokning och fick naturligtvis inget kvitto per mail som brukligt, utan fick ladda ner det från SAS:s hemsida), men innan jag orkar bråka med SAS vill jag undersöka om det kan vara så enkelt att de har missat att ”lägga till” skatterna för ändring #1 i uträkningen.
Vi pratar SAS, det finns inga mönster, alltid inkonsekvent.

Här är en relativt simpel bokning + 2 ombokningar,

ursprunglig bokning
bok 1.png

ombokning 1, än så länge ser det ok ut
bok 2.png

ombokningsavgift 1, från Asien skall det vara i USD tydligen
ändring 1.png

ombokning 2, nu stämmer inte taxes paid längre
bok 3.png

2 olika ombokningsavgiftskvitton
ändring 2.png

och denna, som inte har dragits, kan vara skatter jag ska få tillbaka, men som inte kommit in ännu
ändring 2_2.png

Slutsats, det går inte att följa. Bara vara glad att man ens har en bokning.

Vi pratar SAS, det finns inga mönster, alltid inkonsekvent.

Här är en relativt simpel bokning + 2 ombokningar,

ursprunglig bokning
Visa bifogad bild 162461

ombokning 1, än så länge ser det ok ut
Visa bifogad bild 162462

ombokningsavgift 1, från Asien skall det vara i USD tydligen
Visa bifogad bild 162463

ombokning 2, nu stämmer inte taxes paid längre
Visa bifogad bild 162464

2 olika ombokningsavgiftskvitton
Visa bifogad bild 162465
och denna, som inte har dragits, kan vara skatter jag ska få tillbaka, men som inte kommit in ännu
Visa bifogad bild 162466

Slutsats, det går inte att följa. Bara vara glad att man ens har en bokning.
Tack för svar! Mycket uppskattat. Tänker dock att den här kan man få att stämma via logik:
Original: 0
Ändring 1: 0+1268=1268
Ändring 2: 0+1268+110-66=1312

En grej är att det är så jäkla svårt med kundtjänst där SAS själva uppenbart har stort överseende med fel fram och tillbaka, men borde vara annat med kvitton - för förhoppningsvis har man i sin redovisning mer koll än vad man har i kundtjänsten.

Tack för svar! Mycket uppskattat. Tänker dock att den här kan man få att stämma via logik:
Original: 0
Ändring 1: 0+1268=1268
Ändring 2: 0+1268+110-66=1312

En grej är att det är så jäkla svårt med kundtjänst där SAS själva uppenbart har stort överseende med fel fram och tillbaka, men borde vara annat med kvitton - för förhoppningsvis har man i sin redovisning mer koll än vad man har i kundtjänsten.
Killgissning:
Skillnaden på 1312 och 1268 kanske kan vara valutasvängning?

Enkel fråga… Har bokat 2 st awards i business SIN-DPS ToR, men hur kommer jag åt seatingen? Hittar inget varken på SAS eller Garudas hemsidor?

Toppen