Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Ja i C, men resklass spelar väl ingen roll vad gäller skatter?
Jo det gör det:
  • Economy class passengers will have to pay a $50 tax (compared to $30 before)
  • Business class passengers will have to pay a $120 tax (compared to $60 before)
  • First class passengers will have to pay a $240 tax (compared to $90 before)
  • Private jet passengers will have to pay a $480 tax (compared to $120 before)
Dina skatter innehåller de $120/pax som Maldiverna tar betalt.

Jag har bokat en ren awardresa med sas till Usa för mina två systrar. Nu kan en inte åka med. Den är bokad med Fly Premium Voucher.
Kan man ta bort en person från bokningen?

Jag har bokat en ren awardresa med sas till Usa för mina två systrar. Nu kan en inte åka med. Den är bokad med Fly Premium Voucher.
Kan man ta bort en person från bokningen?
SAS kan bryta ut passagerare och dela befintlig bokning och avboka den biljetten som sen inte ska användas.

SAS kan bryta ut passagerare och dela befintlig bokning och avboka den biljetten som sen inte ska användas.
Tack!
FYI - SAS separerade award-resan och bad mig avboka en av biljetterna själv, men det fungerade inte, så jag var tvungen att ringa in igen och göra det manuellt. Eftersom resan separerades räknades biljetten som en ny bokning, vilket gjorde att den visades som öppet köp och kunde avbokas gratis – trots att den ursprungliga bokningen var flera veckor gammal. När jag försökte avboka själv fick jag ett felmeddelande, vilket gjorde att jag behövde ringa in för att lösa det. Jag tror inte det gick eftersom "Öppet Köpet" inte skulle gälla trots att det stod det.

(Tänker att jag informerar så ingen åker på den på en helg)

WA Maldiverna släppte precis standard rum för poäng över jul
IMG_6889.png

Jul på Maldiverna? Passa på!

Går att boka 10 nätter så med 5th night free blir det 1.2 miljoner poäng (alt cash-rate 78000 dollar).

IMG_6890.jpeg

Last edited:
Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: KLM, Kenyan, Garuda
Kabinklass: Business+ett ben i economy
Avreseort: ARN
Destination: BKK
Enkelresa eller Tur&retur: T&R
Antal poäng (per person): 93 750p med amexvoucher
Skatter&avgifter (per person): Just nu 4924 SEK, men ska vara mindre.
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): 21Dec - 12Jan
Bokad: Online 16 jan samt 20 jan. Biljetterad 29 jan. Feeders biljetterade 4 februari
Hur hittades tillgänglighet: SAS:s hemsida
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja, med vissa svårigheter
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 16

Varning för lång jävla rant (se antalet HUACA ovan).

Helvete vad det här har varit en jobbig bokning att få igenom. AMEX-supporten är inget vidare. Har verkligen försökt få till en resa över jul och nyår 2025- bokade initialt AMS-CGK T/R med Saudia i ekonomi ut och Garuda i business hem när Garuda släppte biljetter. Några dagar senare dök det upp tillgänglighet på LGW-BKK den 22:e december, så bokade även den online, med tanken att det skulle bli "lätt" att kombinera dessa resor… Har efter det pratat med supporten 16 gånger, och säkert suttit i telefon över fem timmar med SAS. Mina upplevelser innan långresan blev biljetterad i samma PNR inkluderade bland annat:
- "You are flying from Turkey tomorrow, right?"
- "Till och från Brooklyn" (en agent som inte har riktigt visste var BKK ligger)
- Fått ett mail i vilket det står "Hej, Vi bekräftar att din reservation XXXXXX är avbokad." (där XXXXXX var det som faktiskt stod i mailet)

Sen var det här med att lägga till feeder flights. Samma agent som till sist fixade så att första biljetten blev biljetterad, sa att jag kunde lägga till feeder flights först efter den de långa benen var biljetterad och att det då skulle ske en omräkning av skatter och avgifter då (vill ju naturligtvis ha bort APD). Ringde in en kvart efter de ”långa benen” var biljetterade och första agenten kunde inte lägga till feeder flights. Andra agenten sa att det var engelskspråkig support som ”ägde” biljetten och att jag fick ringa in och välja engelska. Tredje agenten försökte, men lyckades inte. Fjärde agenten verkade mer kunnig och la till feeder flights (ARN-AMS-LCY samt AMS-ARN) samt tog mina kortuppgifter. Bad honom att skicka bekräftelse så att allt såg rätt ut, och bokningsklasserna stämde överens. Äntligen tänkte jag – nu har vi en bokning.

Nej då, några extra pengar drogs aldrig från mitt kort och fick aldrig en biljetterad fullständig bokning. Fem dagar senare ringde SAS upp mig, och sa att något hade blivit fel – de hade naturligtvis ingen aning om vad som gjorts och jag fick berätta att jag hade lagt till feeder flights. När de kollade igenom bokningen fanns numera AMS-ARN inte kvar på bokningen och ARN-AMS-LCY var i bokningsklass A (dvs revenue).

Självfallet fanns inte det längre någon tillgänglighet kvar på ARN-AMS-LCY längre… Jag började leta alternativa resor och hittade ARN-AMS-LHR, där ena benet var i business och andra i ekonomi. Agenten hävdade att hon inte fick boka mixade klasser. Jag sade att det får ni visst göra på feeder flights. Hon sa nej. Jag bad henne att kolla med en supervisor. Hon sa att hon redan gjort det. Jag läste upp vad som står på SAS:s egna hemsida och bad henne att läsa där. Hon sa ”nej, jag får inte boka så”. Jag frågade om jag kunde få tala med hennes supervisor, men det var naturligtvis inte möjligt. Jag bad henne att återigen gå in på hemsidan där det explicit står att mixade bokningsklasser är tillåtna på feeder flights, men hon stod på sig med att ”så får jag inte göra”. Jag började bli frustrerad och var irriterad, varpå hon satte sig själv på mute utan att säga något. Efter typ två minuter on mute där det kändes som att hon bara försökte vänta ut så att jag skulle lägga på, sa hon att hon kollar med en supervisor igen. Hon kom tillbaka och hade då fått svar på sin supervisor att det visst var tillgänglighet att göra som jag bett henne. En dag senare och nu är även feeder flights biljetterade.

Nu är det som återstår att faktiskt se vad skatter och avgifter landade på, för föga förvånande fick jag ingen .PDF med Electronic Ticket Itinerary and Receipt i samband med feeders, så som man brukar få. Istället har jag under processen, där de tagit mitt kortnummer otaliga gånger, följande dragningar från mitt kort: 1822*2, 3792*2, refund 3792*2, 2227*2, 172*2, 1750. Får invänta att det förhoppningsvis sker en omräkning och återbetalning innan jag orkar ta tag i den processen. Har fått nog av SAS:s kundtjänst nu ett par dagar.

Bokningen ser i alla fall bra ut! Och just nu ser den ut såhär:

ARN-AMS business
AMS-LHR economy
LGW-NBO business
NBO-BKK business

BKK-CGK business
CGK-AMS business
AMS-ARN business
Som skrivet tidigare, går inte kombinera två separata bokningar. Skulle inte vänta 5 dagar om biljett inte kommit, snarare 5h :)
Vilket villkor refererar du till för feeders?
Står ju inte direkt att man kan mixa inom sin feeder, tolkar snarare som hela feedern bör vara i samma eller lägre. Du har väl snarare gjort en leg-for-leg? Men är ju bra om det funkar med.

• Vårt Customer Service-team kan hjälpa medlemmar med att lägga till anslutningsflyg (inklusive flygningar i en annan bokningsklass) på befintliga bonusbokningar hos partnerflygbolag om den ursprungliga bokningens pris inte ändras (inrikes eller bokning i samma geografiska zon) och om bokningen görs i samma eller en lägre bokningsklass jämfört med den ursprungliga bokningen.

• Gilla
Reactions: Gus
Toppen