Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Tack @palmen ,

Vad innebär detta i praktiken om det händer något under hösten? Är det bolaget som avbokar eller ändrar som då i teorin är skyldig att boka om oss så att resan går att genomföra? T.ex. om TK ändrar avgångsdatum eller liknande så får man vända sig till dem och hoppas på det bästa?
Citerar mig själv från annan tråd med allmänna rekommendationer om vad som bör beaktas efter alliansbytet.

*Boka avbokningsbart hotell tidigt
- När du kommer närmare resan i tid (säg 2v), gå in och kolla av alla hotellbokningar och se om du kan få ett bättre pris

*Boka med flygbolag som har ett etablerat record för att lösa tidtabellsändringar och IRROPS - Lufthansa, ANA och Swiss brukar utan bråk gå oavkortat på EU261/04 och fixa det mesta. Austrian ligger nära dom även om det finns några få anekdoter från forumet om strul. Singapore löser allt (men går inte att boka med *A Award). LOT och Brussels är hyffsat oprövade kort, tror vi inte har sett några katastrofrapporter om dessa på forumet men sample size är liten på awards med dessa. Thai löser oftast saker men är nyckfulla och har väldigt opålitlig tillgänglighet. Turkish har antagligen värst historik med dussintals rapporter om ändringar som innebär helt inställda biljetter som kan lösas i visa fall och i andra inte alls.

*Amex (platinum) gruppreseförsäkring garanterar ej försäkringsskydd på boende om flygbolag ställer in - Avbokningskydd gäller egentligen endast 3 kategorier 1) sjukdom/dödsfall inom familj 2) Rättsangelägenheter inkl förlust av jobb 3) Infrastrukturhinder

Tack @palmen ,

Vad innebär detta i praktiken om det händer något under hösten? Är det bolaget som avbokar eller ändrar som då i teorin är skyldig att boka om oss så att resan går att genomföra? T.ex. om TK ändrar avgångsdatum eller liknande så får man vända sig till dem och hoppas på det bästa?
Du är mer eller mindre körd då.
Personligen är det big no no att boka Star Alliance efter 1 september. Om man redan har bokning som är viktig hade jag försökt boka om till Skyteam efter augusti.

Så länge man vet spelreglerna så får man planera efter det. Personligen hade jag inte bokat något med Turkish eller Ethiopian över huvud taget.

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS
Kabinklass: Business + First
Avreseort: ARN
Destination: HND
Enkelresa eller Tur&retur: t/r
Antal poäng, per person: 97.500p (inkl 2-4-1 vocuher)
Skatter & avgifter, per person: ca 2.000 SEK ?
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Augusti 2025
Bokad: Juni + Augusti 2024
Hur hittades tillgänglighet: Lufthansa (!)
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 3

Hade en ursprunglig bokning för mig och min 11-åriga dotter i Business (med avresa imorgon), ARN-BKK-NRT, KIX-MUC-ARN men såg imorse på Lufthansa.com att det fanns 2 st platser lediga i LF FC FRA-HND imorgon (=dagen för vår ursprungliga avresa).
Jag ringde SAS för att prova en ombokning och på samtal nr 3 sa hon inga problem, jag bokar om, och ca 30 min var biljetterna utställda (med anknytning ARN-FRA i LH).
Hade inte förväntat mig att det skulle gå att hitta 2 st LH FC till Tokyo, dottern kommer att bli överraskad imorgon när vi kommer att lämna flygplatsen och gå till FCT .
Vad var utfallet på de första två samtalen? Fick du någon förklaring till varför det ej gick att genomföra ändringen då?

Du är mer eller mindre körd då.
Personligen är det big no no att boka Star Alliance efter 1 september. Om man redan har bokning som är viktig hade jag försökt boka om till Skyteam efter augusti.

Så länge man vet spelreglerna så får man planera efter det. Personligen hade jag inte bokat något med Turkish eller Ethiopian över huvud taget.
Som du säger så ska man akta sig för dom bolagen, TK har vi ju hört varje vecka om olika saker dom avbokat/flyttat och tar inget ansvar för något.

Jag har bokat 2 resor med *A efter att sas gått ur, 2024 Q4 och 2025 Q3, men jag har även full förståelse på att det kan bli inställt, dock har jag bokat med såna bolag som jag åkte med förut och som hittills har skött ev ombokningar 100% till fullo utan problem, även någolunda direktflyg för att minimera ev strul.
Ju fler flyg och bolag som är inblandade desto större risk för strul.

Sen får vi se, kan absolut bli ombokningar om jag hittar något med skyteam om det finns som passar mina prel. planer

Som du säger så ska man akta sig för dom bolagen, TK har vi ju hört varje vecka om olika saker dom avbokat/flyttat och tar inget ansvar för något.

Jag har bokat 2 resor med *A efter att sas gått ur, 2024 Q4 och 2025 Q3, men jag har även full förståelse på att det kan bli inställt, dock har jag bokat med såna bolag som jag åkte med förut och som hittills har skött ev ombokningar 100% till fullo utan problem, även någolunda direktflyg för att minimera ev strul.
Ju fler flyg och bolag som är inblandade desto större risk för strul.

Sen får vi se, kan absolut bli ombokningar om jag hittar något med skyteam om det finns som passar mina prel. planer
Vilka bolag är det som skött sig exemplariskt?

Tack för era svar @palmen och andra.

Jag har följt era rekommendationer och håller med om man ska undvika Star Alliance efter 1 september men denna bokning gjordes i mars och är en t/r för 6 pers genomgående i business under jullovet så det var en riktigt bra bokning.

Från början var det ju LH genomgående och det faktum att det nu är TK på hemvägen är ju inget som jag själv har valt.

Jag får helt enkelt ringa LH och hoppas att de kan hjälpa till med detta - jag var själv inte medveten om att 261/04 även gäller i denna situation. Kanske har man nytta av att vara Senator.

• Gilla
Reactions: Gus
Tack för era svar @palmen och andra.

Jag har följt era rekommendationer och håller med om man ska undvika Star Alliance efter 1 september men denna bokning gjordes i mars och är en t/r för 6 pers genomgående i business under jullovet så det var en riktigt bra bokning.

Från början var det ju LH genomgående och det faktum att det nu är TK på hemvägen är ju inget som jag själv har valt.

Jag får helt enkelt ringa LH och hoppas att de kan hjälpa till med detta - jag var själv inte medveten om att 261/04 även gäller i denna situation. Kanske har man nytta av att vara Senator.
Håll oss uppdatera hur det går, många här som ligger med bokningar efter övergången. Som Palmen säger så är det förstås bäst att byta till en SkyTeam bokning om det går, men för många bokningar med flera Business platser eller över jul/nyår så kommer det vara en tuff uppgift.

Jag har 270.000 Eurobonus poäng samt en 2:1. Räcker detta till en resa i business för 2 till Tokyo? Hur gör jag för att hitta resor? Jag söker på SAS hemsida men hittar ingenting.

Toppen