JacobGBG
Medlem
Citerar mig själv från annan tråd med allmänna rekommendationer om vad som bör beaktas efter alliansbytet.Tack @palmen ,
Vad innebär detta i praktiken om det händer något under hösten? Är det bolaget som avbokar eller ändrar som då i teorin är skyldig att boka om oss så att resan går att genomföra? T.ex. om TK ändrar avgångsdatum eller liknande så får man vända sig till dem och hoppas på det bästa?
Hur försäkrar man sig mot inställda Star Alliance flyg efter SAS övergång till SkyTeam?
Jag (och säkert många fler här) har resor bokade som avgår efter SAS utträde från Star Alliance. Själv har jag blanda annat en resa till Seychellerna bokad som två enkel med Turkish dit och Etiopian + Turkish hem. Det har redan varit flera tidtabell ändringar men än så länge har resorna...
www.businessclass.com
*Boka avbokningsbart hotell tidigt - När du kommer närmare resan i tid (säg 2v), gå in och kolla av alla hotellbokningar och se om du kan få ett bättre pris
*Boka med flygbolag som har ett etablerat record för att lösa tidtabellsändringar och IRROPS - Lufthansa, ANA och Swiss brukar utan bråk gå oavkortat på EU261/04 och fixa det mesta. Austrian ligger nära dom även om det finns några få anekdoter från forumet om strul. Singapore löser allt (men går inte att boka med *A Award). LOT och Brussels är hyffsat oprövade kort, tror vi inte har sett några katastrofrapporter om dessa på forumet men sample size är liten på awards med dessa. Thai löser oftast saker men är nyckfulla och har väldigt opålitlig tillgänglighet. Turkish har antagligen värst historik med dussintals rapporter om ändringar som innebär helt inställda biljetter som kan lösas i visa fall och i andra inte alls.
*Amex (platinum) gruppreseförsäkring garanterar ej försäkringsskydd på boende om flygbolag ställer in - Avbokningskydd gäller egentligen endast 3 kategorier 1) sjukdom/dödsfall inom familj 2) Rättsangelägenheter inkl förlust av jobb 3) Infrastrukturhinder