Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Har en star alliance 2-4-1 awardbokning med genomgående LH flyg där en massa flighter blivit inställda. De har satt oss på samma flyg fast andra datum åt båda hållen så att resan blir 3 dagar kortare. Ingen katastrof men innan jag ringer till SAS så undrar jag om jag har någonting att hämta genom att ringa till Lufthansas hotline (senator)? Misstänker att de kommer hänvisa till SAS då detta är en 117 biljett utställd av SAS men vad säger ni? Om det är SAS jag ska ringa, vad har jag för möjligheter då? Bara att byta till andra awardbiljetter som är tillgängliga? Tack på förhand.
 
Har en star alliance 2-4-1 awardbokning med genomgående LH flyg där en massa flighter blivit inställda. De har satt oss på samma flyg fast andra datum åt båda hållen så att resan blir 3 dagar kortare. Ingen katastrof men innan jag ringer till SAS så undrar jag om jag har någonting att hämta genom att ringa till Lufthansas hotline (senator)? Misstänker att de kommer hänvisa till SAS då detta är en 117 biljett utställd av SAS men vad säger ni? Om det är SAS jag ska ringa, vad har jag för möjligheter då? Bara att byta till andra awardbiljetter som är tillgängliga? Tack på förhand.
Det skadar nog inte att ringa till Senator-linjen men du bör nog inte ha allt för höga förväntningar. Jag förutsätter att resan är bortom 2 veckors varsel.
 
Ja precis den är i december. Kan testa men agenten på SAS säger att LH kommer att hänvisa till SAS. Testa kan man ju alltid :)
 
Ringde in för att boka en biljett idag för nästa år, där agenten ser tillgängligheten men kan inte prissätta den och kan således inte boka. Aldrig tidigare stött på detta, någon som vet mer vad som kan orsaka detta?
 
Sommarvikarie med begränsad behörighet? HUACA.

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS
Kabinklass: First
Avreseort: HND
Destination: ORD
Enkelresa eller Tur&retur: Enkel
Antal poäng, per person: 67500p (inkl 2-4-1 vocuher)
Skatter & avgifter, per person: 910 SEK
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): Mars 2025
Bokad: Juli 2024
Hur hittades tillgänglighet: united.com
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 3

Efter två knasiga agenter så kom jag tillslut fram till en som löste bokningen på 1 min.
Flighten utförs med en 777-300ER, men när man söker i ANAs bokningsflöde efter nyår finns inte THE SUITE listat på några flighter på de rutter (HND/NRT-SFO/ORD/JFK) så återstår att se vilket typ av stol det blir, oavsett väldigt kul att få testa ANA first (sista chansen nu).

Nu ska jag bara hitta en resa till Tokyo någon dag innan från ARN.

Löste sig ;) tack!
 
Har en star alliance 2-4-1 awardbokning med genomgående LH flyg där en massa flighter blivit inställda. De har satt oss på samma flyg fast andra datum åt båda hållen så att resan blir 3 dagar kortare. Ingen katastrof men innan jag ringer till SAS så undrar jag om jag har någonting att hämta genom att ringa till Lufthansas hotline (senator)? Misstänker att de kommer hänvisa till SAS då detta är en 117 biljett utställd av SAS men vad säger ni? Om det är SAS jag ska ringa, vad har jag för möjligheter då? Bara att byta till andra awardbiljetter som är tillgängliga? Tack på förhand.

Lyfter denna igen då jag behöver er expertis. Vi har en bokning med avgång i december, retur i januari. Det är en 2-4-1 Star alliancebokning som från början bara bestod av LH flyg i Business: ARN-MUC-KIX // KIX-MUC-AGP. Först bytte LH dagar för båda avgångarna på det långa benet MUC-KIX, KIX-MUC, vilket fick som konsekvens att våra resa kortades från 8 dygn i japan till 5 dygn. Dessutom var returen öppen då de inte lyckades hitta platser på sista benet MUC-AGP med de nya flygen när datumet ändrats. Jag ringde då in och försökte lägga till sista benet, men det fanns ingen tillgång alls. Jag tänkte att jag har fram till sista augusti på mig att fundera ut något och agenten sa samma sak, ingen ny biljetering hade skett men SAS bedyrade att bokningen finns kvar. Nu fick jag helt plötsligt på mailen nya utställda biljetter för hemresan, utan att jag sagt något. Denna gång har de ändrat resan igen så nu har vi returen med Turkish KIX-IST-AGP i business, vilket får som följd med de nya datumen att resan blir 10 dygn i japan istället för 5 som den var precis innan. Jag ringde in samma dag för att höra om den ursprungliga flighten med LH KIX-MUC fanns kvar då jag föredrar LH men den var redan borta.

Nu känner jag mig osäker på vad som gäller och har därför några frågor kring detta:

1. När sådana har saker händer med schedule change långt fram i tiden, har man verkligen ingenting att säga till om då? SAS agenter som jag pratar med säger att det är SAS som sköter biljetterna för att det är en biljett utställd av SAS, men samtidigt skyller de på att LH ändrar avgångstid och när jag frågar varför de bokat om mig till Turkish så har de heller inget bra svar. Tycker hela situationen är konstig.
2. Är det bara att acceptera att resans längd ena dagen är 5 dagar för att dagen efter ändras till 10 dagar? Det är rätt stor skillnad och svårt att planera under dessa förutsättningar.
3. Har aldrig flugit Turkish men har hört att de är okända för att ändra sina bokningar. Vad är det som gäller då när vi inte är med i alliansen längre om det sker ändringar nu i höst till exempel?
4. Har jag några möjligheter att påverka detta och i så fall hur? Var väldigt nöjd när jag hittade biljetterna i mars, men nu hittar jag inga platser alls när jag söker själv med mål att byta ut Turkish-benen. Dessutom har jag bara månaden ut på mig att få till något bättre. Hur skulle ni göra? Sitta kvar med Turkish eller försöka ändrat till något annat bolag med mindre risk för schedule change? Om ni går på det senare alternativet, ska jag leta platser själv och sedan ringa in eller kan man stå på sig och kräva att SAS bokar något?

Jag har oftast bra koll men i detta läge känner jag mig lite osäker på vad som gäller. Är det bara att acceptera alla ändringar som dimper in och gilla läget? Har man någonting alls att vinna på att ringa till LH? Jag är fortfarande tacksam för den bokning som vi har så detta ska inte ses som gnäll, jag behöver bara lite utbildning :).

Tacksam för svar och ledsen för långt inlägg.
 
Lyfter denna igen då jag behöver er expertis. Vi har en bokning med avgång i december, retur i januari. Det är en 2-4-1 Star alliancebokning som från början bara bestod av LH flyg i Business: ARN-MUC-KIX // KIX-MUC-AGP. Först bytte LH dagar för båda avgångarna på det långa benet MUC-KIX, KIX-MUC, vilket fick som konsekvens att våra resa kortades från 8 dygn i japan till 5 dygn. Dessutom var returen öppen då de inte lyckades hitta platser på sista benet MUC-AGP med de nya flygen när datumet ändrats. Jag ringde då in och försökte lägga till sista benet, men det fanns ingen tillgång alls. Jag tänkte att jag har fram till sista augusti på mig att fundera ut något och agenten sa samma sak, ingen ny biljetering hade skett men SAS bedyrade att bokningen finns kvar. Nu fick jag helt plötsligt på mailen nya utställda biljetter för hemresan, utan att jag sagt något. Denna gång har de ändrat resan igen så nu har vi returen med Turkish KIX-IST-AGP i business, vilket får som följd med de nya datumen att resan blir 10 dygn i japan istället för 5 som den var precis innan. Jag ringde in samma dag för att höra om den ursprungliga flighten med LH KIX-MUC fanns kvar då jag föredrar LH men den var redan borta.

Nu känner jag mig osäker på vad som gäller och har därför några frågor kring detta:

1. När sådana har saker händer med schedule change långt fram i tiden, har man verkligen ingenting att säga till om då? SAS agenter som jag pratar med säger att det är SAS som sköter biljetterna för att det är en biljett utställd av SAS, men samtidigt skyller de på att LH ändrar avgångstid och när jag frågar varför de bokat om mig till Turkish så har de heller inget bra svar. Tycker hela situationen är konstig.
2. Är det bara att acceptera att resans längd ena dagen är 5 dagar för att dagen efter ändras till 10 dagar? Det är rätt stor skillnad och svårt att planera under dessa förutsättningar.
3. Har aldrig flugit Turkish men har hört att de är okända för att ändra sina bokningar. Vad är det som gäller då när vi inte är med i alliansen längre om det sker ändringar nu i höst till exempel?
4. Har jag några möjligheter att påverka detta och i så fall hur? Var väldigt nöjd när jag hittade biljetterna i mars, men nu hittar jag inga platser alls när jag söker själv med mål att byta ut Turkish-benen. Dessutom har jag bara månaden ut på mig att få till något bättre. Hur skulle ni göra? Sitta kvar med Turkish eller försöka ändrat till något annat bolag med mindre risk för schedule change? Om ni går på det senare alternativet, ska jag leta platser själv och sedan ringa in eller kan man stå på sig och kräva att SAS bokar något?

Jag har oftast bra koll men i detta läge känner jag mig lite osäker på vad som gäller. Är det bara att acceptera alla ändringar som dimper in och gilla läget? Har man någonting alls att vinna på att ringa till LH? Jag är fortfarande tacksam för den bokning som vi har så detta ska inte ses som gnäll, jag behöver bara lite utbildning :).

Tacksam för svar och ledsen för långt inlägg.
SAS har inga skyldigheter alls, de kan dock boka om dig om det finns awards.

Det är alltid utförande flygbolag som är skyldiga att lösa detta, dvs Lufthansa är skyldiga att boka om dig. Att få dom att göra det är inte det lättaste då det är en sas biljett.

När SAS inte är med i Star Alliance kan inga ändringar göras, då måste hela biljetten ändras till Skyteam istället.

Du kan inte göra mycket, men jag skulle försöka gå på LH som är de som bär ansvaret här.
 
Tack @palmen ,

Vad innebär detta i praktiken om det händer något under hösten? Är det bolaget som avbokar eller ändrar som då i teorin är skyldig att boka om oss så att resan går att genomföra? T.ex. om TK ändrar avgångsdatum eller liknande så får man vända sig till dem och hoppas på det bästa?
 
Tack @palmen ,

Vad innebär detta i praktiken om det händer något under hösten? Är det bolaget som avbokar eller ändrar som då i teorin är skyldig att boka om oss så att resan går att genomföra? T.ex. om TK ändrar avgångsdatum eller liknande så får man vända sig till dem och hoppas på det bästa?
Troligen hamnar du mellan stolar,
Om TK ändrar flygen, ska dom boka om dig enligt EG261/2004
MEN
Med 99.9% sannolikhet kommer du dunka huvudet mot en turkisk vägg och dom kommar hänvisa till SAS.
Och SAS kan inte boka några awardplatser då

Stor baksida av bonusresemyntet dessvärre
 
Toppen