Lyfter denna igen då jag behöver er expertis. Vi har en bokning med avgång i december, retur i januari. Det är en 2-4-1 Star alliancebokning som från början bara bestod av LH flyg i Business: ARN-MUC-KIX // KIX-MUC-AGP. Först bytte LH dagar för båda avgångarna på det långa benet MUC-KIX, KIX-MUC, vilket fick som konsekvens att våra resa kortades från 8 dygn i japan till 5 dygn. Dessutom var returen öppen då de inte lyckades hitta platser på sista benet MUC-AGP med de nya flygen när datumet ändrats. Jag ringde då in och försökte lägga till sista benet, men det fanns ingen tillgång alls. Jag tänkte att jag har fram till sista augusti på mig att fundera ut något och agenten sa samma sak, ingen ny biljetering hade skett men SAS bedyrade att bokningen finns kvar. Nu fick jag helt plötsligt på mailen nya utställda biljetter för hemresan, utan att jag sagt något. Denna gång har de ändrat resan igen så nu har vi returen med Turkish KIX-IST-AGP i business, vilket får som följd med de nya datumen att resan blir 10 dygn i japan istället för 5 som den var precis innan. Jag ringde in samma dag för att höra om den ursprungliga flighten med LH KIX-MUC fanns kvar då jag föredrar LH men den var redan borta.
Nu känner jag mig osäker på vad som gäller och har därför några frågor kring detta:
1. När sådana har saker händer med schedule change långt fram i tiden, har man verkligen ingenting att säga till om då? SAS agenter som jag pratar med säger att det är SAS som sköter biljetterna för att det är en biljett utställd av SAS, men samtidigt skyller de på att LH ändrar avgångstid och när jag frågar varför de bokat om mig till Turkish så har de heller inget bra svar. Tycker hela situationen är konstig.
2. Är det bara att acceptera att resans längd ena dagen är 5 dagar för att dagen efter ändras till 10 dagar? Det är rätt stor skillnad och svårt att planera under dessa förutsättningar.
3. Har aldrig flugit Turkish men har hört att de är okända för att ändra sina bokningar. Vad är det som gäller då när vi inte är med i alliansen längre om det sker ändringar nu i höst till exempel?
4. Har jag några möjligheter att påverka detta och i så fall hur? Var väldigt nöjd när jag hittade biljetterna i mars, men nu hittar jag inga platser alls när jag söker själv med mål att byta ut Turkish-benen. Dessutom har jag bara månaden ut på mig att få till något bättre. Hur skulle ni göra? Sitta kvar med Turkish eller försöka ändrat till något annat bolag med mindre risk för schedule change? Om ni går på det senare alternativet, ska jag leta platser själv och sedan ringa in eller kan man stå på sig och kräva att SAS bokar något?
Jag har oftast bra koll men i detta läge känner jag mig lite osäker på vad som gäller. Är det bara att acceptera alla ändringar som dimper in och gilla läget? Har man någonting alls att vinna på att ringa till LH? Jag är fortfarande tacksam för den bokning som vi har så detta ska inte ses som gnäll, jag behöver bara lite utbildning

.
Tacksam för svar och ledsen för långt inlägg.