Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

palmen

Moderator
Tack för svaret palmen. Vad är känslan, finns det utrymme för att argumentera varför ens route är rimlig eller har de stenhårda regler i Tallinn?

Jag har förstått att på en bokning med avresezon Europa och destination fjärran östern är det rimligt att t.ex. routa ICN-BKK-FRA (7876 miles) på hemresan. Men ICN-JFK-ARN (10826 miles) är ju "bara" 37% länge så helt orimligt är det väl inte :)

Om destinationen är Australien blir skillnaden ännu mindre procentuellt sett att flyga via USA hem till Europa.
Du är välkommen att försöka få till något som är 37% längre än en annan omväg. Enligt mig kan du ju inte basera på hur du ska få åka utifrån vilken längsta omvägen är som tidigare godkänts och sedan försöka få till något som är ytterligare 37% längre än det.
Avståndet FRA-ICN är 5323 miles, här går det att diskutera huruvida det vore OK att flyga FRA-BKK-ICN som är nästan 50% längre än kortaste vägen. Att du däremot skulle få flyga något som är över 100% längre än kortaste vägen tycker jag rätt uppenbart bryter mot "the most reasonable rotuing between the origin and destination".

Skulle man tänka som du gör blir det dock helt fel om sträckan är X och att 25% längre resväg är OK. Då skulle även 25% längre resväg vara OK jämfört med X+25%, och sen 25% på det osv osv osv.

Normalt brukar flygbolag tillåta att för att ta sig från A till B så finns en MPM (Max Permitted Mile) som tillåter att man "svävar ut lite", ibland finns även att mot tillägg så får man åka MPM+25%.
Jag tittade random fare mellan ARN-LAS som är en sträcka på 5316 miles, en fare från BA på sträckan har MPM 6603 vilket är 24% längre än om det skulle funnits direktflyg.

Här tror jag det är viktig att tänka på ordspråket "den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket". Om vi börjar argumentera för att en omväg på 50% fler miles är OK och då anser att en omväg på 100% fler miles borde vara OK så finns det risk att man gör reglerna än mer strikta och då är vi alla förlorare i slutändan.

Du är som sagt var välkommen att försöka få till en routing via USA från Asien, men det troliga svaret kommer att vara nej, i det läget så bör man inte dra det längre. Reglerna är rätt glasklara på att man ska nyttja most reasonable routing, att flyga ICN-JFK-FRA är inte most reasonable när man kan flyga ICN-FRA som är under hälften så långt som det du vill åka.
 
Tack @palmen för dina utförliga svar, det uppskattas. Jag är inte ute efter att utnyttja systemet eller bryta mot några regler. Jag är bara nyfiken och försöker lära mig så mycket som möjligt om vad som gäller. Det är ganska svårt att läsa sig till så det är tur att BC finns här med all erfarenhet!
 

RickardG

Medlem
Med hänvisning till denna post: Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2017

Jag lyckades boka Stockholm-Zürich-Los Angeles-Honolulu idag, med hemresa Vancouver-Seoul-Frankfurt-Stockholm. Först ville kvinnan i Tallinn inte gå med på detta, utan hänvisade till de nya reglerna som säger "most reasonable routing". Jag försökte med argumentet att Hawaii är en dyrare zon än alla andra zoner jag skulle passera, men hon sa att det viktiga var att det inte fanns andra alternativa vägar som är betydligt kortare.
Jag hänvisade då till att detta gällde business för fem personer mitt i sommaren och att alla alternativa rutter hem till Stockholm då skulle innebära väldigt mycket hoppande (jag hade inte letat fram något konkret exempel men efter allt mitt sökande visste jag att det är i princip omöjligt att hitta något som inte blir heltokigt). Hon höll till slut med om att omvägen genom Asien antagligen inte är särkilt mycket värre än andra rutter, bad om att få återkomma efter att ha pratat med sin chef och genomförde sedan bokningen.

Kontentan är väl att det i teorin är möjligt att ta vägen genom Asien från Nordamerika till Europa, men man behöver kunna argumentera för sin sak och kanske ha tur med vilken agent man pratar med. I praktiken är det nog svårt och min känsla är att jag hade tur denna gång.
 

palmen

Moderator
Med hänvisning till denna post: Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2017

Jag lyckades boka Stockholm-Zürich-Los Angeles-Honolulu idag, med hemresa Vancouver-Seoul-Frankfurt-Stockholm. Först ville kvinnan i Tallinn inte gå med på detta, utan hänvisade till de nya reglerna som säger "most reasonable routing". Jag försökte med argumentet att Hawaii är en dyrare zon än alla andra zoner jag skulle passera, men hon sa att det viktiga var att det inte fanns andra alternativa vägar som är betydligt kortare.
Jag hänvisade då till att detta gällde business för fem personer mitt i sommaren och att alla alternativa rutter hem till Stockholm då skulle innebära väldigt mycket hoppande (jag hade inte letat fram något konkret exempel men efter allt mitt sökande visste jag att det är i princip omöjligt att hitta något som inte blir heltokigt). Hon höll till slut med om att omvägen genom Asien antagligen inte är särkilt mycket värre än andra rutter, bad om att få återkomma efter att ha pratat med sin chef och genomförde sedan bokningen.

Kontentan är väl att det i teorin är möjligt att ta vägen genom Asien från Nordamerika till Europa, men man behöver kunna argumentera för sin sak och kanske ha tur med vilken agent man pratar med. I praktiken är det nog svårt och min känsla är att jag hade tur denna gång.
Tror nog man ska ställa detta till väldigt tur i agent-rouletten.
Bara för att du inte hittar platser på en sträcka som du vill åka så borde man inte kunna sätta regler för hur man får boka ur spel.
Detta bevisar ju dock att det inte finns någon spärr i systemet som gör att det inte går att boka utan det är upp till varje agent att bestämma vad som är lämplig routing, dvs vi har agent roulette deluxe framför oss. De verkar ju ha tagit bort delen med att man inte får passera en dyrare zon.
Bara att gratulera till en bra bokning!
 

RickardG

Medlem
Tror nog man ska ställa detta till väldigt tur i agent-rouletten.
Bara för att du inte hittar platser på en sträcka som du vill åka så borde man inte kunna sätta regler för hur man får boka ur spel.
Detta bevisar ju dock att det inte finns någon spärr i systemet som gör att det inte går att boka utan det är upp till varje agent att bestämma vad som är lämplig routing, dvs vi har agent roulette deluxe framför oss. De verkar ju ha tagit bort delen med att man inte får passera en dyrare zon.
Bara att gratulera till en bra bokning!
Jo jag tror också att det handlar om en del tur och att det beror på vilken agent man får tag på. Däremot nämnde jag att jag tyckte det var märkligt att den hypotetiska rutten Honolulu-Vancouver-Chicago-Mexico City-Istanbul-Stockholm skulle vara ok men inte Vancouver-Seoul-Frankfurt-Stockholm. Jag vet inte om det var den delen av argumentationen som blev lyckosam eller om hon bara tröttnade på mig :)
 

palmen

Moderator
Jo jag tror också att det handlar om en del tur och att det beror på vilken agent man får tag på. Däremot nämnde jag att jag tyckte det var märkligt att den hypotetiska rutten Honolulu-Vancouver-Chicago-Mexico City-Istanbul-Stockholm skulle vara ok men inte Vancouver-Seoul-Frankfurt-Stockholm. Jag vet inte om det var den delen av argumentationen som blev lyckosam eller om hon bara tröttnade på mig :)
Hade jag varit agent så hade jag svarat att det där är inte "närmsta rimliga väg" om du vill backtracka ner till Mexico. Bara för att man reser runt i samma zon innebär det ju inte att routingen är giltig. Flyga ARN-LAX-IAH-YYZ-EWR-SFO-IAD // IAD-CPH-ARN är inte en rimlig väg även om man håller sig i samma zon om destinationen är Washington. Nu drog jag det till max här, men tror inte ARN-LAX-EWR skulle vara godkännt om New York är destinationen.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Det var denna resa du pratar om och det är helt klart väldigt mycket omvägar när det finns betydligt mycket fler enklare sätt att resa. Tar man bort hoppet ner till Mexico är det ju dock en fullt rimlig väg hem som mer eller mindre är "raka vägen"

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 
Toppen