Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Inlägg från: Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2017 | Sida 47 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Jag gissar att du har valt avios + cash då Business class award på denna sträcka kostar 9.000 avios.
Ja, precis. Tror en ren poang-bokning ligger pa 15,000 Avios. Jag ar oftast villig att lagga 500-1500 HKD pa avgifter/skatter pa dessa strackor da vanliga biljetter - aven i Economy - kan vara dyra fran Hong Kong. Samtidigt far man riktigt bra varde for sina Avios pa Cathay Pacific inom de tre innersta "zonerna":

upload_2017-7-31_15-52-19.png

Aven riktigt bra varde pa Avios + Cash inom "zonerna" 4 och 5 om man reser Premium Economy for ovrigt. Dock faller vardet pa J och F kraftigt till dessa zoner.

Ja, precis. Tror en ren poang-bokning ligger pa 15,000 Avios. Jag ar oftast villig att lagga 500-1500 HKD pa avgifter/skatter pa dessa strackor da vanliga biljetter - aven i Economy - kan vara dyra fran Hong Kong. Samtidigt far man riktigt bra varde for sina Avios pa Cathay Pacific inom de tre innersta "zonerna":

Visa bifogad bild 66066

Aven riktigt bra varde pa Avios + Cash inom "zonerna" 4 och 5 om man reser Premium Economy for ovrigt. Dock faller vardet pa J och F kraftigt till dessa zoner.
Jag har förväxlat med Hong Kong-Hanoi vilket är 4.500 avios i Economy, 9.000 avios i Busness.
För Hong Kong-Ho Chi Minh City är som du säger, 7.500 avios i Economy, 15.000 avios i Business.

Upp till 2.000 miles är bra värde med Business class / First class award när du använder avios.

Då blev det en liten First ändring :D
Har letat, letat och letat, efter mycket kollande och massa larm på expertflyer så lyckades jag ändra lite och få med vår First First.

Nu ser det ut som följer
Flygbolag: Lufthansa, Canada Air, SAS
Kabinklass: Bizz, First
Avreseort: Arlanda (ARN)
Destination: Los Angeles (LAX)
Enkelresa eller Tur&retur: T&R
Antal poäng (per person): 140 000, 2 Personer med Amex 2-4-1
Skatter&avgifter (per person): ca 2300:-
När (avresans tidpunkt): Augusti 2017
Bokad: Maj 2017 ombokad Juli 2017

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

ARN - LHR Lufthansa Business med Airbus A320
FRA - BOS Lufthansa First med Boeing 747-8I
BOS - YYZ Canada Air Business med Embraer 190
YYZ - LAX Canada Air Business med Boeing 787-9 (Dreamliner)
LAX - ARN SAS Business Airbus 330-300
Mycket bra bokning tycker jag, kul att ni fått till detta.
Det borde dock varit 150k poäng så har ni fått det för 140k är det bara att vara glad för besparingen :)

Sorry, lyckorus
Dom drog ju 40 000 till så därav felräkning av mig.
Självklart 150 000, som det ska vara.

Hon på tallin bad om ursäkt att skatterna m.m. skulle öka lite pga att vi ändra till First, typ 120:- per person utöver ombokningsavgiften 150:- per person.
Inga problem sa jag, det är taget nu när jag få till detta :D

Jag vill passa på att tacka alla på forumet och speciellt @Dr. Miles för hans workshop som gjorde att jag förstod mer hur jag skulle söka "rätt" och utnyttja expert flyer.
Jag älskar Expertflyer, så skön att kunna be systemet hålla koll på alla alternativ man hittat för att sen bli notifierad när det släppts.

United m.m.funkar jätte bra när allt finns och är en bra hjälpmedel och stöd, men utan expert flyer hade jag inte fått till denna.

Riktigt stort tack till alla!

Last edited:
Hej,

Fråga 1: Jag ser många senaste tiden (i tråden för lyckade bokningar av bonusresor) som har bokat bonusresor med stop i en dyrare tredje zon. Finns det någon klarhet nu i vad som gäller? Någon som har fått en bekräftelse i ord från Tallinn vad som gäller?

Fråga 2: Visst borde det gå bra att boka en resa från Europa till Fjärran östern och sedan hem via Nordamerika eftersom det inte är en dyrare tredje zon. Och eftersom man inte stannar i någon annan tredje zon på ditresan bryter man inte mot regeln att man måste inte får stanna i olika tredje zoner på hem och utresa.

Tack på förhand!

Hej,

Fråga 1: Jag ser många senaste tiden (i tråden för lyckade bokningar av bonusresor) som har bokat bonusresor med stop i en dyrare tredje zon. Finns det någon klarhet nu i vad som gäller? Någon som har fått en bekräftelse i ord från Tallinn vad som gäller?

Fråga 2: Visst borde det gå bra att boka en resa från Europa till Fjärran östern och sedan hem via Nordamerika eftersom det inte är en dyrare tredje zon. Och eftersom man inte stannar i någon annan tredje zon på ditresan bryter man inte mot regeln att man måste inte får stanna i olika tredje zoner på hem och utresa.

Tack på förhand!
Reglerna nu verkar vara att man ska resa "närmsta vägen", dvs i första frågan så kan man åka via 2 tredjezoner på väg till Australien som exempel, ska inte vara några problem att åka via Norra Asien och Södra Asien.
Vad det gäller fråga två så faller det på att man ska åka närmsta vägen, att ta en omväg som gör resan dubbelt så lång tidsmässigt är inte närmsta vägen.

Läser du SAS sida för awards så framgår det tydligt längst ner på sidan vilka regler som finns för awards
Point charts - SAS

Award rules
  • One way awards available at 60 percent of the return point price.
  • If American Express Companion tickets are used, the discount can only apply to one award.
  • A maximum of eight flights (segments) are permitted per award.
  • Child discount not available. The discount applies for travel only on SAS and Wideroe.
  • No Stopovers permitted neither on outbound nor homebound directions. Stopover is a transit which lasts more than 24 hours
  • Both outbound and homebound journeys need to follow “the most reasonable routing between the origin and destination” logic. SAS reserves the right to determine whether the routing matches this criteria based on common practice.

• Both outbound and homebound journeys need to follow “the most reasonable routing between the origin and destination” logic. SAS reserves the right to determine whether the routing matches this criteria based on common practice.

Tack för svaret palmen. Vad är känslan, finns det utrymme för att argumentera varför ens route är rimlig eller har de stenhårda regler i Tallinn?

Jag har förstått att på en bokning med avresezon Europa och destination fjärran östern är det rimligt att t.ex. routa ICN-BKK-FRA (7876 miles) på hemresan. Men ICN-JFK-ARN (10826 miles) är ju "bara" 37% länge så helt orimligt är det väl inte :)

Om destinationen är Australien blir skillnaden ännu mindre procentuellt sett att flyga via USA hem till Europa.

Toppen