Senaste nytt

Dining by AMEX för Platinum

Vilken restaurang?
Paraden. Visserligen i juli förra året men tror knappast fenomenet har minskat.
Där fick ju möjligheten att välja en trerättersmeny vilket antagligen ställde till det eftersom vi valde både från den och andra rätter för en egen trerätters, dvs vi valde att betala desserten. Detta gjorde att vi även fick "Amex-rätter" från den speciella menyn, halva storleken i vårt fall.

Last edited:
Någon annan som upplever att servitörer pratar om oss som AMEX "besökare"... känns som personalen skickar beställningen till köket och skriver "amex" på med whatever detta innebär. AMEX besökare får inte bästa platser, gissar "nästan" samma portioner som icke-amex besökare ?

Härromdagen fick mina barn måltid med 4st köttbullar ! För min del senaste besök har varit mindre portioner än vanligt, sämre servis och arligt talat, jag hatar när de pratar om oss som AMEX kunder eftersom alla vet att vi äter "gratis".
Ja. Har också råkat ut för det. Även vid andra besök hört hur det skriks i köket "det är en AMEX beställning!" Utan att ha några bevis är jag övertygad om att man då får en mindre/sämre biff/fisk o.s.v...

Ja. Har också råkat ut för det. Även vid andra besök hört hur det skriks i köket "det är en AMEX beställning!" Utan att ha några bevis är jag övertygad om att man då får en mindre/sämre biff/fisk o.s.v...
Det inte personalen på restaurangerna inser är att det inte handlar om att utfodra stackars fattiga Amex-medlemmar så billigt som möjligt utan från deras sida enbart om marknadsföring av restaurangen. De missar ju målet fullständigt. Man får ju intrycket att Amex betalar 200 kr per måltid och säger till restaurangen att göra det bästa av det. Sedan gör restaurangen det och låter oss tro att det är deras vanliga meny.

Last edited:
Det inte personalen på restaurangerna inser är att det inte handlar om att utfodra stackars fattiga Amex-medlemmar så billigt som möjligt utan från deras sida enbart om marknadsföring av restaurangen. De missar ju målet fullständigt. Man får ju intrycket att Amex betalar 200 kr per måltid och säger till restaurangen att göra det bästa av det. Sedan gör restaurangen det och låter oss tro att det är deras vanliga meny.
Precis. Det gör ju att man väljer att inte besöka restaurangen igen, istället för att om de hade levererat, gjort det. Berättar ju om min upplevelse för vänner och bekanta som troligtvis inte heller kommer göra ett besök till restaurangen ifråga.

senaste 2 besök har varit sämre och sämre med portioner och sittning . och ja, jag beställer mer till gäster som vi gästar eller/och barn, så oftast notan samt dricks kostar mer än en "gratis" middag.

Önskar att AMEX byter system, på riktig hatar att gå på besök och alla servitörer erkänner oss som folk som "använder" system för en gratis middag. En av servitörer haromdagen sa till mig att han skulle också skafa ett kort för fri måltider ...

Last edited:
senaste 2 besök har varit sämre och sämre med portioner och sittning . och ja, jag beställer mer till gäster som vi gästar eller/och barn, så oftast notan samt dricks kostar mer än en "gratis" middag.

Önskar att AMEX byter system, på riktig hatar att gå på besök och alla servitörer erkänner oss som folk som "använder" system för en gratis middag. En av servitörer haromdagen sa till mig att han skulle också skafa ett kort för fri måltider ...

Låter som en konstig hållning att man "använder" systemet? Är inte det en klart riktad fördel som marknadsförs?

Låter som en konstig hållning att man "använder" systemet? Är inte det en klart riktad fördel som marknadsförs?
Ja, men för utomstående så verkar det kanske som snylteri i kubik. “Amex betalar deras mat, någon typ av förmån”.

Direkt det inte är du som betalar så blir sånthär skevt. Medvetet eller omedvetet.

Tråkigt att läsa ovanstående upplevelser. Jag kan glädjande nog berätta om motsatsen. Jag och sonen besökte igår Archies på Jay´z i Gbg.
proffisgt välkomnande av hovmästaren som bjöd in oss i matsalen med ett: välj vilket bord ni gillar bäst. Därefter kom vår servitris med menyer och frågade vad vi ville dricka samt om vi ville ha vanligt eller bubbelvatten. Diskret berättade hon att antingen var det för & varmrätt eller varmrätt och efterrätt. Vi tod det förstnämnda. Sonen valde Archie's Steak Tartar with capers, cornichons and horseradish, själv tog jag Shrimp cocktail with avocado cream, melon and chili. Bägge rätterna kom snabbt på bordet tillsammans med varsin varm bagel med vispat smör. Bägge förrätterna var klart rikliga med bra smaker och välkryddat.
Till huvudrätt ville sonen ha kött, han frågade om entrecoten var det bästa valet men servitrisen sa att hennes favorit var Grilled flank steak with cowboy butter roasted haricots verts and parmesan fries, ok sa sonen. Själv valde jag Seafood risotto with scampi creole and green asparagus. Även dessa rätter kom till bordet utan någon större väntan. Precis som förrätten var det rejält med mat, mina räkor var stora, riklig och krämig risotto. Sonens enda kommentar var att parmesan fries var väl salta och att ingen fråga om köttets stekgrad. Men allt var riktigt gott. Servisen var allert och kollade att det smakade gott. efterår blev det varsinn kaffe. Vi kände ingen stress utan när vi druckit upp frågade jag efter notan och lämnade mätta och belåtna. Supernöjd med vad som levererades.

Åt på Waipo idag, där erbjöd de en (eller rättare sagt två, en fågel/fisk/fläsk och en vegansk) 5-rätters-Amex-meny. För 100 kr extra kunde man utöka det till en 8-rätters, relativt små rätter såklart men man blev mätt och belåten. Till det ett 5 glas vinpaket för 550 kr. En efterrätt från a la carte-menyn ingick som avslut.

Generellt sett god mat även om de knappast får ett eget kapitel när jag författar mina memoarer, med bra presentation av rätterna och viner som, även om de knappast samlat mycket damm i källaren, passade väl. Absolut inget av den sura behandlingen som rapporterats här nyligen, utan man kände sig både välkommen och uppskattad. På det stora hela en utmärkt förmån i mitt tycke, som både gör att man känner sig nöjd med Platinum, och som får en att känna att man kan svänga förbi Waipo någon annan gång i framtiden när man vill ha en trevlig men inte överdrivet dyr middag.

Toppen