Senaste nytt

Dina flygningar och miljöpåverkan, hur resonerar du ?

Status
Stängd för vidare inlägg.

011430121

Medlem
Erkänner jag gör som strutsen, stoppar huvudet i sanden och hoppas ingen ser mig och vad värre är försöker inte tänka på att jag är en miljöbov när det gäller flygresorna.
Försöker leva någorlunda miljömedvetet i övrigt.
Fick en chock när jag såg valen som hade åtskilliga kilon skräp i magen, de mesta var plast!
 
Att flyget har en signifikant miljöpåverkan är ju odiskutabelt, så all teknisk utveckling som kan minska detta är så klart positivt.

Jag tycker dock att flyget ofta blir väldigt orättvist beskyllt som något av ondska i och av sig själv, något man ska skämmas över. Personligen tycker jag att man måste se till nettoeffekten, och där är i min mening flyget tveklöst ett positivt tillskott till mänskligheten. Billigt, snabbt och säkert flyg är en viktig komponent i den globalisering som under det senaste seklet lyft fler människor ur svält, sjukdom och fattigdom, än någonsin tidigare i mänsklighetens historia.

Skulle flyget minska väsentligt, skulle det få enorma konsekvenser för såväl handel som vetenskapligt utbyte. Även rena "nöjesresor" gör världen bättre; att lära känna och förstå människor från andra länder och världsdelar, att se saker från nya perspektiv, är något fantastiskt. Till och med den enklaste, krassaste charter-resort-resan är nyttig, då den hjälper till att fördela kapital internationellt dit den gör mest nytta.

Det här är ingenting jag vill förlora. Vi måste helt enkelt hitta andra sätt att hålla våra utsläpp under kontroll, än att kastrera flyget.
 
Jag tycker man skall straffbeskatta alla de där osolidariska skattesmitarna som inte har åtminstone ett par starter i veckan. Var solidarisk i stället och gör som vi som flyger mycket, vi sliter som små råttor för att dra in skattepengar till staten som de kan använda för miljöarbetet. Jag tycker man skall lagstifta om att man måste åtminstone tillbringa 10 år av sitt liv med veckopendling med flyg.

Typ.
 

Johans00

Medlem
Min syn på det hela är att vi är körda i vilket fall som helst när 1.5 miljarder människor i ställen som Bangladesh, Kina, Indien och Afrika börjar släppa ut koldioxid som vi i västvärlden redan gjort i 100 år om vi inte gör stora teknologiska framsteg. Om inte det händer kommer några flygresor hit eller dit inte spela någon roll.
 

Tonton

Medlem
Ämnet miljöpåverkan är i slutändan en politisk fråga.

Nästintill alla, med få undantag, oavsett vänster eller höger i den politiska skalan, är överens om att det finns ett miljöproblem, varav flyg är ett av dessa.
Det som skiljer den politiska skalan är hur detta ska bemötas.

Min högst subjektiva åsikt är att vi inte kan lösa miljöproblemen genom att förbjuda flyg. Vi lever i en globaliserad värld där allting går väldigt fort. Handel och människor i allmänhet är utspritt. Som @Hachans skrev:

Och jag tror det sista man vill göra just nu är att tvinga människor att isolera sig från resten av jorden. Det är bra att få se världen och olika kulturer, vare sig det är i jobbet eller på fritiden.

Jag håller helt och hållet med om det - Det vi måste göra är dock att skapa andra rimliga transportalternativ. Jag reser exempelvis mycket mellan Stockholm och London, både i jobbet och privat. Flyget tar 2.5h och kostar mellan 500-2000kr T/R. Det finns inget annat rimligt alternativ för mig än att flyga denna sträcka.

Här är i dagsläget andra alternativ som finns till flyget mellan Stockholm och London:
Tåg och Buss: Söker jag på en resa Stockholm till London så föreslår google en resa med en blandning av tåg och buss, totalt 6 byten, som tar 22h 58m. Även dyrare.

Bil: Söker jag på en resa Stockholm till London så föreslår Google en resa som tar 21h i effektiv tid - med andra ord utan beräkningar för pauser och övernattning. Även dyrare.

Om vi börjar kolla på inrikes i Sverige. För ett drygt år sedan pendlade Linköping till Lund T/R cirka 2 gånger i veckan.

Tåg: Enligt tidtabell så ska tåget ta 2h 53m - jag hade dock en snittförsening på 43 minuter på den sträckan, med andra ord tog resan 3h 36m

Flyg: Jag valde ofta att ta morgonflyget Linköping till Köpenhamn, och därifrån byta till tåg. Det tog mig cirka 2h dörr till dörr.

Alltså 1h 36m snabbare, trots att jag landade i ett annat land. Det är inte jättestor tidsskillnad - och jag kan absolut tänka mig en längre restid med tåg. Den stora skillnaden är dock tillförlitligheten. Jag vet aldrig om tåget kommer vara i tid eller ej. Där ligger det stora problemet för mig.



Vad jag vill ha sagt med detta? Ja, vi har ett miljöproblem. Ja, vi måste försöka tänka på det och anpassa oss. Men, vi kan inte förbjuda flyg, och jag tycker det är fel med extra flygskatt, såvida beloppet inte vattenmärks till att just gå till förbättrad tåginfrastruktur, miljöutveckling för flyg etc - för ska jag ändå betala skatt, så ser jag gärna att en del av mina pengar går dit.
 
Last edited:

NyfikenGrau

Medlem
Försöker leva någorlunda miljömedvetet i övrigt.
Fick en chock när jag såg valen som hade åtskilliga kilon skräp i magen, de mesta var plast!

Lite så. Har inte bil (hyrbil en handfull gånger per år dock), men när jag ser vad vi slänger i förpackningsväg varje vecka känns mina ~20 flygsegment per år ganska beskedliga i jämförelse. På varje vanlig soppåse med matavfall går det 2-3 större med plast/metall, helt sjukt.

Lite mer on-topic så är ett stort problem för mig att det finns väldigt få fungerande rimliga alternativ till flyg, och då flyger jag ändå i huvudsak sträckor på bara 1-1,5 timme. Östersjön ligger där den ligger. Provade nyligen tåg ner bara just för att testa detta med alternativ, från småländsk håla till Berlin, 13 timmar med absolut snabbaste förbindelsen. Det funkade men var otroligt tröttsamt och totalt 6 byten där 2 var kritiska, dvs som jag var nära att missa pga tågförseningar. Motsvarande sträcka brukar ta ca 4 timmar med flyg.
För mig låter det lite som att även beslutsfattare stoppar huvudet i sanden och hellre t.ex. inför en flygskatt för att det är enkelt och låter bra, än satsar på allvar på reella alternativ till flyg, dvs utbyggnad av järnvägar. Man får väl hoppas att flygskatten kommer användas till just sånt, men jag håller inte direkt andan av spänning.
 

Brandten

Medlem
Om vi inte flyger (och betalar all skatt) så finns det väl inga, eller iallafall mindre, pengar att använda på utveckling av flyg? Har iallfall jag fått för mig och boardar en riktig miljöbov till Singapore imorgon. :)
 

maswan

Medlem
Just flyget är ju riktigt svårersatt, iaf på längre sträckor (kortare sträckor där det går att få till tågförbindelser på rimlig tid bör ju byggas ut snarast). Däremot finns det ju många områden där det finns väl fungerande tekniska alternativ till fossil drift idag, t ex kraftproduktion och persontransporter på land, där det bara saknas politisk vilja och lite pengar för att byta.

När det gäller biobränslen så är det ju svårt att ersätta all olja med grödor/tallolja/etc - men majoriteten av oljan som fordonsbränsle används ju där det går att byta till batterier, antingen idag (mopeder, personbilar, stadsbussar) eller om några år (lastbilar, långfärdsbussar), det som blir kvar i form av oceangående skepp och flygplan har inte rikigt lika stora arealbehov.

Sedan har vi också det intressanta norska initiativet om att driva på eldrivet flyg på korta sträckor, järnvägsutbyggnad i fjordland är ju rätt svårt. Ska bli intressant hur det ser ut om ett årtionde eller två och om det blir ett alternativ framöver.

Så den personliga reflektionen, jag gör inte många "onödiga" resor, men det blir ju ett par hundra timmar i luften. Så för min del är det bara att flyga på och hoppas på tekniska lösningar. Samma sak för hela min omgivning, utan frekvent flyg skulle Umeå ligga risigt till att bedriva någon slags kunskapsbaserad verksamhet i, varken IT-utveckling eller Universitet skulle funka bra i norra utkanten av Europa utan att rimligt kunna ta sig till London, Geneve, Hamburg, etc. Ett tillräckligt bra järnvägsnät för att klara det skulle vara kul, men jag har svårt att se att det kommer på plats inom 50 år - det skulle ju behövas snitthastigheter på 300+ km/h, idag är det knappt en tredjedel av den hastigeten första sträckan till Stockholm.
 

Dr. Miles

Expert
Det är bättre att bygga järnvägsnät i folkrika länder som Kina eller Indien.
Det är både kostnadseffektivt och ger större miljöpåverkan.
Om de en miljard människor byter från flyget till tåg, så blir det en stor vinst för hela jorden jämfört med om hela svenska folket (ca 10 miljoner) gjorde samma sak.

Sedan kan man inte bortse ifrån behovet av snabbt transportmedel, både av kommersiella skäl och av humanitära skäl.
Därför avveckla flygresor endast pga miljöskäl är inte heller hållbart.
 

johan_fbg

Medlem
Jag uppskattar att diskussionen sker här. Den är betydligt mer sansad och nyanserad än de relativt hårda ord som bland annat skrivs på SAS sida på Facebook.

Har precis som flera andra övervägt att skapa en liknande tråd. Självklart har det varit en diskussion hemma kring mina/familjens flygresor nu efter den varma sommaren. Oavsett om det bara är ett extremt väderår eller om det är ett tecken på klimatförändring spelar mindre roll. Tankar väcks och behöver ventileras – som i den här tråden.

Min egna flyghistorik har länge berott på att flyget är oslagbart när det kommer till tidsbesparing och tillförlitlighet. Jag tycker även att det är fantastiskt att upptäcka nya platser, människor och kulturer. Efter att i morse gjort lite research kring flygets faktiska påverkan har jag däremot kommit fram till att mina resor måste bli mer medvetna – även ur ett hållbarhetsperspektiv.

Anledning är högst egoistisk. Jag tror inte att människan kommer förstöra miljön, planeten eller klimatet. Däremot vill jag inte bidra till att mina barn och barnbarn får en sämre livsmiljö på grund av min påverkan på klimatet – oavsett hur minimal min individuella påverkan de facto är.

Här är några av mina källor från morgonens research:

Fakta om flygets klimatpåverkan
Utsläpp från flyget ökar - Naturvårdsverket
Flygets utsläpp - Transportstyrelsen
https://www.svensktflyg.se/wp-content/uploads/2011/05/vad-gor-flyget-for-klimatet.pdf
Så stor miljöbov är flyget | Naturskyddsföreningen

Om någon annan har andra källor som kan nyansera debatten får ni gärna dela med er.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen