Senaste nytt

Dina flygningar och miljöpåverkan, hur resonerar du ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är självklart att det här är en politisk fråga. Som individ så kan man ju "rösta med fötterna" och göra sitt val utifrån det man tycker är rätt, men många gånger så är ju inte valet så enkelt som att välja mellan svart eller vitt. Det är ju många fler parametrar som spelar in så som restid, miljöpåverkan, ankomsttid, ev. anslutningstransporter, ekonomi mm. mm. och det är ju här det blir politiskt. För att ändra/anpassa vissa av dessa parametrar och styra olika val så krävs det politiska beslut.

Som jag ser det så är det framför allt tre olika saker som styr flygets miljöpåverkan.

Byggandet av själva planet. För detta behövs resurser av olika slag som ju självklart påverkar miljön på olika sätt. Men om man ändå har byggt planet så bör det bästa vara att låta det flyga så mycket som möjligt så att man får ut så många kilometer som möjligt för denna påverkan.

Flygbränslet är ju nästa miljöpåverkan. Det kan tyckas enkelt att åtgärda detta genom att helt övergå till förnyelsebara bränslen. Men, det är faktiskt inte så enkelt. Det kommer att gå åt väldigt stora mängder av förnyelsebara grödor (sockerrör, majs etc.) för att tillverka detta bränsle och det har ju visat sig att när man skalar upp produktionen av dessa grödor och bränsletillverkningen, så att det blir stor industri av det, då blir inte miljövinsterna så fantastiska ändå.

Den tredje faktorn är infrastrukturen, dvs flygplatser med tillfartsvägar. Även här så torde det ju vara bättre att använda dessa så mycket som möjligt när de väl är byggda.

Som ni ser så är det inte helt lätt. Jag, som jobbar med hållbarhetsfrågor (och mänskliga rättigheter), brottas med detta dagligen. Jag använder video och Skype så mycket som det går, men ibland så måste det även till personliga möten och jobbar man då globalt som jag gör så finns ju inget annat val än att flyga.

Jag skulle vilja påstå att alla mina jobbresor har varit nödvändiga men jag försöker minimera antalet genom god planering. Genom att se till att vara effektiv på plats och verkligen se till att träffa alla jag behöver när jag ändå är där, och ibland istället förlänga min resa med ett antal dagar, så har jag lyckats minskat antalet resor med 5-6 resor om året.

Mina privata resor skulle man ju kunna hävda är onödiga. Ja, det är ju inget måste för familjen att flyga på semester till Spanien eller Hongkong. Å andra sidan så tror jag inte på isolering. Jag vill också påstå att människan generellt sett är en resande varelse. Vi har gjort det i alla tider och jag tror att vi både bör och vill fortsätta med det. Det finns mycket gott i resandet också, men det gäller för oss att hitta rätt balans.

Jag anser självklart att alla ska göra sina egna val, men jag håller med om att en medveten resenär bör ha med miljöaspekten i sina beslut. Det faktiska beslutet kanske inte blir annorlunda med tanke på alla andra parametrar som också vägs in, men då har man i alla fall reflekterat över det utifrån en helhetsbild.
 

aikelo

Medlem
Det finns ju alltid möjlighet att klimatkompensera sina resor. Det finns siter där det så vitt jag förstår blir dyrare (förutom baserat på resans längd) att kompensera en resa ju högre klass man reser i.T.ex. Offset your flight carbon footprint – with CO2 calculator from myclimate

Sedan finns det ju en debatt om kompensation är rätt sätt att tackla problemet, men det är iaf en vinkel på det hela.
Jag lyssnade på Magnus Carlssons sommarprat som kretsade kring miljöfrågor. Och där sa experten att det var i stort sett meningslöst att klimatkompensera.
 
Jag förstås absolut problematiken i detta, men tycker kanske inte att denna diskussion hör hemma här inne på ett forum för folk som älskar att resa av olika anledningar eller måste för all del. Tror även att majoriteten här är väl medvetna flygresenärer.

Det vimlar av denna sortens diskussioner inne på SAS fb-sida, speciellt varje gång dom lägger ut en kampanj.

*Snor några popcorn från @MrDollar skål*
 

M.K

Medlem
Tänker inte på det alls då jag är skeptisk till alla modetrender inom miljösekten.

Förra sommaren var dålig, vintern kall med bra skidåkning och nu har vi kunnat glädja oss åt en fantastisk sommar. Miljönissar som går igång oavsett väder känns det som, speciellt inför stundande val. :D

Jorden har ett stort problem som det borde fokuseras på och det är överbefolkningen.
 

Jay

Medlem
Personligen tycker jag inte detta är ett problem. Det är max några tusen människor globalt som håller på med liknande. Det är ju inte så att antalet flygningar ökar pga våra MRs, utan vi fyller bara befintlig kapacitet. Hade många miljoner människor ägnat sig åt detta hade det varit en annan sak.
 

Isak21

Medlem
Jag tycker det var bra och lite modigt av dig att skriva inlägget.

Jag förstår om en del tycker diskussionen är på fel forum, men samtidigt är det ju flera (även jag) som tänker på flyg och miljö OCH älskar att flyga. Det är faktiskt helt okej, och det måste väl va okej å diskutera också?

Tycker alla som skrivit hittills har skött det snyggt, ingen större uppståndelse här inte.

Jag personligen hoppas ju på utveckling och mer forskning inom miljövänligare bränsle. Det skulle ju va gött och kunna flyga utan att det belastar miljön.
 

Hachans

Medlem
Jag har dåligt miljösamvete över flyget. Det är jättedåligt och jag önskar det fanns bättre alternativ. Extremväder blir ju bara vanligare och ett varmare klimat spär på jetströmmar vilket kan göra flyget rejält obekvämt ganska snart så flygandet kanske minskar av sig självt. Och jag har extremt svårt för flygpendlare, jag menar vad är poängen med att bo Visby och pendla dagligen till jobbet i Stockholm till exempel. Fullständigt meningslöst, någon måtta får det vara. Jag har inte heller några problem med att flyget taxeras och de pengarna pytsas in i tex tågtrafiken.

Med det sagt älskar jag att flyga. Och jag tror det sista man vill göra just nu är att tvinga människor att isolera sig från resten av jorden. Det är bra att få se världen och olika kulturer, vare sig det är i jobbet eller på fritiden.

Så jag är rejält kluven till det hela egentligen, men att flygets miljöpåverkan behöver minska är helt självklart för mig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen