Ämnet miljöpåverkan är i slutändan en politisk fråga.
Nästintill
alla, med få undantag, oavsett vänster eller höger i den politiska skalan, är överens om att det finns ett miljöproblem, varav flyg är ett av dessa.
Det som skiljer den politiska skalan är
hur detta ska bemötas.
Min högst subjektiva åsikt är att vi inte kan lösa miljöproblemen genom att förbjuda flyg. Vi lever i en globaliserad värld där allting går väldigt fort. Handel och människor i allmänhet är utspritt. Som
@Hachans skrev:
Och jag tror det sista man vill göra just nu är att tvinga människor att isolera sig från resten av jorden. Det är bra att få se världen och olika kulturer, vare sig det är i jobbet eller på fritiden.
Jag håller helt och hållet med om det - Det vi måste göra är dock att skapa andra rimliga transportalternativ. Jag reser exempelvis mycket mellan Stockholm och London, både i jobbet och privat. Flyget tar 2.5h och kostar mellan 500-2000kr T/R. Det finns inget annat rimligt alternativ för mig än att flyga denna sträcka.
Här är i dagsläget andra alternativ som finns till flyget mellan Stockholm och London:
Tåg och Buss: Söker jag på en resa Stockholm till London så föreslår google en resa med en blandning av tåg och buss, totalt 6 byten, som tar 22h 58m. Även dyrare.
Bil: Söker jag på en resa Stockholm till London så föreslår Google en resa som tar 21h i effektiv tid - med andra ord utan beräkningar för pauser och övernattning. Även dyrare.
Om vi börjar kolla på inrikes i Sverige. För ett drygt år sedan pendlade Linköping till Lund T/R cirka 2 gånger i veckan.
Tåg: Enligt tidtabell så ska tåget ta 2h 53m - jag hade dock en snittförsening på 43 minuter på den sträckan, med andra ord tog resan 3h 36m
Flyg: Jag valde ofta att ta morgonflyget Linköping till Köpenhamn, och därifrån byta till tåg. Det tog mig cirka 2h dörr till dörr.
Alltså 1h 36m snabbare, trots att jag landade i ett annat land. Det är inte jättestor tidsskillnad - och jag kan absolut tänka mig en längre restid med tåg. Den stora skillnaden är dock tillförlitligheten. Jag vet aldrig om tåget kommer vara i tid eller ej. Där ligger det stora problemet för mig.
Vad jag vill ha sagt med detta? Ja, vi har ett miljöproblem. Ja, vi måste försöka tänka på det och anpassa oss. Men, vi kan inte förbjuda flyg, och jag tycker det är fel med extra flygskatt, såvida beloppet inte vattenmärks till att just gå till förbättrad tåginfrastruktur, miljöutveckling för flyg etc - för ska jag ändå betala skatt, så ser jag gärna att en del av mina pengar går dit.