Senaste nytt

Diamantkort (tom 170731) blev Guld helt plötsligt

Dr. Miles

Expert
En liknande situation är:

T ex din arbetsgivare har betalat ut din lön dubbelt till ditt konto av misstag.
Du tycker "Åh vad trevligt, jag har xx SEK på kontot istället för yy SEK", sedan spendelar du pengarna efter hur mycket du har på ditt konto.
Sedan banken korrigerar transaktionen från din arbetsgivare så nu har du plötsligt endast zz SEK på kontot.

Är det bankens fel att du har spendelat för mycket pengar?
Visst det är din arbetsgivares misstag men de pengarna (dubbla lönen) tillhörde dig aldrig. Det var inte dina pengar oavsett vem som har gjort fel.
 

Agö

Medlem
En liknande situation är:

T ex din arbetsgivare har betalat ut din lön dubbelt till ditt konto av misstag.
Du tycker "Åh vad trevligt, jag har xx SEK på kontot istället för yy SEK", sedan spendelar du pengarna efter hur mycket du har på ditt konto.
Sedan banken korrigerar transaktionen från din arbetsgivare så nu har du plötsligt endast zz SEK på kontot.

Är det bankens fel att du har spendelat för mycket pengar?
Visst det är din arbetsgivares misstag men de pengarna (dubbla lönen) tillhörde dig aldrig. Det var inte dina pengar oavsett vem som har gjort fel.
Visst, det är ytterst en fråga om god tro. Finns gott om rättspraxis på det (åt båda håll s.a.s.).
 

Rebel

Medlem
En liknande situation är:

T ex din arbetsgivare har betalat ut din lön dubbelt till ditt konto av misstag.
Du tycker "Åh vad trevligt, jag har xx SEK på kontot istället för yy SEK", sedan spendelar du pengarna efter hur mycket du har på ditt konto.
Sedan banken korrigerar transaktionen från din arbetsgivare så nu har du plötsligt endast zz SEK på kontot.

Är det bankens fel att du har spendelat för mycket pengar?
Visst det är din arbetsgivares misstag men de pengarna (dubbla lönen) tillhörde dig aldrig. Det var inte dina pengar oavsett vem som har gjort fel.


Det är inte ett rättvist ex utan du drar till med ett extremt exempel. Jag kan ju fråga hur många gafflar har du i köket??
Det är inte tal om att spendera ngt utan att nå ett visst mål. Det är nog den stora skillnaden


Ta mig t ex jag är kanske mera normal resare och tittat mest på min poäng nivå ca 3 månader innan kval perioden och ser hur jag ligger till. Kan jag nå nästa nivå eller inte. Det gör jag med flyg och hotel medlemskap. Att jag ska veta hur många poäng jag har på alla olika hela tiden är ju omöjligt i min värld.
 

johhenrik

Medlem
Här kommer mina spekulationer och frågor, att lägga till alla andra här redan:

* Varför skulle trådskaparen skapat tråden som han gjorde om han var medveten om att han fått AMEX-poängen 2 ggr? Med tanke på de som säger att han troligen är en fuskare som visste detta.
* Hur vet vi att han inte hade 109.900 poäng på kontot, som sen petades ner till 89.900? Med tanke på att det les i mjugg för att han sa att tjänat in det med blod, svett o tårar eller hur han nu uttryckte det.

Man kan ju helt klart ha en åsikt om fallet och anse att SAS gjorde rätt eller fel i detta fallet, men varför börja beskylla? Genom sig själv känner man andra eller?
 

Dr. Miles

Expert
Det är inte ett rättvist ex utan du drar till med ett extremt exempel. Jag kan ju fråga hur många gafflar har du i köket??
Vad är hur måga gafflar med den här tråden att göra?
Får man olika status beroende på hur många gafflar man har i sitt kök?
I så fall är detta helt utanför min kunskapsram så hoppar jag av från diskussionen.
 

Dr. Miles

Expert
Här kommer mina spekulationer och frågor, att lägga till alla andra här redan:

* Varför skulle trådskaparen skapat tråden som han gjorde om han var medveten om att han fått AMEX-poängen 2 ggr? Med tanke på de som säger att han troligen är en fuskare som visste detta.
* Hur vet vi att han inte hade 109.900 poäng på kontot, som sen petades ner till 89.900? Med tanke på att det les i mjugg för att han sa att tjänat in det med blod, svett o tårar eller hur han nu uttryckte det.

Man kan ju helt klart ha en åsikt om fallet och anse att SAS gjorde rätt eller fel i detta fallet, men varför börja beskylla? Genom sig själv känner man andra eller?
Det är endast trådstartaren kan svara på men det finns folk som inte skriver bakgrundsinfo både avsiktligt och oavsiktligt.
 

Abbs

Medlem
Om man kämpat ihop 90k baspoäng så bör man ha koll på att det är exakt 10 resor Arlanda till Hong Kong tur och retur i Go till exempel. Borde man inte reagera då om det helt plötsligt finns 20k extra baspoäng, vilket motsvarar mer än 2st ToR av ovan sort. Då borde någon sorts av varningsklocka ringa.
 

LSH

Medlem
Liknande korrigering har gjorts på mitt konto. Jag fick 3*20k när jag skaffade elite i våras vilket förstås gav mig guld (men inte diamant). För några veckor sedan låg jag på 80k och man drog bort de 40k jag fått för mycket. Ligger nu på 43k men har inte blivit av med min guldstatus. Kanske har de granskat mina bokningar och sett att jag snart kommer i mål i alla fall. Verkar heller inte som man retroaktivt dragit bort mina extra 25%. Kommer med lätthet att nå 45 innan min period är slut så resultatet blir att jag fick EBG några månader för tidigt.
 

dino_81

Medlem
OT i tråden men ändå i samma "linje".

Jag hade en del Finnair plus-miles som skulle gå ut i giltighet och det mest vettiga jag kunde komma på var att konvertera poängen till Accors program Le Club. Gjorde överföringen men något blev fel varpå poängen på Finnair-kontot blev kvar. Några dagar senare dock ändå ett antal poäng upp på mitt Le Club-konto.

Gjorde om processen att konvertera och ytterligare poäng dök upp på Le Club. Denna gång försvann även poängen på Finnair-kontot. Jag hade alltså fått dubbla poäng till Le Club.

Några månader senare fick jag ett mail från Accor som meddelade att en justering av de felaktiga Le Club-poängen hade genomförts.

Nu påverkade inte kreditringen någon status men jag skulle aldrig komma på tanken att beklaga mig över detta. Poängen tillskansades på ett felaktigt sätt, uppdagades och korrigerades. Punkt.

Visst, det är ytterst en fråga om god tro. Finns gott om rättspraxis på det (åt båda håll s.a.s.).

Accepteras forfarande begreppet god tro inom juridiken i Sverige? Har för mig att det inte längre går att hävda god tro vid exempelvis köp av något som visade sig vara stulet, exempelvis en moped. Utan att säljaren ska kunna påvisa att han/hon är rättmätige ägare till mopeden genom inköpskvittot eller liknade? Nyfiken...
 
Toppen