Senaste nytt

Diamantkort (tom 170731) blev Guld helt plötsligt

Agö

Medlem
OT i tråden men ändå i samma "linje".

Jag hade en del Finnair plus-miles som skulle gå ut i giltighet och det mest vettiga jag kunde komma på var att konvertera poängen till Accors program Le Club. Gjorde överföringen men något blev fel varpå poängen på Finnair-kontot blev kvar. Några dagar senare dock ändå ett antal poäng upp på mitt Le Club-konto.

Gjorde om processen att konvertera och ytterligare poäng dök upp på Le Club. Denna gång försvann även poängen på Finnair-kontot. Jag hade alltså fått dubbla poäng till Le Club.

Några månader senare fick jag ett mail från Accor som meddelade att en justering av de felaktiga Le Club-poängen hade genomförts.

Nu påverkade inte kreditringen någon status men jag skulle aldrig komma på tanken att beklaga mig över detta. Poängen tillskansades på ett felaktigt sätt, uppdagades och korrigerades. Punkt.



Accepteras forfarande begreppet god tro inom juridiken i Sverige? Har för mig att det inte längre går att hävda god tro vid exempelvis köp av något som visade sig vara stulet, exempelvis en moped. Utan att säljaren ska kunna påvisa att han/hon är rättmätige ägare till mopeden genom inköpskvittot eller liknade? Nyfiken...
Du kan inte längre godtrosförvärva stöldgods, den rättmätige ägaren har alltid bättre rätt. Det är dock specifikt för stöldgods och har absolut inget att göra med t ex felaktiga insättningar på konton.
 

spritfet

Medlem
En vis man sa en gång: "Det bor en champagne-sosse i varje sosse - det är enkelt att locka fram dem med gratisdricka"

Att en liten glitch kan röra om så mycket är fascinerande. Nu kan berörda skippa trallet och dämpa karisman - ordningen är återställd.
 

Glenn E

Medlem
Jag fick också 20k för mycket för Amex Elite i juni som justerades i början av september.
Det hann inte påverka min medlemsnivå men det störde min planering.
Jag kan ju tycka att det inte ska behöva ta så lång tid för misstag att justeras.
Nu når jag diamant i mars istället för november.
 

Nemo

Medlem
En liknande situation är:
T ex din arbetsgivare har betalat ut din lön dubbelt till ditt konto av misstag.
Du tycker "Åh vad trevligt, jag har xx SEK på kontot istället för yy SEK", sedan spendelar du pengarna efter hur mycket du har på ditt konto.
Sedan banken korrigerar transaktionen från din arbetsgivare så nu har du plötsligt endast zz SEK på kontot.
Är det bankens fel att du har spendelat för mycket pengar?
Visst det är din arbetsgivares misstag men de pengarna (dubbla lönen) tillhörde dig aldrig. Det var inte dina pengar oavsett vem som har gjort fel.

Visst, det är ytterst en fråga om god tro. Finns gott om rättspraxis på det (åt båda håll s.a.s.).

OT i tråden men ändå i samma "linje".]
Accepteras forfarande begreppet god tro inom juridiken i Sverige? Har för mig att det inte längre går att hävda god tro vid exempelvis köp av något som visade sig vara stulet, exempelvis en moped. Utan att säljaren ska kunna påvisa att han/hon är rättmätige ägare till mopeden genom inköpskvittot eller liknade? Nyfiken...

Du kan inte längre godtrosförvärva stöldgods, den rättmätige ägaren har alltid bättre rätt. Det är dock specifikt för stöldgods och har absolut inget att göra med t ex felaktiga insättningar på konton.
Som @Agö är inne på, det finns faktiskt en god tro-lag inom löneutbetalning. Den kallas Lag (1970:215) om arbetsgivares kvittningsrätt Svensk författningssamling 1970:1970:215 t.o.m. SFS 2006:683 - Riksdagen Finns en hel del rättspraxis på detta, läs mer på exempelvis
Kvittningslagen | Vision "Den som förbrukat en felaktig löneutbetalning i god tro, kan dock slippa betala tillbaka."
eller Får jag behålla pengarna? | Lag & Avtal
"Enligt rättspraxis förlorar dock en arbetsgivare sin rätt till återkrav om arbetstagaren i god tro mottagit en felaktig löneutbetalning, dvs. varken insett eller bort inse att beloppet var felaktigt."
 

Nemo

Medlem
I analogi med Kvittningslagen så är det inte omöjligt att få rätt mot SAS Eurobonus, när de långt i efterhand nedgraderar pga sina egna brister i poänghantering. Det beror på hur mycket du vill strida, @Slappo Risken är att om SAS ändå inte låter dig behålla EBD och det harvas i ARN/Tingsrätten så kommer tiden ändå rinna ut för din giltighetsperiod, och SAS får i praktiken som de vill.
 

aldrighemma

Medlem
dvs. varken insett eller bort inse att beloppet var felaktigt.
Nyckeln ligger väl i "insett eller bort inse"? 20000 poäng extra skulle du vara i samma storleksordning som 2-3 gånger normal lön i analogin med löner. Det blir nog svårt att förklara att man inte "bort inse" det...
 

Nemo

Medlem
Nyckeln ligger väl i "insett eller bort inse"? 20000 poäng extra skulle du vara i samma storleksordning som 2-3 gånger normal lön i analogin med löner. Det blir nog svårt att förklara att man inte "bort inse" det...
Jag har använt kvittningslagen på utbetalning på omkring 3.000 SEK och fått behålla pengarna. Det motsv c:a 30.000 EBpoäng. Även om jag anser mig ha koll på pengar och poäng så är det omöjligt att ha koll på varenda krona, eller poäng.
 

Canadien

Medlem
Jag har använt kvittningslagen på utbetalning på omkring 3.000 SEK och fått behålla pengarna. Det motsv c:a 30.000 EBpoäng. Även om jag anser mig ha koll på pengar och poäng så är det omöjligt att ha koll på varenda krona, eller poäng.
Jo, men 3000 sek är kanske i värsta fall 1% av din årslön, förhoppningsvis mindre, medan 20k baspoäng ofta är 20-40% av en statussuktande eurobonusmedlems årsinkomst i baspoäng räknat.
 
Toppen