Senaste nytt

Det var inte så illa som man trodde...

Agö

Medlem
Poenget var å sjekke flighter hvor det er konkurranse og mange avganger på en dag? :) Alle flyselskap har dyre ruter, sjekk Norwegians monopol til Andenes, Lakselv og Bardufoss intra norge. Eller Widerøes monopol på de små flyplassene i nordnorge. Kan fort koste 4000-5000kr for en 30 minutter flytur.

Men for all del, om det er premissene bør man kanskje også sammenlikne med andre flyselskap på smale ruter? :) Jeg trodde poenget med tråden var å illustrere at SAS ikke var så dyr som man hadde forventet på avganger på samme dag - om man da skal prøve å motbevise det med smale ruter kan man gjøre tilsvarende hos BA, KLM, AF og hele diskusjonen er "poengløs" :p

Jepp, du har avganger i populære avgangstider mellom hovedstadene. Kjempebra yield management av SAS å ha høyere priser på populære ruter.
Läs inlägg 9 i denna tråd. Min poäng är att det som påstås i detta inlägg näppeligen kan vara korrekt. Den nya strategin som kommunicerats är raka motsatsen, dvs. att faktiskt tjäna pengar på resenärer och upprätthålla en hög prisbild snarare än att kränga biljetter till låga priser för att fylla flygen. Som bevis för detta har jag visat upp priser på en avgång jag själv ska flyga ikväll och där Pluskabinen ser extremt tom ut. (5 pax över 12 rader). Trots det vill man ha 2800 kr för en biljett. Om du vill tro att SAS håller låga priser får du gärna göra det. Jag lever med priserna flera gånger per vecka. Vill dock poängtera att det förstås är kanon om SAS kan sälja en T&R till Stuttgart för 10 000 kr i Go.
 

mha321

Medlem
Läs inlägg 9 i denna tråd. Min poäng är att det som påstås i detta inlägg näppeligen kan vara korrekt. Den nya strategin som kommunicerats är raka motsatsen, dvs. att faktiskt tjäna pengar på resenärer och upprätthålla en hög prisbild snarare än att kränga biljetter till låga priser för att fylla flygen. Som bevis för detta har jag visat upp priser på en avgång jag själv ska flyga ikväll och där Pluskabinen ser extremt tom ut. (5 pax över 12 rader). Trots det vill man ha 2800 kr för en biljett. Om du vill tro att SAS håller låga priser får du gärna göra det. Jag lever med priserna flera gånger per vecka. Vill dock poängtera att det förstås är kanon om SAS kan sälja en T&R till Stuttgart för 10 000 kr i Go.
Undrar hur betalningen ser ut om någon annan ombokar..

Påverkas tex hur mycket sas får av Lufthansa gör en ombokad passagerare i economy av vilka klasser det finns platser kvar i, tro? Det skulle ju kunna vara en del av anledningarna - då är det ju inte en konsument som köper.
 

olo

Medlem
Kollade runt lite på ExpertFlyer. Linjen Oslo-Stockholm verkar ha fler platser i lägre bokningsklasser än exempelvis Göteborg-Stockholm och Köpenhamn-Stockholm och Oslo-Köpenhamn. Troligtvis inget statistiskt säkerställt underlag med tanke på att jag inte gjorde så många stickprov.

Undrar om man är duktigare på att nolla till/från Köpenhamn på grund av att det är fler passagerare som måste bokas den vägen i händelse av störningar?

København-Stuttgart? Føles det virkelig som en representabel rute? Sjekk heller priser i dag og i morgen på hovedstadtriangelet. ARN-OSL pleier å ligge på 800kr for GO samme dag/neste dag.
16:50-17:35 avgangene er nesten alltid utsolgt, jeg reiser med de 2 gang i mnd. I helga var 16:50 avgangen 19 rader med PLUS.
Visa bifogad bild 44492
Det stämmer med min erfarenhet att på just ARN-OSL så finns det billiga bokningsklasser kvar sen - och att just den sträckan verkar vara ett undantag.
 

olo

Medlem
Och jag tvivlar på att beläggningen är särskilt mycket högre tilll CDG än den varit tidigare i veckan. Beläggningen hade fått vilken aktieägaresom helst att gråta. I måndags satt vi 7 pax på de första 14 raderna. Trycket på att åka till Paris är ganska ljumt just nu, även om prisbilden antyder annat.
 

Attachments

  • wp_ss_20151124_0001.png
    wp_ss_20151124_0001.png
    184,5 KB · Visningar: 179
  • wp_ss_20151124_0002.png
    wp_ss_20151124_0002.png
    264 KB · Visningar: 180

Crater2

Medlem
Trist, verkligen, själv skulle man åka mycket mer om prisbilden var annan,
men jag antar att de tjänar mer pengar på folk som är tvungna att åka?

Jag har dock flera ggr fått lägga ner resor pga prisbilden.
Man önskar att det inte var så.
 

Agö

Medlem
Trist, verkligen, själv skulle man åka mycket mer om prisbilden var annan,
men jag antar att de tjänar mer pengar på folk som är tvungna att åka?

Jag har dock flera ggr fått lägga ner resor pga prisbilden.
Man önskar att det inte var så.
Pudelns kärna. Om detta har det tidigare diskuterats - jag delar helt din uppfattning.
 

Pho

Medlem
Trist, verkligen, själv skulle man åka mycket mer om prisbilden var annan,
men jag antar att de tjänar mer pengar på folk som är tvungna att åka?

Jag har dock flera ggr fått lägga ner resor pga prisbilden.
Man önskar att det inte var så.
Jo det är mycket som skulle vara roligare om det var billigare, inte bara resor...
 

Dr. Miles

Expert
Affärslinjer som Stockholm-Frankfurt, London har billiga biljetter även för avgång samma dag.
Screenshot20151125_09.png

Screenshot20151125_11.png


Men på Stockholm-Bryssel, Paris säljer de dyra biljetter. Om det är tillfällighet eller planerad yield optimization låter jag det vara osagt.
Screenshot20151125_10.png


Beroende på Malmö eller Köpenhamn man åker till, kan det bli billigare att åka till Malmö (eller tvärtom).
Screenshot20151125_12.png

Screenshot20151125_13.png
 
Toppen