Senaste nytt

Det var inte så illa som man trodde...

Agö

Medlem
Fick förklarat för mig för några år sedan genom en vän som är ÅF (resebyrå) till SAS att bolaget har bytt strategi. En tom stol på ett flyg är en missad intäkt och då är det bättre att sälja en billigare bokningsklass och få in några kronor.
Stämmer verkligen det? Det talas väldigt mkt i de finansiella rapporterna om aktiv yieldförvaltning. Jag upplever att SAS på många linjer, vid viss tidpunkt, nollar låga bokningsklasser. Imorgon flyger jag SK1427. Har kollat seatmap. Just nu har fem pax valt säte av totalt 65 platser i Plus (väl medveten om att det inte är statiskt). Trots det vill SAS ha 2789 kr i Plus.
 

AABack2ARN

Medlem
Kollade runt lite på ExpertFlyer. Linjen Oslo-Stockholm verkar ha fler platser i lägre bokningsklasser än exempelvis Göteborg-Stockholm och Köpenhamn-Stockholm och Oslo-Köpenhamn. Troligtvis inget statistiskt säkerställt underlag med tanke på att jag inte gjorde så många stickprov.

Undrar om man är duktigare på att nolla till/från Köpenhamn på grund av att det är fler passagerare som måste bokas den vägen i händelse av störningar?
 

Agö

Medlem
Kollade runt lite på ExpertFlyer. Linjen Oslo-Stockholm verkar ha fler platser i lägre bokningsklasser än exempelvis Göteborg-Stockholm och Köpenhamn-Stockholm och Oslo-Köpenhamn. Troligtvis inget statistiskt säkerställt underlag med tanke på att jag inte gjorde så många stickprov.

Undrar om man är duktigare på att nolla till/från Köpenhamn på grund av att det är fler passagerare som måste bokas den vägen i händelse av störningar?
Köpenhamn-Stuttgart imorgon
3e92605d600a7c17957376bb3c447446.jpg
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Agö

Medlem
Hur många platser kvar?

Om det faktiskt bara är enstaka platser kvar är det ju inte orimlig prissättning. Däremot om det finns ordentligt med platser kvar är det onekligen....
Jag är ganska säker på att det är det senare som gäller, det är standard procedure på dessa linjer.
 
A

Aurora

Guest
København-Stuttgart? Føles det virkelig som en representabel rute? Sjekk heller priser i dag og i morgen på hovedstadtriangelet. ARN-OSL pleier å ligge på 800kr for GO samme dag/neste dag.
16:50-17:35 avgangene er nesten alltid utsolgt, jeg reiser med de 2 gang i mnd. I helga var 16:50 avgangen 19 rader med PLUS.
image.png
 

Agö

Medlem
København-Stuttgart? Føles det virkelig som en representabel rute? Sjekk heller priser i dag og i morgen på hovedstadtriangelet. ARN-OSL pleier å ligge på 800kr for GO samme dag/neste dag.
16:50-17:35 avgangene er nesten alltid utsolgt, jeg reiser med de 2 gang i mnd. I helga var 16:50 avgangen 19 rader med PLUS.
Visa bifogad bild 44492
Vad är din poäng? Jag är väl medveten om att SAS har monopol på Stuttgart. Min poäng är att SAS tänker på aktiv yieldförvaltning och inte nödvändigtvis säljer billiga biljetter för att fylla flygen, åtminstone på många sträckor jag flyger regelbundet (som göra gällande av någon i tråden). Här får du ett annat exempel att fundera på.
1fe9383daac06fa445924926bd305e89.jpg

2e73d4937191f4272e1f4bca41ed077b.jpg
 

martin1891

Medlem
Använder denna tråd för ställa en fråga om SAS Plus.
Jag är bokad i minus till GVA i mars och har EBG vilket omfattar de flesta förmånerna som ges av SAS plus.
Nu ska jag boka om och står i valet att boka i Plus istället, prisskillnaden är 400 kr vilket känns överkomligt. Hur ser ni på valet mellan minus och plus för denna flygning?
Flyger från CPH med en CRJ900, poängintjäningen skiljer bara 500 p eftersom minus bara finns kvar i de dyrare bokningsklasserna.
e08b816f59661777a1e2a3114398c7c0.jpg
 
A

Aurora

Guest
Vad är din poäng? Jag är väl medveten om att SAS har monopol på Stuttgart. Min poäng är att SAS tänker på aktiv yieldförvaltning och inte nödvändigtvis säljer billiga biljetter för att fylla flygen, åtminstone på många sträckor jag flyger regelbundet (som göra gällande av någon i tråden). Här får du ett annat exempel att fundera på.
1fe9383daac06fa445924926bd305e89.jpg

2e73d4937191f4272e1f4bca41ed077b.jpg

Poenget var å sjekke flighter hvor det er konkurranse og mange avganger på en dag? :) Alle flyselskap har dyre ruter, sjekk Norwegians monopol til Andenes, Lakselv og Bardufoss intra norge. Eller Widerøes monopol på de små flyplassene i nordnorge. Kan fort koste 4000-5000kr for en 30 minutter flytur.

Men for all del, om det er premissene bør man kanskje også sammenlikne med andre flyselskap på smale ruter? :) Jeg trodde poenget med tråden var å illustrere at SAS ikke var så dyr som man hadde forventet på avganger på samme dag - om man da skal prøve å motbevise det med smale ruter kan man gjøre tilsvarende hos BA, KLM, AF og hele diskusjonen er "poengløs" :p

Jepp, du har avganger i populære avgangstider mellom hovedstadene. Kjempebra yield management av SAS å ha høyere priser på populære ruter.
 
Toppen