Senaste nytt

Den stora EuroBonus Diamond-tråden

Lounge on arrival för Diamond. Funkar det bara för SAS flygningar eller alla Star Alliance? Jag landar 16:30 på Arlanda med CA från Peking på nyårsafton . Vore fint att kunna duscha och dra direkt till nyårsfesten. Någon som vet?

Kolla här: Lounge access - SAS där nedanstående tabell finns.

Enligt den så borde det inte gå, inte heller om man kommer med SAS från New York. Jag har dock inte haft problem att komma in i Loungen eller låna duschen ändå.

upload_2017-12-25_14-3-26.png

Jo, enligt den tabellen går det fint. Rad 1 är det som gäller för ankomstlounge på Arlanda, Gardermoen och Kastrup

Jag tolkar tabellen som att rad 3 avser ankomster från Asia and USA, vad är din tolkning av rad 3 i så fall?

Och som sagt, jag har kommit in i loungen när jag ankommit från USA, även New York

Rad 3 är destination Asien o US.

Håller med att destination borde vara Skandinavien om man skall in på loungen på ARN. Men om du läser fotnoten för Lounge-access på rad 3 så står det att det bara är ankommande på SAS Long Haul except New York. Därav att jag tolkar att det är den raden som gäller

Håller med att destination borde vara Skandinavien om man skall in på loungen på ARN. Men om du läser fotnoten för Lounge-access på rad 3 så står det att det bara är ankommande på SAS Long Haul except New York. Därav att jag tolkar att det är den raden som gäller

Nja. Det är otydligt, men det som avses är att man inte kommer in i SAS-loungen i New York vid ankomst.

Jag tolkar det som att man får ankomstlounge när man anländer till US o Asien i SAS lounger, förutom i New York. D v s enbart i Chicago, men där kommer man heller inte in i loungen eftersom man måste in immigration. Jag håller med om att tabellen är otydlig, men diamantförmånen med lounge on arrival beskrivs bäst av rad 1. Rad 3 blandar ju in EBG.

I förmånsbeskrivningen för EBD står ju ovillkorligen ankomstlounge på ARN, OSL o CPH. Detta motsvaras 1:1 till rad 1 i tabellen.

Jag tolkar det som att man får ankomstlounge när man anländer till US o Asien i SAS lounger, förutom i New York. D v s enbart i Chicago, men där kommer man heller inte in i loungen eftersom man måste in immigration. Jag håller med om att tabellen är otydlig, men diamantförmånen med lounge on arrival beskrivs bäst av rad 1. Rad 3 blandar ju in EBG.

I förmånsbeskrivningen för EBD står ju ovillkorligen ankomstlounge på ARN, OSL o CPH. Detta motsvaras 1:1 till rad 1 i tabellen.

Nu när jag kikar lite till så är jag helt med på din tolkning och håller med om att det borde vara det som gäller.

Så svaret på ursprungsfrågan borde vara att det alltid går att komma in i loungen på ARN som EBD vid ankomst.

Din status räknas på hur många baspoäng du tjänat in under en period. Numera finns det baspoäng som du inte kan använda för resor (tex de 20k man får från AmEx Elite) och de försvinner i praktiken efter att din period börjar om, men alla andra poäng blir bara poäng som du kan använda, oavsett om de intjänades som baspoäng eller extrapoäng.

Såg nu det här på ”kontoutdraget” på sas.se att AMEX poäng inte gick in som baspoäng?

Attachments

• BC88E0B3-24F3-4BFC-8783-CCE5595BAA61.jpeg
    BC88E0B3-24F3-4BFC-8783-CCE5595BAA61.jpeg
    14,9 KB · Visningar: 308
Toppen