Senaste nytt

Den stora EuroBonus Diamond-tråden

Ja, jag tycker att en mer rimlig nivå för EBG borde vara runt 100k poäng eller 100 flighter. EBD borde vara minst det dubbla. Då skulle bolagen kunna börja fundera på att erbjuda lite vettiga perks för de som når upp dit.
Det är så oerhört få som flyger så mycket så då skulle man tappa massan som man vill få lojal med guldkortet. Tyvärr. Jag hade gärna sett något mellanting. 75 för guld och 200 för EBD och slopa EBP. Samt krav på minst 50% SAS metall för EBD.

Det är så oerhört få som flyger så mycket så då skulle man tappa massan som man vill få lojal med guldkortet. Tyvärr. Jag hade gärna sett något mellanting. 75 för guld och 200 för EBD och slopa EBP. Samt krav på minst 50% SAS metall för EBD.
Jag har länge hoppats på en läcka från Eurobonus sida så vi kan få en konkret bild av hur det ser ut i de respektive medlemskategorierna.

Ja, jag tycker att en mer rimlig nivå för EBG borde vara runt 100k poäng eller 100 flighter. EBD borde vara minst det dubbla. Då skulle bolagen kunna börja fundera på att erbjuda lite vettiga perks för de som når upp dit.

Bortsett från att jag aldrig skulle nå Diamond med såna regler så håller jag till viss del med.
Skillnaden i perks mellan Gold till Diamond är ju förvånansvärt liten jämfört med mellan Silver och Gold.
Samtidigt så måste ju SAS konkurrera med andra bolags erbjudanden vad gäller förmåner för FF

Bortsett från att jag aldrig skulle nå Diamond med såna regler så håller jag till viss del med.
Skillnaden mellan Gold till Diamond är ju förvånansvärt liten jämfört med mellan Silver och Gold.
Samtidigt så måste ju SAS konkurrera med andra bolags erbjudanden vad gäller förmåner för FF
Sas främsta konkurrent är Norwegian. Och då är nog just den marginalkund som idag träffar ebg men inte skulle ha en chans att ta tex senator på Lufthansa en väldigt viktig kund.

Däremot skulle man gott kunna höja nivån för diamond till åtminstone 150. Förutsatt att man kan skapa en faktiskt värde skillnad som resultat av färre diamonds - med dagens förmåner är det inte värt det.

Jag är helt inne på att det ska vara svårt att få status och att det istället ska ge vettiga perks. De flesta här, inklusive jag själv, flyger på tok för lite för att egentligen ha status tycker jag.

Tänk er en värld där inte merparten av alla om bord på tex ARN-GOT har EBG eller högre status - jag tror det vore bra på många sätt, framförallt för de som faktiskt når upp till status. Tittar man på M&M HON eller Eurobonus Pandion, så märker man ju att det faktiskt går att leverera ganska mycket mjuka perks som tillför något till denna grupp av resenärer eftersom de är rätt små. Till en bred massa, som alla EBD går det inte att göra det på något vettigt sätt och därför blir även skillnaderna mot EBG små.

Jag har länge hoppats på en läcka från Eurobonus sida så vi kan få en konkret bild av hur det ser ut i de respektive medlemskategorierna.

Det har vi väl fått kring när diamond lanserades, då var ungefärliga siffror de hade/siktade mot 2k pandion, 20k diamond, 200k guld. Misstänker att de senare kategorierna är snarare 30k/300k numera, men strategin från SAS sida är väl fortfarande att fånga så många som möjligt av de 10% resenärer som reser mest, och att ge lounge-tillgång där är nog bland det effektivare för att hålla dem i ett vane-val av SAS.

Jag är också skeptisk till riktigt höga krav, om t ex inrikes veckopendlare (40 arbetsveckor, 80 flighter) inte kvalificerar så har nog SAS skjutit sig i foten ordentligt.

Det har vi väl fått kring när diamond lanserades, då var ungefärliga siffror de hade/siktade mot 2k pandion, 20k diamond, 200k guld. Misstänker att de senare kategorierna är snarare 30k/300k numera, men strategin från SAS sida är väl fortfarande att fånga så många som möjligt av de 10% resenärer som reser mest, och att ge lounge-tillgång där är nog bland det effektivare för att hålla dem i ett vane-val av SAS.

Jag är också skeptisk till riktigt höga krav, om t ex inrikes veckopendlare (40 arbetsveckor, 80 flighter) inte kvalificerar så har nog SAS skjutit sig i foten ordentligt.
Jag tänkte lite mer avancerat, t ex hur ovan antaganden skulle förändras om man skar bort kreditkort, höjde gränserna osv. De siffror du nämner är ju ett skapligt tecken på inflation.

Toppen