Hans Jakobsson
Medlem
Jag berör det lite kort i 747-boken men i grova drag så bestod Saltholms-projektet i att man på 1960-talet konstaterade att Kastrup inte var dimensionerat för de stora flygplanen och de enorma mängder resenärer som förväntades på 70- och 80-talen. Saltholm skulle förläggas i Öresund och kunde på så sätt få förbindelse både med Danmark och Sverige; då planerades Öresundsförbindelsen gå via Saltholm.Kanske @Hans Jakobsson kortfattat kan berätta kortfattat
SAS var en stor proponent för Saltholm i och med köpet av 747 som offentliggjordes i december 1967. Kastrup bedömdes inte ha kapacitet ens för ett litet antal jumboflygplan. Dock blev debatten kring Saltholms vara eller icke vara stor och projektet drog ut på tiden. För att kunna hantera trafikökningen genomfördes därför en utbyggnad av Kastrup, bland annat i form av C-fingret, med målet att Saltholm så småningom helt skulle ersätta Kastrup. Efter många turer beslutades att lägga ner projektet Saltholm då den förväntade trafikökningen bromsats, bl a på grund av energikrisen 1973-74. Dock dröjde det till några år in på 1980-talet innan Saltholmsprojektet formellt avslutades.