Senaste nytt

Dagens bild

GOTBound

Medlem
De hänvisar till sas.se i första annonsen (vintern 1998) vilket känns ganska tidigt.

P.S. Jag gillar även notisen om vilken skolmat som serveras i Stockholms skolor.
OT: lever verkade vara ett populärt protein i skolmaten.
Om skolvalet är viktigt idag, torde det samma vara ur ett gastronomiskt perspektiv ännu viktigare under tidigt 1970-tal, iofs var allt vad valfrihet heter väldigt begränsat då…
 

011430121

Medlem
Jag fortsätter med lite minnen från SvD
Idag för 25 år sedan hade SvD en 16 sidig bilaga från SAS, Det är för många sidor för att lägga upp här.
För 50 år sedan en redaktionell text om att SAS hade skrivit ett avtal med Mc Douglas om att anskaffa 16 stycken DC9-41 som skulle ersätta Caravellerna , DC9-41 var mycket miljövänligare står det i texten, miljövänligheten består i att de bullar mindre på marken.
Bilden visar buller störningar på marken på Arlanda


C0CF1D5C-B581-415F-B83C-089C13018F9B.jpeg


Samma dag hade SAS en annons där man jämför SAS och SJ 1 klass till Luleå samt tidsvinsten


8B765CF3-8213-44CE-9107-5B93312AA0E7.jpeg
 

intuition

Medlem
Fascinerande slutkläm om Saltholm, jag visste inte att man hade planer på att bygga flygplats där istället för att utvidga Kastrup.
Det var en del av de s.k. Örestadsplanerna, där Malmö/Köpenhamn och Helsingborg/Helsingör förväntades växa samman till ett storstadsområde via broar och tunnlar. Geografiskt sett blev Saltholm det lämpligaste flygnavet.

Nuförtiden har danskarna lagt beslag på begreppet Ørestad och gjort det till en del av Amager - det går inte ens längre att hitta bilder på det ursprungliga Örestads-projektet med google... :(
 
Toppen