Senaste nytt

Dagens bild

AABack2ARN

Medlem
Det här gör mig lika förbryllad varje gång jag är här.

På herrtoaletten i finnairloungen i Helsingfors sitter det en kapsylöppnare på väggen.

Visa bifogad bild 138308


Jag har ingen teori om varför, och vågar inte heller gå in på damernas för att se om det sitter en öppnare även där.
Frun säger att hon tycker sig känna igen fenomenet från damtoaletten i Helsingfors. Ingen teori om varför den finns där dock,
 

John Milner

Medlem
Great Lakes Distillery i Milwaukee. Guidad tur i distilleriet och smakkprov från dessa buteljer + några till inklusive deras variant av modern Absint.

327302541_473117741704262_7245564994609364127_n.jpg
 
Frun säger att hon tycker sig känna igen fenomenet från damtoaletten i Helsingfors. Ingen teori om varför den finns där dock,
Efter att ha googlat på det tycks det framförallt vara vanligt i skandinavien, eller åtminstone västeuropa. Inte hittat någon bra teori, men ett par hypoteser kommer nedan.

* Folk kommer ändå försöka öppna flaskor, detta minimerar skador när de annars hade valt att öppna mot möbel.
* I hotellrum etc. är det mycket enklare att städa om någon spiller massa dryck i badrum än typ heltäckningsmatta.
* Det förklarar inte Sverige, men i länder med dåligt kranvatten kanske folk vill borsta tänder med flaskvatten? Väldigt svag idé, men tanken kom upp.
* Kan det för längesedan varit så att kapsyl var vanligare än skruvkork, för typ raklödder eller tandkräm? Men det är ju i sådana fall väldigt gammalt.
* I hotellrum behöver man en kapsylöppnare för minibaren, men en lös blir stulen. Inbyggd i rummet kommer spilla överallt. Inbyggd i badrummet är enkel att städa. Förr var kapsyl vanligare för all sorts dryck och behovet av någon lösning var ännu större.

Nästan alla google-träffar är hotell/motell, inte offentliga toaletter. Men det skulle kunna vara för att de brukas oftare än publika/större sannolikhet att man lägger märke till det. Landar i att ovanstående antagligen förklarar hotellrum, men kvarstår varför det sitter en i loungen. Har toaletten någon gång används för hotell? :D

(Jag tänkte först det kanske är fäste till någon form av blöjbyte, men det förekommer visst skyltar som säger att det är en kapsylöppnare. https://www.reddit.com/r/mildlyinteresting/comments/du3dq2 )
 

fcx

Medlem
Efter att ha googlat på det tycks det framförallt vara vanligt i skandinavien, eller åtminstone västeuropa. Inte hittat någon bra teori, men ett par hypoteser kommer nedan.

* Folk kommer ändå försöka öppna flaskor, detta minimerar skador när de annars hade valt att öppna mot möbel.
* I hotellrum etc. är det mycket enklare att städa om någon spiller massa dryck i badrum än typ heltäckningsmatta.
* Det förklarar inte Sverige, men i länder med dåligt kranvatten kanske folk vill borsta tänder med flaskvatten? Väldigt svag idé, men tanken kom upp.
* Kan det för längesedan varit så att kapsyl var vanligare än skruvkork, för typ raklödder eller tandkräm? Men det är ju i sådana fall väldigt gammalt.
* I hotellrum behöver man en kapsylöppnare för minibaren, men en lös blir stulen. Inbyggd i rummet kommer spilla överallt. Inbyggd i badrummet är enkel att städa. Förr var kapsyl vanligare för all sorts dryck och behovet av någon lösning var ännu större.

Nästan alla google-träffar är hotell/motell, inte offentliga toaletter. Men det skulle kunna vara för att de brukas oftare än publika/större sannolikhet att man lägger märke till det. Landar i att ovanstående antagligen förklarar hotellrum, men kvarstår varför det sitter en i loungen. Har toaletten någon gång används för hotell? :D

(Jag tänkte först det kanske är fäste till någon form av blöjbyte, men det förekommer visst skyltar som säger att det är en kapsylöppnare. https://www.reddit.com/r/mildlyinteresting/comments/du3dq2 )
Jag skulle säga att i Finland är det närmast standard med väggmonterad kapsylöppnare på hotellrum fram tills väldigt nyligen. I Sverige verkar man ha slutat sätta in det under tidigt 2000-tal, vilket gör att man ibland ser det i lite äldre hotellrum.

Det förklarar inte öppnaren i loungen. Man har ju uppenbarligen satt dit den efter att man kaklade toaletten i samband med en renovering. Lokalen ligger konstigt till för att användas till annat än just lounge, Att någon har somnat därinne gör ju knappast att det räknas som hotellrum.
 

Rickard_O

Medlem
För 50 år sedan denna annons i SVD

Visa bifogad bild 138332

5,38 kr uppräknat med inflation i dagens pengavärde... det VAR bättre förr :cool:
Om jag minns åratalen rätt så är detta precis innan den sk. oljekrisen och således under de sista skälvande åren av rekordåren?

Det stämmer bra, första oljekrisen började i slutet av 1973 (och fortsatte till 1974), och i januari 1974 infördes bensinransonering i Sverige!

En OT fråga kopplat till detta, blev nyfiken då jag aldrig hade gissat att man hade 100 oktanig bensin i pumparna på den tiden.
Då till frågan, va 100 oktan lika "bra" som 100 oktan är idag? Dum fråga på ett sätt då det handlar väl om utspädning och hur ren bensinen är från etanol, men tänker det kanske ändå inte va samma kvalité som idag!


Och bonus, herregud vad jag gärna hade betalat 3-5% för betjäning och slippa stiga ur bilen på vintern! :D
 
Toppen