Senaste nytt

Dagens bild

Kanske @Hans Jakobsson kortfattat kan berätta kortfattat
Jag berör det lite kort i 747-boken men i grova drag så bestod Saltholms-projektet i att man på 1960-talet konstaterade att Kastrup inte var dimensionerat för de stora flygplanen och de enorma mängder resenärer som förväntades på 70- och 80-talen. Saltholm skulle förläggas i Öresund och kunde på så sätt få förbindelse både med Danmark och Sverige; då planerades Öresundsförbindelsen gå via Saltholm.

SAS var en stor proponent för Saltholm i och med köpet av 747 som offentliggjordes i december 1967. Kastrup bedömdes inte ha kapacitet ens för ett litet antal jumboflygplan. Dock blev debatten kring Saltholms vara eller icke vara stor och projektet drog ut på tiden. För att kunna hantera trafikökningen genomfördes därför en utbyggnad av Kastrup, bland annat i form av C-fingret, med målet att Saltholm så småningom helt skulle ersätta Kastrup. Efter många turer beslutades att lägga ner projektet Saltholm då den förväntade trafikökningen bromsats, bl a på grund av energikrisen 1973-74. Dock dröjde det till några år in på 1980-talet innan Saltholmsprojektet formellt avslutades.

Jag berör det lite kort i 747-boken men i grova drag så bestod Saltholms-projektet i att man på 1960-talet konstaterade att Kastrup inte var dimensionerat för de stora flygplanen och de enorma mängder resenärer som förväntades på 70- och 80-talen. Saltholm skulle förläggas i Öresund och kunde på så sätt få förbindelse både med Danmark och Sverige; då planerades Öresundsförbindelsen gå via Saltholm.

SAS var en stor proponent för Saltholm i och med köpet av 747 som offentliggjordes i december 1967. Kastrup bedömdes inte ha kapacitet ens för ett litet antal jumboflygplan. Dock blev debatten kring Saltholms vara eller icke vara stor och projektet drog ut på tiden. För att kunna hantera trafikökningen genomfördes därför en utbyggnad av Kastrup, bland annat i form av C-fingret, med målet att Saltholm så småningom helt skulle ersätta Kastrup. Efter många turer beslutades att lägga ner projektet Saltholm då den förväntade trafikökningen bromsats, bl a på grund av energikrisen 1973-74. Dock dröjde det till några år in på 1980-talet innan Saltholmsprojektet formellt avslutades
1675361507220.jpeg

OT: Jag hittade denna bilden efter lite googlande, spännande projekt inkl. Hven Atomkraft.

Tänk på att hålla hastigheten, så slipper man blinkande lampor efter sig! :rolleyes:

92 mph i 80 mph zon, Utah, men en väldigt trevlig konstapel gav mig bara en varning.

Visa bifogad bild 138837
"Objects in mirror are closer than they appear". I just detta fall verkar detta oturligt nog stämma :eek: Men skönt att det löste sig.

80 mph-zoner är inte så vanliga

Toppen