Senaste nytt

Curve betalkort

Man bör väl dessutom undvika Curve på transaktioner där man vill vara säker på att kunna använda underliggande korts försäkringar, exv flygresor. De extra poängen vid Gbit kan bli väldigt dyra annars. Överhuvudtaget bör man ju jämföra nyttan med besväret för alla Gbit-transaktioner, speciellt om det är mer än 30 dagar och fakturan för det parkerade kortet ska betalas först.
 

donski

Medlem
Man bör väl dessutom undvika Curve på transaktioner där man vill vara säker på att kunna använda underliggande korts försäkringar, exv flygresor.
Har du direkt erfarenhet av detta?

I mitt tankande har pengarna ju debiterats från underliggande kortet och försäkringen ska därför gälla oavsett om Curve/resebyrå/Betalo/osv står i mitten.

Här bortser jag från GBIT som kan onekligen sänka det hela om försäkringsmoment händer när transaktionen ligger på "fel" kort.
 
Har du direkt erfarenhet av detta?

I mitt tankande har pengarna ju debiterats från underliggande kortet och försäkringen ska därför gälla oavsett om Curve/resebyrå/Betalo/osv står i mitten.

Här bortser jag från GBIT som kan onekligen sänka det hela om försäkringsmoment händer när transaktionen ligger på "fel" kort.
Nej och därför skrev jag bör. På kvittot kommer det ju att stå ett annat kortnummer och man kan ju inte vara säker på att de kopplar ihop transaktionen med köpet om man också använder en annan valuta, dvs köpet växlas av Curve till kortets valuta. Dessutom på fel datum. Personligen skulle jag inte göra så i alla fall, för de extra poängen.
 
Last edited:

M.K

Medlem
Jag körde alla resor med Amex Plat till augusti i fjol, samtliga privata via Curve efter det. Tyvärr ( egentligen skönt) inget försäkringsärende efter mitt resekortsbyte. Jag räknar dock med att det är Curves försäkring som gäller och inte underliggande korts.
 
Jag körde alla resor med Amex Plat till augusti i fjol, samtliga privata via Curve efter det. Tyvärr ( egentligen skönt) inget försäkringsärende efter mitt resekortsbyte. Jag räknar dock med att det är Curves försäkring som gäller och inte underliggande korts.
Värt att notera är att Curves reseförsäkring enbart finns på nivåerna Black och Metal.
 

Matore

Medlem
Vad har du för källor/bevis på att det inte skulle vara billigare?
Är ju bara att titta på vilka påslag man får på kursen så ser man vad som är billigast.
Emperi och faktiska köp vid samma tidpunkt - 1000 ZAR blev följande totala kostnad för transaktionen:
SAS MC 632 SEK
Amex 617 SEK
Curve 628 SEK
 
  • Gilla
Reactions: M.K

M.K

Medlem
7CDD6E54-5A00-413F-8782-7BF67D46B2B7.jpeg


Onekligen intressant om Amex är billigast i Sydafrika. Jag får dock inte räknestycket att stämma vs SAS MC?
 

intuition

Medlem
Emperi och faktiska köp vid samma tidpunkt - 1000 ZAR blev följande totala kostnad för transaktionen:
SAS MC 632 SEK
Amex 617 SEK
Curve 628 SEK
SAS MC vs Curve stämmer med mina observationer. Curve är cirka 0,5% billigare än SAS MC, iaf på helger där jag har ett tillräckligt antal transaktioner för att bencha. Ska kolla vardagar också .
 

Nimbus

Medlem
@Nimbus Du får även räkna på om det är värt månadsavgiften för Black som du behöver för längre flexibilitet. Jag antar att du vill nå 300’ i spend på Elite också?

Ett kort är dessutom för lite. Jag kör med 5+ olika svenska och utländska bank- eller kreditkort. Små transaktioner körs gärna direkt mot SAS MC.
Spenden på 300' är inget problem, sällan vårt hushåll använder två vouchers ändå, det brukar brinna inne någon från år till år. Det är viktigare att maximera poängen efter första vouchern.

Brukar de flesta köra Black för poänghelger? Förstår att man kan GBIT:a längre bak, men vet än så länge om det är värt mitt köpbeteende.
 
Toppen