Senaste nytt

Curve betalkort

Doctor-X

Medlem
Sant, hör vad du säger. Men när du säger att man ska sköta det snyggt. Är det bättre med 30 mindre transaktioner än en transaktion på 30 000 kr?

Att få en liten större "retur" på kortet måste ju ändå vara bättre än att ha 30 små returer under en helg.

Ja en större är bättre än 30 små! Men du ska kunna ligga ute med dessa pengar om något skiter sig, precis som @M.K skriver.
 
Ja en större är bättre än 30 små! Men du ska kunna ligga ute med dessa pengar om något skiter sig, precis som @M.K skriver.

Absolut, tänkte mer på det du skrev om att man ska sköta det snyggt och att SEB ska "acceptera" det man håller på med. Så då tänkte jag om det är något jag missar.

Men självklart har jag täckning för beloppen.
Men jag kommer inte hålla på och göra 20-30-40 GBIT under en helg utan prioriterar hellre att göra 1-2 lite större.
 

TP12

Medlem
Jag hade aldrig vågat köra gbit på 50- 60 000kr. Det kan bli problem med underliggande kort och inte kul ligga ute med ett gäng sådana belopp. Det löser sig alltid vad jag sett, men oavsett jobbigt och tidskrävande.
Får hålla tummarna då. Drog 3*55 000 mot mitt bankkort (debit) som jag hoppas ska gå bra att flytta under nya SAS MC statuspoängreglerna... återkopplar om någon månad.
 

M.K

Medlem
Alltså, allt är ett risktagande. Jag litar ändå på Curve, men tycker det är en befogad varning att ge. Inte alla som klarar att i värsta fall ligga ute med en månadslön eller två innan det löst sig. Jag kör absolut inte Gbit med all min spend, men sprider ut de jag gör över 5-6 olika banker/kort. Gbit mellan samma bank är inte något jag hade gjort, t ex mellan pointearn/NC/SAS MC.

En fin funktion jag inte sett men hoppas på framöver i smartrules är att alla transaktioner under ett bestämt belopp går direkt mot mitt huvudkort som blir SAS MC 2023. För jobbigt, tidskrävande och ovärt att köra varenda drink/kaffekopp/parkering etc under kampanjer.
 

intuition

Medlem
...

En fin funktion jag inte sett men hoppas på framöver i smartrules är att alla transaktioner under ett bestämt belopp går direkt mot mitt huvudkort som blir SAS MC 2023. För jobbigt, tidskrävande och ovärt att köra varenda drink/kaffekopp/parkering etc under kampanjer.
+1 där.
Sedan gör de ett stort nummer av smart rules, men de är för rudimentära f.n tycker jag. Kategori är för grovt, skulle vilja ha ner på enskilda handlare. Skulle vilja kunna kombinera också, så att reglerna kan bli mer komplexa.
 
  • Gilla
Reactions: M.K

intuition

Medlem
@M.K eller andra som kör med smart rules på belopp - har ni strul med det nu eller fungerar det som tänkt?

Jag satte i dag upp en regel för "mindre än eller lika" 150SEK. Jag var lite förvånad att jag fick välja valuta, eftersom jag läst någonstans att den räknar i GBP. Hursom, köp1 på 99kr gick bra. Köp 2, som var strax över 300 kr hamnade på kortet som bara var avsett för <=150 SEK.

De håller på och vänder <-tecknet på olika håll, men i slutändan får jag en text som mycket tydligt säger "mindre än". Men fick alltså både 99kr och 300kr skickade till samma kort.

Screenshot_2023-01-09-20-01-36-92_442f0af6597904d749f2175bb8fe4061.jpg


Screenshot_2023-01-09-20-02-34-49_442f0af6597904d749f2175bb8fe4061.jpg
 
Last edited:

Drolle

Medlem
@intuition Kan det vara så att du hade valt samma kort för alla tx så det var därför det slog på det kortet? Mäkta förvirrande när de inte kan va något konsekventa med <> tecknen.
 

intuition

Medlem
Nej, har bas-flödet till ett annat kort, och ville att småbelopp gick mot SAS MC. Eftersom ett köp >300SEK också gick till SAS MC så raderade jag regeln igen.
Den enda logiska förklaringen är att det faktiskt inte är 150SEK (fast att det står så) utan att det är Curves klassiska "vi kör allt i GBP och så glömmer vi att konvertera", dvs min regel är defacto allt under 150 GBP. Har ingen lust att testa mer just nu, men det är klart att jag skulle kunna sätta en "mindre än 5" regel och testa ett köp på 25kr och ett på 100 kr.
Men det är surt med Curve att nyutvecklade saker fungerar så uselt när det lanseras. Man behöver ofta vänta en 5-6 versioner innan man börjar använda något på rikigt. Jag hade tex problem med "validera ditt köp" om jag valde validera med appen. Först flera versioner senare började det fungera (och fungerar riktigt bra nu).
 
Nej, har bas-flödet till ett annat kort, och ville att småbelopp gick mot SAS MC. Eftersom ett köp >300SEK också gick till SAS MC så raderade jag regeln igen.
Den enda logiska förklaringen är att det faktiskt inte är 150SEK (fast att det står så) utan att det är Curves klassiska "vi kör allt i GBP och så glömmer vi att konvertera", dvs min regel är defacto allt under 150 GBP. Har ingen lust att testa mer just nu, men det är klart att jag skulle kunna sätta en "mindre än 5" regel och testa ett köp på 25kr och ett på 100 kr.
Men det är surt med Curve att nyutvecklade saker fungerar så uselt när det lanseras. Man behöver ofta vänta en 5-6 versioner innan man börjar använda något på rikigt. Jag hade tex problem med "validera ditt köp" om jag valde validera med appen. Först flera versioner senare började det fungera (och fungerar riktigt bra nu).


Jag är också inne på att det är något valuta fel som gör att Curve inte kan följa smart rules man har satt upp.

I mitt fall så hade jag satt en smart rule på att, köp under 60 sek skulle hamna på kort C, som är ett euro kort.

Kort B som aktvit som default i appen. Köp på 500 sek hamnade ändå på Kort C.

Jag har nu provat att ändra smart rule till under 6 sek, som jag gissar att Curve tolkar som 6 pund eller 6 dollar, så borde dom små köpen gå till kort C.
 
Jag skulle aldrig lekt med större summor för GBIT med Curve. Ifall något händer, så är deras kundservice i stort sett obefintlig även med deras Metal.

Bokat flera hotell för en massa pengar via deras Rewards... Inte en enda reward har jag fått.. Kundservicen brukar svara efter 3-4 veckor med en motfråga, när du svarar på den får du vänta 3-4 veckor till de läst ditt svar och så har det motfråga igen etc etc... Så jag har lagt ned förhoppningen om att få någon reward från dem.. När det är dags att betala nästa årsavgift kommer jag säga upp det.
 
Toppen