Senaste nytt

Curve betalkort

intuition

Medlem
OK, det är ju logiskt (med tanke på hur Curve brukar funka...)
Så typiskt av dem att lägga ut valuta-väljaren i smart rule men inte ha den implementerad.

Nu kan man iofs anpassa sig och sätta reglerna till cirka 0,1x det bleopp man ungefärligen vill styra på. Sedan kommer man att bränna sig en gång när de till sist implementerar rätt valuta, men men...
 
Nytt test igen.

Jag har ändrat mina 2 smart rules.

Över 20 SEK, går till Kort A, vet inte hur Curve tolkar det, men det kommer visa sig när jag gör ett köp på mellan 20-55 kr. Antingen går det till kort A pga smart rule, eller så går det till kort B, enligt smart rule.

Under 5 Euro går till Kort B.

Default är Kort C.


Köp på 535 Kr gick till Kort A, vilket det borde eftersom det är mer än 20 sek.

Jag testar mer i morgon och återkommer.


Jag får nog ändra min smart rule på 5 Euro. Hade ett köp på 1 kr som gick till default kortet C. smart rule ville inte fånga upp den. Kanske går bättre ifall smart rule är i Sek, även fast underliggande kort är ett euro kort.
 

Drolle

Medlem
Imponerande att du orkar testa så mycket. Om du kunde få den feedbacken till Curve skulle det vara bra så kanske de gör något.

Såg nu att Curve har en Concierge service helpmebook@curve.com. Hittade den under Help -> current updates. Någon som har prövat? Är svarstiden runt tre veckor som supporten med kanske...
 

lunne

Medlem
Skulle bara lägga till att avgiften efter att man överskridit sin FX-limit är 2%, dvs det blir direkt olönsamt att handla i utlandet via Curve för mer än sin limit (f.n. typ 1 000€/30 dagar för gratiskortet, 2 000€/30 dagar för Curve X, 15 000€/år för black och 60 000€/år för metal).

Tänkte signa upp för Curve då jag har ett gäng poäng-kort från Australien som jag vill få ned FX avgifterna på i Europa (lär spara runt 3% om jag håller mig till köp under veckodagarna).

Med en normal spend på runt 2-3k euro per månad så lutar det åt X eller Metal baserat på @intuition inlägg om FX begränsningar för icke EES kort. Hade tänkt köra Black, men 15k p/a är för lågt för syftet (svårt att förstå hur X kan ha 2k per månad vs Black 1.25k...).

- På Curves egen hemsida så hittar jag bara att Metal är begränsat till "fair use" - någon som vet var jag hitta det finstilta om 60k p/a?
- Om någon annan använder icke EES kort - från vilken dag beräknas 30-dagars gränsen (sign up datum eller kalender månad) och är det lätt att följa i Appen (får man någon slags varning när man överskrider sin FX-limit)?
- Leker även med tanken på att först signa upp för Black och köra de första 15k via Black och sedan nedgradera till X när jag närmar mig 15k begränsningen. Är det lätt att nedgradera? Innebär några uppenbara problem med att nedgradera (avgifter, nytt kort etc)?

Tack på förhand!
 
Last edited:
Skulle bara lägga till att avgiften efter att man överskridit sin FX-limit är 2%, dvs det blir direkt olönsamt att handla i utlandet via Curve för mer än sin limit (f.n. typ 1 000€/30 dagar för gratiskortet, 2 000€/30 dagar för Curve X, 15 000€/år för black och 60 000€/år för metal).

Ja vi som nappade på Curve Legacy Black för 50 pund inkl en Tumi-plånbok gjorde ett kap. Tack igen [user]M.K [/user]

440d1ac42cf35475f046d17cc9e1f856.jpg
 

intuition

Medlem
- Leker även med tanken på att först signa upp för Black och köra de första 15k via Black och sedan nedgradera till X när jag närmar mig 15k begränsningen. Är det lätt att nedgradera? Innebär några uppenbara problem med att nedgradera (avgifter, nytt kort etc)?

Tack på förhand!
Upp/nedgradera kan man göra i appen. Har inte testat att nedgradera men tror inte det kommer att vara några hinder.

Praktiskt: du kommer ev att få betala avgiften för kortframställning. De dyra prenumerationerna har gratis kort, men om du avbryter inom 12 mån typ debiteras du. Plus ev avgift för nya kortet. Inga stora pengar, men bara så du vet.

För varje nivå byte, får du nytt kort och nytt nummer. Dvs lite meck med att byta överallt om du har lagt in curve som kort i diverse betaltjänster.

Allt du har lagt upp i appen finns kvar oförändrat och gamla curve kortet fungerar tills dess du aktiverar det nya, så du kan styra tillfället.(nya villkor, typ GBIT gräns gäller dock omedelbart)
 
Last edited:

Meazza

Medlem
Efter tidigare tips i tråden (tack!) så har jag kompletterat med ett Norwegian Visa, som jag idag testade som underliggande kort för första gången.

Blev debiterad i NOK och när jag skulle ändra till SEK så fick jag upp "Please note that the currency you've chosen (SEK) is different than the one detected for this card (NOK)."

När jag testade att byta tillbaka till NOK så fick jag samma meddelande (fast omvänt då).

Har ni upplevt samma med Norwegian Visa?
 

andreash

Medlem
Efter tidigare tips i tråden (tack!) så har jag kompletterat med ett Norwegian Visa, som jag idag testade som underliggande kort för första gången.

Blev debiterad i NOK och när jag skulle ändra till SEK så fick jag upp "Please note that the currency you've chosen (SEK) is different than the one detected for this card (NOK)."

När jag testade att byta tillbaka till NOK så fick jag samma meddelande (fast omvänt då).

Har ni upplevt samma med Norwegian Visa?

Ja det händer med vissa kort att Curve tror den har annan valuta som hem-/standardvaluta
 
Utlandsresa väntar på måndag, och som ny Curve-kund. Hur resonerar man bäst för att optimera växelkurserna?

Jag har Curve X.
Valuta i appen är inställt på SEK, samma som underliggande kort.
Vad jag förstått är det mindre fördelaktigt att använda Curve på helgerna.
Är det mer fördelaktigt att använda Curve för kontantuttag än Norwegian Visa (som jag tidigare skaffat enbart för fria uttag i utlandet)?
 
Utlandsresa väntar på måndag, och som ny Curve-kund. Hur resonerar man bäst för att optimera växelkurserna?

Jag har Curve X.
Valuta i appen är inställt på SEK, samma som underliggande kort.
Vad jag förstått är det mindre fördelaktigt att använda Curve på helgerna.
Är det mer fördelaktigt att använda Curve för kontantuttag än Norwegian Visa (som jag tidigare skaffat enbart för fria uttag i utlandet)?

Jag brukar ta ut pengar med Curve på vardagar med Norwegian som underliggande kort för att slippa 1.75% i växlingsavgift. Försöka undvika att betala med Curve på helgerna så långt det går...
 
Toppen