Senaste nytt

Curve betalkort

Doctor-X

Medlem
Trots flera år med Curve har jag gjort alla mina GBIT under samma kalendermånad och aldrig mellan två kalendermånader och aldrig hamnat i denna situation (eller ja inte med dessa belopp jag tänker köra GBIT på, pga de nya förutsättningar för SAS MC - rör sig om 4-6st transaktioner på 5000-7000kr).

Om jag har gjort transaktioner för ex 20.000kr på Kort A (kreditkort) i januari och flyttar de till Kort B (kreditkort) i februari. Kreditkort A kommer ju att skicka en faktura på 20.000kr (som ska vara betald 26-27 februari) men om jag då under mitten av februari gör GBIT på alla transaktioner till kort B kommer kort A ha 0kr i saldo. Kan man bara strunta i fakturan från kort A då eller kan det bli några problem?

Observera att det bara är ett exempel ovan, jag förstår att om man har någon kvarvarande utstående kredit skall den betalas.
 
Trots flera år med Curve har jag gjort alla mina GBIT under samma kalendermånad och aldrig mellan två kalendermånader och aldrig hamnat i denna situation (eller ja inte med dessa belopp jag tänker köra GBIT på, pga de nya förutsättningar för SAS MC - rör sig om 4-6st transaktioner på 5000-7000kr).

Om jag har gjort transaktioner för ex 20.000kr på Kort A (kreditkort) i januari och flyttar de till Kort B (kreditkort) i februari. Kreditkort A kommer ju att skicka en faktura på 20.000kr (som ska vara betald 26-27 februari) men om jag då under mitten av februari gör GBIT på alla transaktioner till kort B kommer kort A ha 0kr i saldo. Kan man bara strunta i fakturan från kort A då eller kan det bli några problem?

Observera att det bara är ett exempel ovan, jag förstår att om man har någon kvarvarande utstående kredit skall den betalas.

Ofta behöver man tex betala fakturans mininumbelopp ändå, och då räknas returerna som inbetalningar. Om man inte betalar minimumbeloppet så räknar bara returnera mot saldo, men det kommer räknas som att du inte betalat minsta belopp på fakturan.

Råkade ut för detta en gång med AMEX. Blev ränta på hela fakturabeloppet.
 
Trots flera år med Curve har jag gjort alla mina GBIT under samma kalendermånad och aldrig mellan två kalendermånader och aldrig hamnat i denna situation (eller ja inte med dessa belopp jag tänker köra GBIT på, pga de nya förutsättningar för SAS MC - rör sig om 4-6st transaktioner på 5000-7000kr).

Om jag har gjort transaktioner för ex 20.000kr på Kort A (kreditkort) i januari och flyttar de till Kort B (kreditkort) i februari. Kreditkort A kommer ju att skicka en faktura på 20.000kr (som ska vara betald 26-27 februari) men om jag då under mitten av februari gör GBIT på alla transaktioner till kort B kommer kort A ha 0kr i saldo. Kan man bara strunta i fakturan från kort A då eller kan det bli några problem?

Observera att det bara är ett exempel ovan, jag förstår att om man har någon kvarvarande utstående kredit skall den betalas.
En månad nollade jag mitt saldo hos Norwegian Visa-kort med återbetalningar, men fick ändå en påminnelse att jag inte hade betalat fakturan. Jag fick betala in pengarna och omedelbart ta ut dem igen.
 

Dawes

Medlem
Jag uppgraderade från legacy/blue till X under hösten och har sedan dess haft återkommande problem,
- köp nekas (declined)
- köp nekas (insufficient funds)
- köp nekas men går igenom ändå, blir dubbla poster i appen med först en declined och sedan går det igenom. Inget problem kanske men det tyder ju på att något inte är som det ska.

Ingen av gångerna har det varit något problem med underliggande kort eller att det saknats utrymme eller pengar.
Jag hade inga som helst problem med legacy/blue kortet.
Någon annan som har eller har haft liknande bekymmer?
 

Tonton

Medlem
Jag uppgraderade från legacy/blue till X under hösten och har sedan dess haft återkommande problem,
- köp nekas (declined)
- köp nekas (insufficient funds)
- köp nekas men går igenom ändå, blir dubbla poster i appen med först en declined och sedan går det igenom. Inget problem kanske men det tyder ju på att något inte är som det ska.

Ingen av gångerna har det varit något problem med underliggande kort eller att det saknats utrymme eller pengar.
Jag hade inga som helst problem med legacy/blue kortet.
Någon annan som har eller har haft liknande bekymmer?

Använder du fysiskt kort eller ApplePay?

Ta bort ApplePay och börja om från början. Jag hade liknande problem. Sedan var det löst.
 

Dawes

Medlem
Använder du fysiskt kort eller ApplePay?

Ta bort ApplePay och börja om från början. Jag hade liknande problem. Sedan var det löst.
Jag kör bara fysiskt kort, försöker hitta någon form av mönster men kan inte dra några slutsatser alls ännu, helt slumpartat vad det verkar.
 
Jag fick problem under en utlandsvistelse nyligen med Curve X. Jag hade kortet som betalningsmetod i taxi-appen Grab. Efter ett par dagars användning nekades alla köp med detta kort. Funkade med andra kort. På andra köp/butiker funkade Curve fortsatt felfritt. Whyy?
 

Nimbus

Medlem
Fick en sån här idag i appen, men köpet verkade normalt vid kassan. Någon som varit med om detta? Betalade med pin.
a7285640cbad7809d511bcf4eae3d29f.jpg
b657ecda4892c40d65b82124c69e5041.jpg


Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 
Fick en sån här idag i appen, men köpet verkade normalt vid kassan. Någon som varit med om detta? Betalade med pin.
a7285640cbad7809d511bcf4eae3d29f.jpg
b657ecda4892c40d65b82124c69e5041.jpg


Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Svaret står i sista bilden. Vid första köpet körde du med chip, och det nekades pga att din kontaktlösa limit var nådd. Andra köpet med chip gick igenom. :)
 

Dawes

Medlem
Svaret står i sista bilden. Vid första köpet körde du med chip, och det nekades pga att din kontaktlösa limit var nådd. Andra köpet med chip gick igenom. :)
För mig blir typ vart tredje köp sådär oavsett blipp eller chip, men jag märker det inte när jag betalar.
Har inte provat på en vecka drygt så jag kanske ska se om det nyktrat till i systemet.
 
Toppen