Senaste nytt

Curve betalkort

palmen

Moderator
Fick det problemet igår, släppte efter ett tag, kunde GBIT några fler transaktioner. Sedan kom felet åter. Trodde det skulle ha släppt nu på morgonen, men icke, felet kvarstår. Vad är nästa steg? Kontakta SEB?
Du ska absolut INTE kontakta kundtjänst. Regel nummer ett som poängjägare!
Denna spärr slår oftast in när man flyttat för stora transaktioner eller för många transaktioner. Ibland släpper den efter 1h, ibland 12h och andra gånger efter typ 24h.

Jag hade exakt samma igår eftermiddag, det släppte idag på morgonen. För att undvika detta så ska du bara flytta några transaktioner åt gången. Säg max 5 per timme så minskar chansen drastiskt att du slår i några automatiska spärrar.
 
Det sista du ska göra är att kontakta SEB. (läs: gör det inte alls)
Gör ett nytt försök, funkar det så funkar det, annars sätt det på shit happens kontot. You win some, you loose some.

Tack för svar. Då väntar jag. Är det en nackdel att prova göra en GBIT lite då och då, påverkar det något om man försöker igen lite senare, eller kommer tiden ens kort är spärat att förlängas?

Är det bara online köp som påverkas nu? Fysiska köp i butik är opåverkade?
 
Tack för svar. Då väntar jag. Är det en nackdel att prova göra en GBIT lite då och då, påverkar det något om man försöker igen lite senare, eller kommer tiden ens kort är spärat att förlängas?

Är det bara online köp som påverkas nu? Fysiska köp i butik är opåverkade?

Prova lite då och då. Jag vet inte om det påverka köp i butik. Prova?
 

donski

Medlem
De gånger det har hänt mig har kortet blivit stoppat för alla köp. För att dela lite av min erfarenhet:

* Största transaktioner först
* Max 2 transaktioner per 15 minuter
* Absolut max 50 transaktioner om dagen, helst långt under
* Blanda helst fysiska köp in om möjligt så att inte varje transaktion kommer från Litauen
* Räkna i förväg hur många transaktioner du har att flytta och dela upp dem under hela perioden
* Om en GBIT nekas vänta minst 15 minuter
* Om du vill testa om spärren är borta prova med en "vanlig" transaktion som SL-enkelbiljett i stället för GBIT

Har man Curve Black eller Metal kan man iaf trösta sig med att nyare transaktioner som inte hinner GBITas denna helg kan flyttas i februari där de ger dubbla statuspoäng.
 

KED

Medlem
Hej, har använt GBIT vid flertalet tillfällen i samband med SAS MC dubbla poäng helger och det har alltid fungerat klockrent. Transaktionen har flyttats till SAS MC och återbetalats till det ursprungligt debiterade kort. Denna gång flyttas transaktionen men återbetalningen syns ej. Tidigare har det skett mer eller mindre omedelbart men inte nu. Transaktioner flyttade i torsdags ligger fortfarande kvar på det ursprungligt debiterade kortet och på SAS MC. Någon annan som har liknande erfarenhet? Inte särskilt kul om man måste betala dubbelt upp....
 

hco

Medlem
Hej, har använt GBIT vid flertalet tillfällen i samband med SAS MC dubbla poäng helger och det har alltid fungerat klockrent. Transaktionen har flyttats till SAS MC och återbetalats till det ursprungligt debiterade kort. Denna gång flyttas transaktionen men återbetalningen syns ej. Tidigare har det skett mer eller mindre omedelbart men inte nu. Transaktioner flyttade i torsdags ligger fortfarande kvar på det ursprungligt debiterade kortet och på SAS MC. Någon annan som har liknande erfarenhet? Inte särskilt kul om man måste betala dubbelt upp....

Det löser sig nog inom en vecka. Har det gått mer än 7 dagar så kan du överväga att kontakta Curve.
 
  • Gilla
Reactions: KED

mha321

Medlem
Hej, har använt GBIT vid flertalet tillfällen i samband med SAS MC dubbla poäng helger och det har alltid fungerat klockrent. Transaktionen har flyttats till SAS MC och återbetalats till det ursprungligt debiterade kort. Denna gång flyttas transaktionen men återbetalningen syns ej. Tidigare har det skett mer eller mindre omedelbart men inte nu. Transaktioner flyttade i torsdags ligger fortfarande kvar på det ursprungligt debiterade kortet och på SAS MC. Någon annan som har liknande erfarenhet? Inte särskilt kul om man måste betala dubbelt upp....
Det blir så ibland. I början var det så hela tiden. Det beror också lite på vilket underliggande kort man har. Men det brukar alltid lösa sig ett par dagar in på veckan efter.
 
  • Gilla
Reactions: KED

Matore

Medlem
Jag hade fått uppfattningen att Curve är billigare att använda i utlandet för betalningar än de svenska flesta kort, men det verkar inte stämma. Vad är er erfarenhet?
 

palmen

Moderator
Jag hade fått uppfattningen att Curve är billigare att använda i utlandet för betalningar än de svenska flesta kort, men det verkar inte stämma. Vad är er erfarenhet?
Vad har du för källor/bevis på att det inte skulle vara billigare?
Är ju bara att titta på vilka påslag man får på kursen så ser man vad som är billigast.
 

andersson.j

Medlem
De gånger det har hänt mig har kortet blivit stoppat för alla köp. För att dela lite av min erfarenhet:

* Största transaktioner först
* Max 2 transaktioner per 15 minuter
* Absolut max 50 transaktioner om dagen, helst långt under
* Blanda helst fysiska köp in om möjligt så att inte varje transaktion kommer från Litauen
* Räkna i förväg hur många transaktioner du har att flytta och dela upp dem under hela perioden
* Om en GBIT nekas vänta minst 15 minuter
* Om du vill testa om spärren är borta prova med en "vanlig" transaktion som SL-enkelbiljett i stället för GBIT

Har man Curve Black eller Metal kan man iaf trösta sig med att nyare transaktioner som inte hinner GBITas denna helg kan flyttas i februari där de ger dubbla statuspoäng.
Det stämmer bra med mina erfarenheter:

* Igår flyttade jag 48 transaktioner innan det tog stopp strax norr om 10000kr.
* Då det tagit stopp många gånger förr flyttade jag max en transaktion var tredje minut. Väldigt plågsamt. Man hinner precis börja tänka på något annat innan larmet går igen. Vad gör man inte för poäng...
* Nya köp fungerade inte under resten av dagen. Köp på pointearnerkortet fungerade dock fortfarande.
* Idag lyckades jag flytta de återstående transaktionerna. 27st, ~16000kr. Nu flyttade jag en transaktion var tionde minut. Mindre plågsamt än var tredje, men det tog halva dagen. Blandade även upp flyttarna med en hel del vanliga köp.
* Många har sagt det tidigare men det tåls att upprepas: kontakta inte kundtjänst när GBiT tar stopp! Spärren kommer förmodligen släppa innan de svarar. Även om de hinner svara kommer de förmodligen inte kunna göra något. Kanske får de för sig att lägga på någon permanent spärr/lägre limit för dig. Worst case implementerar de någon försämring för oss alla.

Baserat på tidigare kampanjdatum:

* 2019-03-15
* 2020-02-14
* 2021-02-12
* 2022-02-11

Så tippar jag att nästa kampanj blir 2023-02-10 och annonseras 2023-01-19 eller 2023-01-26. Det innebär att vi med 90 dagars GBiT kommer kunna få dubbla poäng på transaktioner från 2022-11-12 och senare. Förutsatt att kampanjtakten inte ändras pga nya statuspoängmodellen eller att Curve justerar sin GBiT-tid igen.
 
Toppen