Senaste nytt

Curve betalkort

MrRob

Medlem
Tycker Curve X fortfarande är för dyrt och mitt vanliga gamla blåa Curve duger fint.
En engångsavgift på några hundra för att uppgradera till Curve X hade funkat eller att man får cashback via deras partnerprogram.

Sedan är Curve X kortet asfult imo.

Fult och ~500:- om året i all ära men vill man kunna dra nytta av GBIT inför t.ex. en dubbelpoänghelg så är det (minst) Curve X man "måste" ha.
 

intuition

Medlem
Man behöver ha en hyfsad omsättning för att 500kr ska betala sig för GBIT.

T.ex:
Om vi låtsas att SAS-poäng är värda 0,1kr/p så behövs det att man tjänar 5 000 fler poäng på GBIT bara för att nå break-even. Om det är MC premium man GBIT:ar mot och det är dubbla poäng (dvs man tjänar 0,15 p/kr extra på kampanjen) så är det en spend på 33 tkr innan man ens tjänat in avgiften.

Är värdet per sas-poäng 5 öre dubblas spenden.

Säg att du vill GBIT:a 100 tkr om året för att nå hyfsad avkastning på din investering i Curve X. Anta att det är tre 2x kampanjer. Curve X har 60 dagars GBIT-fönster, så du har 3x2 månaders fönster. Dvs under just de här 6 månaderna behöver du 100 tkr i spend. Eftersom man inte riktigt vet när kampanjen kommer, så kan man anta att din årliga spend måste ligga jämnt över året för att säkert träffa de tre fönstren med 100tkr, dvs dubbel spend 200 tkr om året.

Då har du lagt 200 tkr spend för att erhålla 15 000 extra SAS-poäng. De första 5 000 poängen äts upp av avgiften till Curve X, dvs din 200 tkr spend ger 10 k extra sas-poäng på kampanjer.
Du tjänar såklart de ordinarie 0,15 p/kr även under kampanj-helgen som du GBIT:ar på, så totalt 15k + 10k poäng. Hade du kört alla 200 tkr rakt mot MC premium hade du tjänat 30k...
(För ska du GBIT:a kan du ju inte has MC premium som underliggande under året)
 

MrRob

Medlem
Man behöver ha en hyfsad omsättning för att 500kr ska betala sig för GBIT.

T.ex:
Om vi låtsas att SAS-poäng är värda 0,1kr/p så behövs det att man tjänar 5 000 fler poäng på GBIT bara för att nå break-even. Om det är MC premium man GBIT:ar mot och det är dubbla poäng (dvs man tjänar 0,15 p/kr extra på kampanjen) så är det en spend på 33 tkr innan man ens tjänat in avgiften.

Är värdet per sas-poäng 5 öre dubblas spenden.

Säg att du vill GBIT:a 100 tkr om året för att nå hyfsad avkastning på din investering i Curve X. Anta att det är tre 2x kampanjer. Curve X har 60 dagars GBIT-fönster, så du har 3x2 månaders fönster. Dvs under just de här 6 månaderna behöver du 100 tkr i spend. Eftersom man inte riktigt vet när kampanjen kommer, så kan man anta att din årliga spend måste ligga jämnt över året för att säkert träffa de tre fönstren med 100tkr, dvs dubbel spend 200 tkr om året.

Då har du lagt 200 tkr spend för att erhålla 15 000 extra SAS-poäng. De första 5 000 poängen äts upp av avgiften till Curve X, dvs din 200 tkr spend ger 10 k extra sas-poäng på kampanjer.
Du tjänar såklart de ordinarie 0,15 p/kr även under kampanj-helgen som du GBIT:ar på, så totalt 15k + 10k poäng. Hade du kört alla 200 tkr rakt mot MC premium hade du tjänat 30k...
(För ska du GBIT:a kan du ju inte has MC premium som underliggande under året)

Man kan räkna hur man vill. Själv använder jag bara Curve när jag vet, eller ibland räknar halvkvalificerat med, att det kommer en dubbelpoänghelg.

Att kunna använda GBIT vid dessa tillfällena ger mig personligen betydligt mer än 5000 extra EB-poäng per år varför det i mitt fall är en "no brainer" att köra på X.

.. hade jag hellre haft kvar mitt gamla Curve? Absolut utan tvekan.
 
Jag har råkat ut för att Curve inte verkar fungera i kortterminaler sedan i Torsdags i Sverige. Både som ApplePay och med det fysiska kortet.
Vad som händer är att Curve, och det underliggande kortet, debiteras, men sedan blir betalningen avvisad. Pengarna kommer tillbaka verkar det som (peppar peppar ;)) men det är ju lite struligt.

Någon mer som har problemet?
 
Jag har råkat ut för att Curve inte verkar fungera i kortterminaler sedan i Torsdags i Sverige. Både som ApplePay och med det fysiska kortet.
Vad som händer är att Curve, och det underliggande kortet, debiteras, men sedan blir betalningen avvisad. Pengarna kommer tillbaka verkar det som (peppar peppar ;)) men det är ju lite struligt.

Någon mer som har problemet?
Jag har det problemet med sedan ett par dagar tillbaka, men det är inte alla köp så jag har tänkt att det berodde på att jag är nere i Italien… Mina transaktioner står som ”bearbetas” i MC appen. Hoppas verkligen det ordnar upp sig på bästa sätt. :confused:
 

Combo

Medlem
Jag har råkat ut för att Curve inte verkar fungera i kortterminaler sedan i Torsdags i Sverige. Både som ApplePay och med det fysiska kortet.
Vad som händer är att Curve, och det underliggande kortet, debiteras, men sedan blir betalningen avvisad. Pengarna kommer tillbaka verkar det som (peppar peppar ;)) men det är ju lite struligt.

Någon mer som har problemet?
Jag hade samma problem igår! Försökte med flera underliggande kort men fick det inte att fungera!
Misstänkte att det kunde bero på att jag nyss bytt till Curve X.
Har tidigare endast haft problem med Curve i Google Pay.
 
Last edited:

Tonton

Medlem
Misstänkte att det kunde bero på att jag nyss bytt till Curve X.

Det är detta.

Mitt I min semester så beslutade jag mig för att byta till Curve X. Minuten efter att jag gjort bytet så fungerade mitt ApplePay att fungera (även om kortet låg som aktivt). Det blev Decline hela tiden.

Mitt fysiska kort fortsatte dock att fungera fint fint. Nu hemkommen från semestern så har jag bytt ut mitt ApplePay till det nya kortet, och då fungerar även det fint.

Såhär skrev Curve till mig angående problemet:

Curve skrev:
It’s worth noting that you may have some payment issues when attempting to use your current Curve card on your device. Currently, the only way to fix this is to delete your Curve card from your Digital Wallet, on all of your devices, and re-add it using your current Curve card details.

If your digital wallet app automatically fills in your Curve card details for you (which means you only have to enter your CVC), please choose the option to “Add a Different Card” and manually enter all of your current Curve card details.

To avoid any further complications, I’d recommend carrying your current physical Curve card with you until you’ve received and activated your new Curve card. Once you’ve received it, make sure you delete your current Curve card from your digital wallet and add the new one
 
Det är detta.

Mitt I min semester så beslutade jag mig för att byta till Curve X. Minuten efter att jag gjort bytet så fungerade mitt ApplePay att fungera (även om kortet låg som aktivt). Det blev Decline hela tiden.

Mitt fysiska kort fortsatte dock att fungera fint fint. Nu hemkommen från semestern så har jag bytt ut mitt ApplePay till det nya kortet, och då fungerar även det fint.

Såhär skrev Curve till mig angående problemet:
Det problemet hade jag tidigare (dock utan kortbyte), och la då in Curve kortet igen. Då fungerade det tills i förrgår.

För mig är problemet att köpet debiteras, och jag får notiser om att köpets debiterats i både Curve och det underliggande kortet. Och sedan så avvisas transaktionen, och köpet går inte igenom. Och det gäller både det fysiska kortet och det digitala.
 

bachelor

Medlem
Funderar på Curve black, de har booking.com som cashback retailer ser jag. Om man teoretiskt skulle ta hotellräkningen för jobbkollegor skulle jag säkert nå ca 100 000-150 000/år i spend på booking.com. Har de något finstilt som säger att jag inte får göra det eller har de nån årlig limit på cashback?
 
Toppen