Senaste nytt

Curve betalkort

imartin

Medlem
Stämmer det fortfarande? Jag har Curve Black (Legacy) och i fredags klockan 21:15 gjorde jag ett testköp med Curve i Polen och fick kursen 2,3079797 och kollar jag på t ex Historical Rates Tables - PLN | Xe så var kursen 2,2677816562184288 i fredags.

Edit: jag ser nu att Curve använder dessa kurserna Discover our Mastercard Currency Converter Calculator som är betydligt sämre än vad man ser hos t ex Currency Exchange Rates - International Money Transfer | Xe. Med Revolut brukar jag få i princip samma kurs som man ser hos Currency Exchange Rates - International Money Transfer | Xe (förutom om helger).

Bra detalj, tack. Men vill man få poäng för transaktionen är Revolut inget alternativ längre, tyvärr. Och så länge Curves rate inte är sämre än SAS MC 2% valutpåslag, så är det förmodligen en bättre lösning än att köra SAS MC direkt (med reservation för lite andra detaljer som kan påverka val av kort, t.ex. kortförsäkingsaspekten etc.).

Jag har precis, i research syfte, gjort två transationer på 10 Euro, en direkt med SAS MC, och en via Curve med SAS MC. Får se vad skillnaden blir där.

Jag har dessutom, vid samma tidpunkt, konverterat 10 Euro till 106,39 SEK på Revolut. För att få lite bättre förståelse för hur mycket bättre Revoluts kurs är i verkligheten.

Återkommer när SAS MC transaktionerna är bokförda.

Edit: Curve-transaktionen är ju klar på en gång då det inte tillkommer valutaväxlingspåslag. 10 Euro blev 106,87 SEK, alltså till och med lite mer än på Revolut. Dock kan det ha att göra med att jag gjorde Revolut-transaktionen kanske 30 sekunder senare. Så möjligtvis sabbade jag då möjligheten att jämföra, då kursen kan ha förändrats.

Transaktionen som jag direkt gjorde med SAS MC visar också 106,87 kr i SAS MC appen, men valutapåslaget där tillkommer först när transaktionen har bokförts.

Så det verkar som om man redan nu kan konstatera att det är exakt samma växlingskurs man får med SAS MC direkt eller via Curve. Bara att det sedan tillkommer 2 % valutaavgift på SAS MC.
 
Last edited:
Bra detalj, tack. Men vill man få poäng för transaktionen är Revolut inget alternativ längre, tyvärr. Och så länge Curves rate inte är sämre än SAS MC 2% valutpåslag, så är det förmodligen en bättre lösning än att köra SAS MC direkt (med reservation för lite andra detaljer som kan påverka val av kort, t.ex. kortförsäkingsaspekten etc.).

Jag har precis, i research syfte, gjort två transationer på 10 Euro, en direkt med SAS MC, och en via Curve med SAS MC. Får se vad skillnaden blir där.

Jag har dessutom, vid samma tidpunkt, konverterat 10 Euro till 106,39 SEK på Revolut. För att få lite bättre förståelse för hur mycket bättre Revoluts kurs är i verkligheten.

Återkommer när SAS MC transaktionerna är bokförda.

Edit: Curve-transaktionen är ju klar på en gång då det inte tillkommer valutaväxlingspåslag. 10 Euro blev 106,87 SEK, alltså till och med lite mer än på Revolut. Dock kan det ha att göra med att jag gjorde Revolut-transaktionen kanske 30 sekunder senare. Så möjligtvis sabbade jag då möjligheten att jämföra, då kursen kan ha förändrats.

Transaktionen som jag direkt gjorde med SAS MC visar också 106,87 kr i SAS MC appen, men valutapåslaget där tillkommer först när transaktionen har bokförts.

Så det verkar som om man redan nu kan konstatera att det är exakt samma växlingskurs man får med SAS MC direkt eller via Curve. Bara att det sedan tillkommer 2 % valutaavgift på SAS MC.

Curve har dock påslag på helgen (1,5%?) sedan ett tag tillbaka. Det var dock fritt över sommaren.
 

imartin

Medlem
Curve har dock påslag på helgen (1,5%?) sedan ett tag tillbaka. Det var dock fritt över sommaren.

Fan vad mycket man måste hålla koll på :D

Jag hittar det här (dock på sidan för UK kunder. Vill jag byter till internationella kunder så saknas sidan)
"Currency Conversion Fee - For purchases and ATM withdrawals you make over the weekend or UK bank holidays - If the currency of the selected payment card and the transaction are both in GBP, USD or EUR, the rate will be increased by 0.5%. In any other case, that is if either the currency of your transaction or the currency of the selected Payment Card is any of our other supported currencies, the rate will be increased by up to 1.5%."
Subscriptions
 

imartin

Medlem
Så, nu är transaktionerna (som skedde med bara några sekunders fördröjning, till exakt samma kurs) bokförda.

Resultatet:

10€ köp med SAS MC direkt blev 109,19 kr
10€ köp med Curve och SAS MC som underliggande kort blev 106,87 kr

Precis som man kunde förvänta sig, gör valutaväxlingspåslaget som inte finns på Curve (med undantag för helger) en skillnad.
 
Någon som är insatt i om dealen med Plutus om att få ett "gratis" Black som Curve mailat ut om är något att ha?


Om man har ett Plutus kort, och premunerar på rätt paket, så kan man välja tex Curve som en perk, Man kommer då få upp till 10 euro av avgiten för Curve Black/Metall tillbaka som PLU, vilket är Plutus valuta. Den kan du sedan sälja för fiat pengar, eller sätta in på ditt plutus kort för att handla för. Tror det tar 45 dagar innan rewards blir tillgängliga.
 

Dawes

Medlem
Jag har idag gratisvarianten av Curve och funderar på att skaffa ett X.
Någon som vet om de transaktioner som finns på kontot nu (alltså innan uppgradering) finns tillgängliga för gbit efter uppgradering till nytt kort? (Rimligtvis borde det vara så)

Bonusfråga, blir då gbit möjligt på kontot direkt enligt den nya planen (60 dagar) eller på enbart på köp som genomförs efter det att uppgradering skett?

Jag har skickat en fråga till kundtjänst men det dröjer och kan av vad jag läst här dröja rätt länge
 

MrRob

Medlem
Jag har idag gratisvarianten av Curve och funderar på att skaffa ett X.
Någon som vet om de transaktioner som finns på kontot nu (alltså innan uppgradering) finns tillgängliga för gbit efter uppgradering till nytt kort? (Rimligtvis borde det vara så)

Bonusfråga, blir då gbit möjligt på kontot direkt enligt den nya planen (60 dagar) eller på enbart på köp som genomförs efter det att uppgradering skett?

Jag har skickat en fråga till kundtjänst men det dröjer och kan av vad jag läst här dröja rätt länge

När jag uppgraderade till X så låg alla befintliga transaktioner kvar och de fick alla 60 dagars "hållbarhet" så inga problem för min del i alla fall.
 

Dawes

Medlem
När jag uppgraderade till X så låg alla befintliga transaktioner kvar och de fick alla 60 dagars "hållbarhet" så inga problem för min del i alla fall.
Tack, låter hoppfullt!
Sitter på en del nyligen utförda betalningar som skulle passa väldigt bra in i en kommande x2 kampanj från SAS MC, däremot verkar det variera lite mellan sen november och tidig december för kampanjen. Ska givetvis inte räkna med att det blir någon kampanj öht men har jag möjlighet att ta det säkra före det osäkra så sitter ju en uppgradering rätt bra i tid.

Edit: Kunde direkt efter uppgradering göra gbit på en transaktion som låg bortom de 30 dagar som gratiskortet erbjuder, funkar alltså finfint.
 
Last edited:
Toppen