Senaste nytt

Curve betalkort

Vet att frågorna varit uppe förut men känner mig fortfarande osäker...

Om jag har ett underliggande kort i EUR (t.ex. ett kort utfärdat i EUR-land eller ett färdigväxlat Revolut), befinner mig i ett EUR-land och tar ut EUR-kontanter, räknas detta i sådana fall mot Curves avgiftsfria uttagsgräns? Eller räknas den mot den "vanliga" uttagsgränsen (som jag antar att SEK-uttag i Sverige räknas mot?)?

Och om jag har Revolut som underliggande vid kontantuttag, räknas det som ett uttag eller köp på Revolutkortet?
 

inka

Medlem
Vad jag förstår så har gratiskortet fått begränsningar gällande GBIT; numera är det max tre GBIT man kan göra, stämmer det?
 

intuition

Medlem
Curve gratis är ju begränsat till 2 kort. Jag läste i något blogginlägg att om man har fler kort så kommer de att ligga kvar, men man kommer inte att kunna ersätta dem, tex när giltighetstiden går ut. Utan man måste vid det tillfället börja radera kort ur appen tills man bara har ett kvar innan man kan addera ett nytt. OK, det verkar relativt logiskt.

Min fråga om någon har erfarenhet av följade:
Kan man fortsatt fritt växla mellan sina 5 kort som redan ligger inne? Dvs det finns inte någon begränsning på att använda kort som redan är upplagda? Blev lite orolig att det skulle kunna finnas någon begränsning där de känner av när man haft aktivitet mot två kort så är det de två korten som är en tillåtna kort inom gratisplanen. Så jag undrar bara om någon med gratis-plan har haft mer än 2 kort "aktiva" sedan begränsningen infördes.
 

Big Birger

Medlem
Curve gratis är ju begränsat till 2 kort. Jag läste i något blogginlägg att om man har fler kort så kommer de att ligga kvar, men man kommer inte att kunna ersätta dem, tex när giltighetstiden går ut. Utan man måste vid det tillfället börja radera kort ur appen tills man bara har ett kvar innan man kan addera ett nytt. OK, det verkar relativt logiskt.

Min fråga om någon har erfarenhet av följade:
Kan man fortsatt fritt växla mellan sina 5 kort som redan ligger inne? Dvs det finns inte någon begränsning på att använda kort som redan är upplagda? Blev lite orolig att det skulle kunna finnas någon begränsning där de känner av när man haft aktivitet mot två kort så är det de två korten som är en tillåtna kort inom gratisplanen. Så jag undrar bara om någon med gratis-plan har haft mer än 2 kort "aktiva" sedan begränsningen infördes.
Jag testade exakt detta scenario, och jag kan använda 3 av de 5 kort som jag har i appen. Min gissning är att det kommer att fungera som vanligt, och att den enda kontroll som finns är när det är dags att lägga till (eller byta ut) ett kort.

Däremot har jag problem att uppgradera till X. Jag får ett felmeddelande vid betalningen, oavsett vilket kort jag använder. Så det får vänta till senare. Också en risk att det blir strul mitt i perioden då jag behöver göra GBIT.
 

imartin

Medlem
Jag fick ett erbjudande för Curve X häromdagen, €2,49 per månad. Det tyckte jag var en bra deal. Håll utkik efter en sådan.

Nu när Revolut inte längre genererar EB poäng vid påfyllning med SAS MC, kommer jag nog köra mycket mer köp i utländska valutor via Curve (och med SAS MC som underliggande kort). Och då borde jag lätt kunna känna igen månadsavgiften.
 

Aladppu

Medlem
Jag fick ett erbjudande för Curve X häromdagen, €2,49 per månad. Det tyckte jag var en bra deal. Håll utkik efter en sådan.

Nu när Revolut inte längre genererar EB poäng vid påfyllning med SAS MC, kommer jag nog köra mycket mer köp i utländska valutor via Curve (och med SAS MC som underliggande kort). Och då borde jag lätt kunna känna igen månadsavgiften.

Blir avgiften/påslaget lägre om man handlar i utländsk valuta med Curve och SAS MC som underliggande kort kontra enbart SAS MC eller vad är anledningen till att du kör så?
 

ekf

Medlem
Blir avgiften/påslaget lägre om man handlar i utländsk valuta med Curve och SAS MC som underliggande kort kontra enbart SAS MC eller vad är anledningen till att du kör så?
Så har det i alla fall varit tidigare. Osäker på om det är så på helger eller inte sedan efter sommaren.
 

imartin

Medlem
Blir avgiften/påslaget lägre om man handlar i utländsk valuta med Curve och SAS MC som underliggande kort kontra enbart SAS MC eller vad är anledningen till att du kör så?

SAS MC har 2 % valutaväxlingspåslag. Curve har inget sådant påslag (upp till vissa maxbelopp, t.ex. 2000 Euro/mån för Curve X). Så om man t.ex. betalar en hotelvistelse för 1000 Euro, så sparar man upp till 20 Euro genom att använda Curve (med SAS MC som underliggande kort), istället för att använda SAS MC direkt.
 
Curve har inget sådant påslag
Stämmer det fortfarande? Jag har Curve Black (Legacy) och i fredags klockan 21:15 gjorde jag ett testköp med Curve i Polen och fick kursen 2,3079797 och kollar jag på t ex Historical Rates Tables - PLN | Xe så var kursen 2,2677816562184288 i fredags.

Edit: jag ser nu att Curve använder dessa kurserna Discover our Mastercard Currency Converter Calculator som är betydligt sämre än vad man ser hos t ex Currency Exchange Rates - International Money Transfer | Xe. Med Revolut brukar jag få i princip samma kurs som man ser hos Currency Exchange Rates - International Money Transfer | Xe (förutom om helger).
 
Last edited:
Toppen