Senaste nytt

Curve betalkort

Om man inte vill att Curve ska valuta-växla, skulle man då kunna göra så här:

Ange i Curve att ett svenskt underliggande kort (tex SAS Mastercard) är utställt i DKK.
Göra ett köp i DKK, och eftersom curve då tror att underliggande kort är i DKK så debiteras beloppet rakt igenom
Underliggande kort ser en DKK-transaktion som då valutaväxlas till det underliggande kortets kurs, och med poängintjäning som att det är en utlandstransaktion.

Jag har inte testat alls, men jag vet att man kan sätta kortets hemvaluta "fel". Jag har nämligen ett par underliggande kort som curve inte alls tror är i SEK, så när jag anger SEK klagar curve och påminner om att jag "kommer att få betala dyr växelkurs" om valutan inte matchar. Sedan flyter allt på och korten debiteras i SEK

Vad är fördelen med denna setup, jämfört med att bara ta debiteringen i DKK på tex SAS MC?
 

intuition

Medlem
Det kan väl iofs finnas flera olika situationer. Tex när man har Curve som enda kort i plånboken, eller när man har ett behov av att fronta med ett debit-kort. Men ändå slippa just curves valuta-växling.
Men just i det här fallet handlade det om att jag vill kunna GBIT:a en transaktion i sin original-valuta, vid ett tillfälle när det lönar sig poängmässigt.
 

intuition

Medlem
Jag har problem att addera ett mastercard debit-kort till Curve. När jag ska validera det så hinner jag precis se att det skymtar förbi en Mastercard securecode sida men curve väntar inte på att sidan laddas. Utan istället kommer det upp en dialog om att uppge CVC-kod igen. Därifrån blir det bara rundgång. Securecode-skärmen blinkar till en tiondels sekund och tillbaka till "Uppge CVC-kod för att validera". Efter ett par svängar ger Curve upp.
Någon som känner igen problemet?
 

bstark

Medlem
Känner igen det där, minns faktiskt inte hur jag löste det, eller om det var ett temporärt strul och det funkade någon dag senare, det du kan prova är att öppna upp alla begränsningar i form av länder / köp på internet etc på Mastercard kortet.
 

intuition

Medlem
Jag lyckades ta en skärmdump av processen och jag börjar tro att det är något som Curve ställt till med. För det verkar som att appen (gissningsvis genom android web view) inte lyckas starta bankid för verifieringen.
Jag har iaf inga problem med bankid på telefonen.

Screenshot_2022-05-08-14-35-39-52_442f0af6597904d749f2175bb8fe4061.jpg
 

intuition

Medlem
Jag har kört GBIT på högre belopp. Min GBIT-gräns är enligt appen 5000 pund, men 12000 kr är nog det högsta jag kört hittills.
Får bara fråga var du kan se GBIT-gränsen specifikt i appen?
Om gränsen 5000 GBP gäller generellt (och buggen med att 5000GBP=5000SEK), finns det också en individuell gräns? Eller är det "Daily Limit" du tänker på?
 

MrRob

Medlem
Får bara fråga var du kan se GBIT-gränsen specifikt i appen?
Om gränsen 5000 GBP gäller generellt (och buggen med att 5000GBP=5000SEK), finns det också en individuell gräns? Eller är det "Daily Limit" du tänker på?

Jag är rätt säker på att buggen 5000 GBP = 5000 SEK är fixad sedan något halvår (mer?) tillbaka.

Kollade precis min gräns och den har smugit upp sig till 180k daily. Sist jag kollade hade jag 54k. Oklart varför men så är det kanske för alla?
 

intuition

Medlem
Ja, jag har samma gränserm inkl "single purchase" 180kSEK.
Ingen av gränserna har väl att göra med GBIT? (Mer än att så klart att "single purchase" sätter gränsen för hur stora transaktioner man kan ha lagt in och därmed hur stora man kan flytta. )
Dvs det finns ingen individuell GBIT-gräns, det är motsv. 5000 GBP som gäller
 
Toppen