Senaste nytt

Courtesy upgrade på SAS longhaul som Eurobonus Diamond/Pandion

Första long haul som EBD idag CPH-IAD

Plus-kabinen började fyllas upp ett dygn innan avgång och till slut försvann min seat block. När kabinen var helt full och det fortfarande fanns 14 lediga platser i C började jag bli hoppfull. Efter att upgrade bids clearede sex timmar innan fanns det fortfarande tre lediga platser kvar i C.

Och när jag checkade in väskan på ARN fick jag två mail samtidigt: bagagekvitto och ”You’ve been upgraded”

Ska bli riktigt kul att testa C på 350 och jämföra med de gamla 330 vi får nöja oss med från vår lilla regionalflygplats i norr. Den väsentligt mindre Plus-kabinen får i alla fall ett stort plus från mig som student, större chans till CU när det blir fullt!

Första long haul som EBD idag CPH-IAD

Plus-kabinen började fyllas upp ett dygn innan avgång och till slut försvann min seat block. När kabinen var helt full och det fortfarande fanns 14 lediga platser i C började jag bli hoppfull. Efter att upgrade bids clearede sex timmar innan fanns det fortfarande tre lediga platser kvar i C.

Och när jag checkade in väskan på ARN fick jag två mail samtidigt: bagagekvitto och ”You’ve been upgraded”

Ska bli riktigt kul att testa C på 350 och jämföra med de gamla 330 vi får nöja oss med från vår lilla regionalflygplats i norr. Den väsentligt mindre Plus-kabinen får i alla fall ett stort plus från mig som student, större chans till CU när det blir fullt!
Grattis till upgrade! Personligen verkar jag vara en av få som uppskattar stolarna i business på A330 mer än stolarna på A350, förutsatt att luftkuddarna på A330 fungerar som de ska. Men i övrigt är A350 helt klart ett trevligare plan. :)

Grattis till upgrade! Personligen verkar jag vara en av få som uppskattar stolarna i business på A330 mer än stolarna på A350, förutsatt att luftkuddarna på A330 fungerar som de ska. Men i övrigt är A350 helt klart ett trevligare plan. :)

Ja håller nog med! Såklart mer utrymme (bredd), nyare kabin, och tystare, men kan inte ligga raklång i den här sätena (198 lång) och då hade jag ändå turen att få ett bulkhead seat. 330 bulkhead har nog ett par till centimeter till även om det är rätt tight också

Hittade inte heller någon information längre. SAS har spammat med både mail och SMS om uppgraderingar så det är många lediga platser i Business. Är mer än 9+ som var köpbara så får se vad som händer, men la in ett bud istället.
Kan meddela att det blev noll utdelning CPH-EWR eller JFK-CPH. Bud som låg på närmare 100k EB så var liksom inget värde att höja mitt bud där och självklart ingen CU för min del heller. Känns som om det är ganska låga odds sedan de införde budgivning och folk är som galna. Varför ska SAS isf ge mig gratis uppgradering som EBD när de istället kan få in pengar/poäng på samma plats?

Får hålla tummarna på nästa flight till LAX i Plus. Där hade uppgraderingen verkligen behövts då det dels är en betydligt längre flight samt att jag ska jobba direkt när jag landar så hade varit gott att komma fram lite mer utvilad än vad jag lyckats med när jag flyger i Plus. Och ja, jag vet, köp alltid den kabinklass du önskar flyga i, men fungerar inte alltid när budgeten inte håller för det. Då får man hoppas på tur med CU alt. budgivning med poäng.

Varför ska SAS isf ge mig gratis uppgradering som EBD när de istället kan få in pengar/poäng på samma plats?
Är man lite konspiratoriskt lagd undrar man om det inte är just därför som infon om courtesy upgrade är borta från hemsidorna. Man verkar ju ha fått mer snurr på plusgrade nuförtiden och pushar den mycket hårdare både i app och på flygplatsen osv.

Det är ett relativt komplext förhållande, tror jag. Vad driver folk att bjuda hysteriskt på en uppgradering?
Till vilken del är det okunskap om poängens värde, okunskap om business class värde, YOLO mindset, poäng som förfaller, desperation när det är den enda resa man gör som är värd att uppgradera, hopplöshet att boka award dit man vill, ... ,...

SAS håller i taktpinnen på flera av faktorerna som inflödet av poäng, award-tillgång, utgångsdatum osv

En bonuspoäng har exakt 0 kr i värde förutom i den sekunden den går att använda. När valet står mellan att behålla 100 000 värdelösa poäng eller att bränna de på en chokladboll så är ju chokladbollen det som ger dig mest för pengarna...

Är man lite konspiratoriskt lagd undrar man om det inte är just därför som infon om courtesy upgrade är borta från hemsidorna. Man verkar ju ha fått mer snurr på plusgrade nuförtiden och pushar den mycket hårdare både i app och på flygplatsen osv.
Du har nu påstått några gånger att courtesy upgrade har varit en publicerad förmån, som numera (ganska nyligen?) tagits bort från den publika webbplatsen. Du kanske har rätt, men eftersom jag själv aldrig sett den där undrar jag ungefär när det var en publicerad förmån? Finns det någon screenshot eller citat av text från SAS webbplats tidigare i trådens 168 sidor som du kan länka till, så vi andra kan se när detta var och hur det uttrycktes?

Trådens först sidorna från 2015, som jag gick tillbaka till, innehåller ju "läckt" interninformation från SAS, och det nämns någon screenshot som tagits bort.

Du har nu påstått några gånger att courtesy upgrade har varit en publicerad förmån, som numera (ganska nyligen?) tagits bort från den publika webbplatsen. Du kanske har rätt, men eftersom jag själv aldrig sett den där undrar jag ungefär när det var en publicerad förmån? Finns det någon screenshot eller citat av text från SAS webbplats tidigare i trådens 168 sidor som du kan länka till, så vi andra kan se när detta var och hur det uttrycktes?

Trådens först sidorna från 2015, som jag gick tillbaka till, innehåller ju "läckt" interninformation från SAS, och det nämns någon screenshot som tagits bort.

Förmånen var publicerad ett kort tag på SAS sida som främst riktar sig till resebyråer. Oklart om den publicerades där av misstag eller vad som gick fel för sidan var där och då publik och kunde ses av ”alla”.

Själva skärmklippet togs ned efter önskemål av SAS och jag avser inte lägga upp det igen.

Vad som stod där och då var en sanning 2015 och vi vet egentligen om eller hur något har förändrats. Det vi vet är att de medlemmar som fått en courtesy upgrade har fått ett mail som bekräftar uppgraderingen och att det finns en Pandion eller Diamandmedlem i bokningen. :)

Toppen