Senaste nytt

Courtesy upgrade på SAS longhaul som Eurobonus Diamond/Pandion

Uppgraderad JFK-CPH Ekonomi -> Plus. Fick ingen epost om det, men det var säkert CU eftersom ekonomi inte var fullt. Det verkar som att JFK tog över sätesallokeringen flera timmar innan avgång, för säteskartan i appen slutade uppdateras och det gick inte att byta säte. Cirka 4t innan avgång märkte jag att jag hade blivit uppgraderad till Plus, men när jag öppnade säteskartan visade den fortfarande ekonomi. Detta höll i sig också till nästa anslutningsflyg, så ej heller där uppdaterades säteskartan och jag kunde inte byta plats.
Lite lustigt var att det fanns flera platser lediga i affärsklass vid avgång, jag trodde sådant var rätt sällsynt på nattflyg sedan auktionerna infördes.

Min statistik som diamant (ensamresenär):
3 flyg bokade i ekonomiklass: 1 CU (samtliga hade plats i plus vid avgång)
11 flyg bokade i plus: 3 CU till affärsklass
Totalt alltså 29% CU.

Lite lustigt var att det fanns flera platser lediga i affärsklass vid avgång, jag trodde sådant var rätt sällsynt på nattflyg sedan auktionerna infördes.
Var det auktion på den specifika avgången? Det är det ju fortsatt inte på alla.

Min statistik som diamant (ensamresenär):
3 flyg bokade i ekonomiklass: 1 CU (samtliga hade plats i plus vid avgång)
11 flyg bokade i plus: 3 CU till affärsklass
Totalt alltså 29% CU.
Grattis till starkt facit. Jag står fortfarande på noll CU sedan covid, på kanske 20-25 bokade legs i plus. Några går bort på att jag kört plusgrade, men de flesta inte.

Det är nog dels den extremt stora mängden poäng i omlopp som helt enkelt ger fler plusgrade (vilket sas tjänar mer på än CU), dels generellt en högre efterfrågan på premium klasser (vilket är bra för sas men dåligt för mig), men likafullt. Det var betydligt bättre före covid.

Om man får courtesy upgrade på utresan, betyder reglerna ("...om man blev uppgraderad på senaste resan..." ) att hemresan inte kan bli uppgraderad? Och i verkligheten, samma sak, eller händer det att det lan bli både utresa och hem?

Lurar på om man ska ge sig in och buda på returen efter utresan blev uppad, eller om jag ska sitta lugnt i båten.

Om man får courtesy upgrade på utresan, betyder reglerna ("...om man blev uppgraderad på senaste resan..." ) att hemresan inte kan bli uppgraderad? Och i verkligheten, samma sak, eller händer det att det lan bli både utresa och hem?

Lurar på om man ska ge sig in och buda på returen efter utresan blev uppad, eller om jag ska sitta lugnt i båten.

Du får inte CU två flyg i följd. Fick du det på utresan kommer du inte få det hem.

Ok, bra. Och det "nollställs" efter ett flyg utan CU?
Dvs "resa" som nämns i post#1 ska tolkas som flyg och inte som en bokning/PNR?

Toppen