Senaste nytt

Courtesy upgrade på SAS longhaul som Eurobonus Diamond/Pandion

5 år som diamant, og aldri fått CU.
Reist bare én gang i Go riktignok, men mange ganger i Pluss.
Nu är jag inte EBD längre men när jag var det fick jag uppfattningen att CU oftast kom < 6 timmar innan avresa. Dvs ungefär samtidigt som Plusgrade "stänger". Har såklart ingen aning om hur du reser men reser du ofta på linjer där SAS fyller Business-kabinen med sålda biljetter + plusgrade kanske möjligheten till uppgradering inte är så stor. Jämfört med om du t.ex. reser på lågsäsong till vissa destinationer i Nordamerika där jag uppfattade att chanserna till CU var klart högre.
 
Nu är jag inte EBD längre men när jag var det fick jag uppfattningen att CU oftast kom < 6 timmar innan avresa. Dvs ungefär samtidigt som Plusgrade "stänger". Har såklart ingen aning om hur du reser men reser du ofta på linjer där SAS fyller Business-kabinen med sålda biljetter + plusgrade kanske möjligheten till uppgradering inte är så stor. Jämfört med om du t.ex. reser på lågsäsong till vissa destinationer i Nordamerika där jag uppfattade att chanserna till CU var klart högre.
Reiser til "alle slags" tider, har typisk hatt en del helgeturer type torsdag-mandag.
Men har nok litt skyld selv også ved å kanskje ha vært for ivrig i å legge inn bud. Har også oppgradert i gate en del ganger, så det har eksistert plass, men ikke nødvendigvis nok.
 
Reiser til "alle slags" tider, har typisk hatt en del helgeturer type torsdag-mandag.
Men har nok litt skyld selv også ved å kanskje ha vært for ivrig i å legge inn bud. Har også oppgradert i gate en del ganger, så det har eksistert plass, men ikke nødvendigvis nok.
Du kan trösta dig med att du inte är ensam. Var EBD i 6 år (2018-2024) och fick 0 CU.
 
Last edited:
Med risk att vara dryg: :)
Och hur många brukade ni vara i resesällskapet (är väl lättare att uppgradera färre antar jag)? Såg du om klassen ovan din alltid var full vid avgång?
Oftast har jag bokat och flugit Business.. men de gånger jag flugit Plus/Go har det inte blivit någon CU och det är väl säkert 10-12 ben på HKG/EWR/LAX/SFO med varierande fyllningsgrad. Det har inte varit fullt i Business (1-3 platser lediga).
 
Någon som har en uppfattning om CU i förhållande till platstillgången? Reser som EBD i plus till SFO där Business är fyllt till 44%, Plus 48%, Eco 18%. Nuvarande budnivå (plus till bus) 7680 SEK/31000p.
 
Någon som har en uppfattning om CU i förhållande till platstillgången? Reser som EBD i plus till SFO där Business är fyllt till 44%, Plus 48%, Eco 18%. Nuvarande budnivå (plus till bus) 7680 SEK/31000p.
Hur vet du att det är fyllt till dessa nivåer? Det är bara en bråkdel personer som väljer säten innan checkin så att titta på seatmap säger inget om beläggning.

Generellt är det mycket vanligare med CU till plus än CU till business.
 
Hur vet du att det är fyllt till dessa nivåer? Det är bara en bråkdel personer som väljer säten innan checkin så att titta på seatmap säger inget om beläggning.

Generellt är det mycket vanligare med CU till plus än CU till business.
Var av uppfattningen att siffrorna under seat map på Awardfares visade beläggning men uppenbarligen fel???
 
Var av uppfattningen att siffrorna under seat map på Awardfares visade beläggning men uppenbarligen fel???
Ja, tyvärr visar den statistiken enbart personer som har valt att säta sig.
Formeln för huruvida någon får en courtesy upgrade är inget som vi kan spekulera oss fram till här tyvärr. Jag väntar också fortsatt på en sådan…
 
Toppen