Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Enligt länken ovan är det Sala Vip Cibeles som verkar gälla för Lufthansa, men blir lite fundersam när det står "it is reserved for non-Schengen flights" när jag googlar på loungen. Eller är jag bara kass på att leta?
Enligt LoungeBuddy verkar detta vara Sala VIP Puerta De Alcala T2 som gäller.
Sökte MAD-FRA LH business 21/2.

Pandemin är verkligen inte över.
Antalet smittfall är fortfarande skyhögt i Sverige. Det rapporterades senast igår att vi kanske har passerat puckeln.
Men antalet rapporterade fall sjunker ju eftersom vi slutar testa och så har vi tagit bort restriktionerna.

Över o över.. så länge inte antalet inlagda ökar är det ingen fara på taket som sagt, är väl just därför land efter land börjar ta bort sina restriktioner..
I höst blir det väl samma visa igen när antal smittade stiger..

Över o över.. så länge inte antalet inlagda ökar är det ingen fara på taket som sagt, är väl just därför land efter land börjar ta bort sina restriktioner..
I höst blir det väl samma visa igen när antal smittade stiger..

Man kan diskutera bästa viset att mäta en pandemis utspridning men det är inte rätt forum att göra här.

Man kan däremot konstatera att de flesta länder fortfarande anser att det pågår en pandemi, men att man väljer att inte svara på den med särskilda insatser. Andra gör andra bedömningar.

Frågan var hur det kan komma sig att pandemin fortfarande pågår i Tyskland men inte i Schweiz eller Sverige och svaret är att den pågår fortfarande överallt, men länder väljer att svara på den olika när nu senaste varianten verkar vara lite lättare än de tidigare.

PM Johnson: All remaining Covid rules end in England

Meddelades i parlamentet alldeles nyss.
Han tillade att from 1 april förväntas Covidsjuka ta personligt ansvar om man blir Covidsjuk på exakt samma sätt som om man får tex en influensa.

Mycket goda nyheter mao och bara att hoppas att andra länder tar vid det sunda förnuftet!

Han tillade att from 1 april förväntas Covidsjuka ta personligt ansvar om man blir Covidsjuk på exakt samma sätt som om man får tex en influensa.

Mycket goda nyheter mao och bara att hoppas att andra länder tar vid det sunda förnuftet!
Observera att uttalandet angav "all domestic restrictions". Jag hörde inget sägas om resereglerna. Så det är inte säkert att det blir lättare att komma in i Storbritannien som ovaccinerad, om det ingick i förhoppningarna. F.n. krävs ett antigetest före avfärd och ett PCR-test efter ankomst. (Behövs inte för vaccinerade.)

Det handlar också om att spara pengar. Ingen mer utdelning av "gratis" covidtester till populasen från 1 april, utan bara till de med medicinska behov. (Det har gått att få förpackningar med "lateral flow"-test, alltså antigen/snabbtest gratis, så många att man kan testa sig dagligen. ) Hörde nyligen en siffra att testningverksamheten går loss på £ 2 miljarder per månad, men det inkluderar troligen PCR-tester i vårdens regi, så siffran lär inte gå ner till noll. Det är ju dyrt med Brexit så pengarna behövs väl på annat håll. ;)

Observera att uttalandet angav "all domestic restrictions". Jag hörde inget sägas om resereglerna. Så det är inte säkert att det blir lättare att komma in i Storbritannien som ovaccinerad, om det ingick i förhoppningarna. F.n. krävs ett antigetest före avfärd och ett PCR-test efter ankomst. (Behövs inte för vaccinerade.)

Det handlar också om att spara pengar. Ingen mer utdelning av "gratis" covidtester till populasen från 1 april, utan bara till de med medicinska behov. (Det har gått att få förpackningar med "lateral flow"-test, alltså antigen/snabbtest gratis, så många att man kan testa sig dagligen. ) Hörde nyligen en siffra att testningverksamheten går loss på £ 2 miljarder per månad, men det inkluderar troligen PCR-tester i vårdens regi, så siffran lär inte gå ner till noll. Det är ju dyrt med Brexit så pengarna behövs väl på annat håll. ;)

Källor och alla detaljer kan vara värdefullt att ta med när man argumenterar för sin sak. Såhär rapporteras det idag:
Summary
  1. Boris Johnson announces an end to all Covid restrictions in England, saying the country will now rely on vaccines and treatments
  2. From Thursday, people with a positive test will no longer need to self-isolate and special payments for them will end
  3. Free testing will end from 1 April for the general public, including those with symptoms, and self-isolation payments will end
  4. But most vulnerable will continue to get free tests if they are symptomatic and others will be able to pay for them
  5. The prime minister will hold a news conference later at 19:00
  6. Other nations have different rules: N Ireland has scrapped all restrictions, Wales is at alert level zero, and Scotland has eased rules but some remain
  7. Labour leader Sir Keir Starmer says that it looks like, for Johnson, living with Covid "means ignoring it"
  8. People most vulnerable to Covid will be offered an additional booster vaccine from the spring
Detta från BBC: Covid: End to self-isolation and free Covid tests in England - BBC News

Det är inte nödvändigt så att Skottland gör samma sak. För forumet är väl den stora frågan vilka krav som gäller för inresa till kungadömet. Här finns ingenting än så länge.

Det kan också vara värt att titta på ett lands pandemistatus när man gör förändringar. Det ser ganska ljust ut i kungadömet:
Fall
Sjukvård
Avlidna

Är man vaccinerad är det nästan lika enkelt som på tiden före pandemin att resa till Storbritannien. Jag önskar dock att det gör sig av med passenger locator form, eller åtminstone gör den bra mycket snabbare att fylla i (vilket det sades i januari att de skulle göra, men har inte hört något sedan dess om det).

Källor och alla detaljer kan vara värdefullt att ta med när man argumenterar för sin sak. Såhär rapporteras det idag:
Summary
  1. Boris Johnson announces an end to all Covid restrictions in England, saying the country will now rely on vaccines and treatments
  2. From Thursday, people with a positive test will no longer need to self-isolate and special payments for them will end
  3. Free testing will end from 1 April for the general public, including those with symptoms, and self-isolation payments will end
  4. But most vulnerable will continue to get free tests if they are symptomatic and others will be able to pay for them
  5. The prime minister will hold a news conference later at 19:00
  6. Other nations have different rules: N Ireland has scrapped all restrictions, Wales is at alert level zero, and Scotland has eased rules but some remain
  7. Labour leader Sir Keir Starmer says that it looks like, for Johnson, living with Covid "means ignoring it"
  8. People most vulnerable to Covid will be offered an additional booster vaccine from the spring
Detta från BBC: Covid: End to self-isolation and free Covid tests in England - BBC News

Det är inte nödvändigt så att Skottland gör samma sak. För forumet är väl den stora frågan vilka krav som gäller för inresa till kungadömet. Här finns ingenting än så länge.

Det kan också vara värt att titta på ett lands pandemistatus när man gör förändringar. Det ser ganska ljust ut i kungadömet:
Fall
Sjukvård
Avlidna

Ni kan ju se själva vad Johnson sa (eftersom det är det som är det väsentliga och inte vad Labourledaren tycker).
Disclose.tv
Och som jag skrev (och som ni själva kan se) så sa Johnson att from 1 april förväntas Covidsjuka ta personligt ansvar om man blir sjuk på exakt samma sätt som om man får tex en influensa. Den delen glömde tydligen BBC.
I min värld är borttagna restriktioner till förmån för personligt ansvar positivt för oss som vill resa. För influensa, förkylningar, Covid och allt annat som vi har klarat av tidigare.

I min värld är borttagna restriktioner till förmån för personligt ansvar positivt för oss som vill resa. För influensa, förkylningar, Covid och allt annat som vi har klarat av tidigare.

Jag må ha levt i min egna lilla bubbla en större del utav mitt liv Men undrar lite hur jag har missat en pandemi med Covid och reserestriktioner under ett drygt halvt sekel…

Uppenbarligen klarar inte folk att ha ett eget ansvar. För då hade vi inte haft dessa restriktioner och enorma smitta.

Är det något som den här pandemin har visat så är det befolkningens förmåga att låta bli att ta egenansvar... men nu är vi OT.

Back on track så är det väl positivt att läget är sådant att England känner att det ska öppnas upp? Frågan är bara när inresereglerna ändras...

Toppen