Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Kanske sista rycket med "ping"? Testkravet togs ju bort i fredags.

Om man inte är undantagen, vilket man bl.a. är om man är fullvaccinerad. Jag fick en sådan här ping i januari. De lateral flow (antigen)-tester man förmodas (förmodades) ta om man blir pingad är de som den brittiska sjukvården (NHS) delar ut gratis, bl.a. kan man gå in på utvalda apotek och få dem (när de inte tagit slut).
Jag tror också det var "sista rycket" och jag har inte bemödat mig att gå in på deras hemsida, vilket jag heller inte gjorde höstas när jag fick ett mail/pling från dem.:)

Jag hade precis ett samtal med i mitt tycke världens bästa kundtjänst, nämligen Swiss First Class/HON Hotline i Basel. Jag fick nyheten om att från och med i går så var maskkravet borta från Swiss egna lounger i Zürich och Geneve. Jag har inte hittat något officiellt på deras hemsidor, men han läste från sitt nyhetsflöde då vi letade efter andra frågor. Så vi får vänta till detta bekräftas, men det är i så fall goda nyheter.

Ska till Spanien i nästa vecka för lite fotboll. Vi flyger med Lufthansa (business) och hem från Madrid, någon som varit där på senare och vet vad som gäller för att komma in i loungen i Madrid? Jag har tre vaccinationer, ungarna har två vardera. Räcker det, eller måste de ha någon form av test?

Finns det teststationer lätt tillgängliga i Madrid? Är de i så fall gratis eller vad kostar ett test på ett ungefär?

Vad jag har läst så behövs det test för ungarna att komma in i lounge i Tyskland, men det är tveksamt om vi hinner med lounge eller om det är värt kostnaden för test.

Tack

Jag hade precis ett samtal med i mitt tycke världens bästa kundtjänst, nämligen Swiss First Class/HON Hotline i Basel. Jag fick nyheten om att från och med i går så var maskkravet borta från Swiss egna lounger i Zürich och Geneve. Jag har inte hittat något officiellt på deras hemsidor, men han läste från sitt nyhetsflöde då vi letade efter andra frågor. Så vi får vänta till detta bekräftas, men det är i så fall goda nyheter.
Schweiz tog väl bort dom flesta restriktionerna i veckan men jag läste att maskkrav på "public transporttation" var kvar. Gissar att det gäller alla former av flygningar då också. Eller fick du någon information om det?
Märkligt att pandemin är över i Schweiz, Holland, Danmark, Norge och Sverige men samtidigt är värre än någonsin i just Tyskland...?

Det är bas att titta på statistiken. Jämför UK, Frankrike och Tyskland.

källa NY Times

74CE5C04-EE23-4786-908B-2B20757F30B1.png

7648AE55-0326-47C9-A8A3-E82BE24388D3.png

C0B86825-332F-410C-81BE-3847B77D186C.png

Schweiz tog väl bort dom flesta restriktionerna i veckan men jag läste att maskkrav på "public transporttation" var kvar. Gissar att det gäller alla former av flygningar då också. Eller fick du någon information om det?
Märkligt att pandemin är över i Schweiz, Holland, Danmark, Norge och Sverige men samtidigt är värre än någonsin i just Tyskland...?

Pandemin är verkligen inte över.
Antalet smittfall är fortfarande skyhögt i Sverige. Det rapporterades senast igår att vi kanske har passerat puckeln.
Men antalet rapporterade fall sjunker ju eftersom vi slutar testa och så har vi tagit bort restriktionerna.

Ska till Spanien i nästa vecka för lite fotboll. Vi flyger med Lufthansa (business) och hem från Madrid, någon som varit där på senare och vet vad som gäller för att komma in i loungen i Madrid? Jag har tre vaccinationer, ungarna har två vardera. Räcker det, eller måste de ha någon form av test?

Finns det teststationer lätt tillgängliga i Madrid? Är de i så fall gratis eller vad kostar ett test på ett ungefär?

Vad jag har läst så behövs det test för ungarna att komma in i lounge i Tyskland, men det är tveksamt om vi hinner med lounge eller om det är värt kostnaden för test.

Tack
På MUC räcker det med 2 dos +14 dagar och FFP2-mask.
På FRA krävs 3 dos +14 dagar eller 2 dos +14 samt test.

Nu skrev du inte var du transiterar men nedan kan du kolla vad som gäller i respektive lounge.
https://www.lufthansa.com/us/en/lounges

Tack

Nu skrev du inte var du transiterar men nedan kan du kolla vad som gäller i respektive lounge.

Den här sidan är matnyttig när man åker med Lufthansa men svarar inte på frågan om loungen i MAD:

https://www.lufthansa.com/xx/en/flight-information.html

Om du letar upp namnet på loungen i MAD sen googlar så hittar du nog svaret.

I Holland är det absolut inte över. Var där förra veckan finns många restriktioner kvar (men visst det är inte hel-stängt som det var tidigare i januari), krav på munskydd inomhus och på publika transportmedel. Restauranger stänger kl 22. I Eindhoven fick man sitta max 8 per bord och i Zoetermeer var det max 2 per bord (förstod aldrig riktigt varför det skiljer sig - för enligt regeringens hemsida var det 8st som gällde i hela Holland). Även krav på covid-pass på hotell och restauranger.

Den här sidan är matnyttig när man åker med Lufthansa men svarar inte på frågan om loungen i MAD:

https://www.lufthansa.com/xx/en/flight-information.html

Om du letar upp namnet på loungen i MAD sen googlar så hittar du nog svaret.

Tack, har varit inne på Lufthansas sida och kommit fram till samma sak, åtminstone på Frankfurt.

Min fundering är vad som gäller för att komma in i lounge i Madrid. Har försökt googla men det kan bara läsa mig till att det finns maxgräns på antal timmar, hittar inte om det det finns några restriktioner eller andra krav. Så därav frågan om någon annan varit i Madrid under senare tid och vet vad som gäller och vilken lounge som gäller.

Enligt länken ovan är det Sala Vip Cibeles som verkar gälla för Lufthansa, men blir lite fundersam när det står "it is reserved for non-Schengen flights" när jag googlar på loungen. Eller är jag bara kass på att leta?

Toppen