Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Tja, då var det dax igen efter en liten tur till England.
upload_2022-2-14_19-50-56.png

Jag tror inte detta har framgått någonstans här, men när Norge nu den 12:e februari lyfte alla restriktioner så tog man bort inte bara testkrav, men också krav om vaccinationspass för inresan i landet är min tolkning:

Regler ved innreise til Norge
Alle restriksjonene knyttet til koronapandemien og innreise til Norge er opphevet. Det er nå samme regler som før koronapandemien.
Koronavirus i Norge: reiser til og fra utlandet - helsenorge.no

Notera att särskilda regler fortfarande gäller på Svalbard:

Svalbard
De som reiser til Svalbard skal ha attest som viser negativt testsvar for covid-19. Godkjent testmetode er PCR eller antigen hurtigtest. Testen skal være tatt i Norge i løpet av de siste 24 timene før oppsatt avgangstid. Barn under 16 år skal ikke testes dersom det er uforholdsmessig krevende å få tatt testen av barnet.

Unntak:
Personer som kan dokumentere at de er fastboende på Svalbard og personer som kan dokumentere at de er fullvaksinert eller har gjennomgått covid-19, har unntak fra krav om test før avreise til Svalbard.

Alle personer som ankommer Svalbard skal fremdeles teste seg for covid-19 innen 24 timer etter ankomst.

Koronavirus i Norge: reiser til og fra utlandet - helsenorge.no

Jag kan rekommendera Finnmark som en härlig sommardestination antivax-rörelsen ;)

En fråga om man testar fortfarande positivt med PCR testet. Hur gör man då om man har självtestad positiv för covid men hade inga symptom och är utländsk medborgare och skall resa hem nu. Lär ju inte gå att få ett friskhetsbevis då man inte är skriven i Sverige och utan personnummer.

Vän ska (skulle) resa hem till Vietnam idag, tisdag.

Gårdagens antigen: Positiv
Gårdagens PCR: Negativ
Dagens antigen: Negativ

Pga regler kring inresa till Vietnam så är hon nu "fast" i Stockholm en vecka till, och är ombokad till tisdagsflighten nästa vecka.

Nu har hon råd, men det får en att tänka efter lite. Det gäller att ha lite budgetmarginal ifall något sker på resan och man fastnar, även om nu vissa försäkringar täcker kostnader i efterhand.

Saker kan såklart alltid hända på resan, som gör att man fastnar. Men Covid-19 har onekligen gjort risken större än någonsin.

Tja, då var det dax igen efter en liten tur till England.
Visa bifogad bild 126299
Kanske sista rycket med "ping"? Testkravet togs ju bort i fredags.

Har de virkelig stadig krav i UK om 10 dages isolation efter kontakt med en som har Covid?
Om man inte är undantagen, vilket man bl.a. är om man är fullvaccinerad. Jag fick en sådan här ping i januari. De lateral flow (antigen)-tester man förmodas (förmodades) ta om man blir pingad är de som den brittiska sjukvården (NHS) delar ut gratis, bl.a. kan man gå in på utvalda apotek och få dem (när de inte tagit slut).

Toppen