Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Fra 1. februar burde man komme ind i loungen uden restriktioner - der fjernes alle restriktioner i Danmark inklusive krav om vaccine/test. Alt kan åbnes igen, inklusive natklubber, stadion events, osv. Men det er først fra 1. februar.

Der er stadig krav til vaccination ved indrejse til Danmark som gælder hele februar måned. De står beskrevet her Indrejserestriktioner lempes fra 1. februar 2022 | Sundhedsministeriet

Visa bifogad bild 125784

Men hvad der kræves for "gyldigt bevis" står der ikke præcist. Ved de seneste ændringer i Danmark var vaccinations beviset gyldigt 5 måneder efter 2 dosis hvorefter en booster dosis var krævet for fortsat gyldighed.
Det verkar vara 270 dagar(9 månader) som gäller nu för att vara "Færdigvaccineret".
Och EUs vaccinationspass accepteras.
(Sidan håller dock på att uppdateras)
https://coronasmitte.dk/raad-og-reg...-isolation-ved-indrejse#genkravtilvaccinerede

Idag är ju sista dagen i Danmark med krav på test vid inresa.
Väldigt slapp kontroll dvs ingen alls.
Hade iof inte tagit nått test själv då jag var i transit mot Malmö

Ankom danmark CPH 6:54, nu i loungen.
Varken pass eller covid-pass kontroll vid gränsen, fortsatt mask-krav på kastrup, inkl loungen, men dock ingen koll på vaccinbevis alls för att komma in i loungen.

baristan fortfarande stängd :(

Jag fick explicit svaret att det var krav när jag frågade och de som inte hade registrerat avvisades från passkön och fick ställa sig i ett hörn och göra det för att sedan ställa sig sist i kön och försöka igen när den gått igenom.

Det var dock drygt 4 veckor sedan så de kan ju ha tagit bort kravet sedan dess.

Mer troligt kanske att det är ett krav när man anländer utanför Schengen? Jag kom från EWR.

Uppenbarligen utanför Schengen?
Jag har flugit 3ggr från Spanien via Oslo utan att någon sagt något men från UK blev det stop för samtliga,
såg ut som om 99% inte hade fyllt i registreringen - usel information m.a.o.

På Rapport nyss sades det att inreserestriktionerna till Danmark blir kvar i 4 veckor till.
Vet inte hur statstelevisionen formulerade det men att det finns inresererestriktioner till Danmark även framåt stämmer. Däremot är det fel att inreserestriktionerna i bestämd form blir kvar. Från och med idag gäller nya och avsevärt lättade krav för inresa.

På Rapport nyss sades det att inreserestriktionerna till Danmark blir kvar i 4 veckor till.

Vet inte hur statstelevisionen formulerade det men att det finns inresererestriktioner till Danmark även framåt stämmer. Däremot är det fel att inreserestriktionerna i bestämd form blir kvar. Från och med idag gäller nya och avsevärt lättade krav för inresa.

Restriktionerna i Danmarks upphävs, barer får ha öppet som innan pandemin, munmaskt behövs inte längre, inget vaccinpass behöver visas upp inom Danmark, som mycket riktigt som @pswe påpekar så behövs det för inresa till Danmark, eller "färskt" test vet dock inte vilken typ de godkänner annars blir det karantän.

Nu slopas nästan alla restriktioner i Danmark: "Det er rigtigt godt" - P4 Malmöhus | Sveriges Radio

Restriktionerna i Danmarks upphävs, barer får ha öppet som innan pandemin, munmaskt behövs inte längre, inget vaccinpass behöver visas upp inom Danmark, som mycket riktigt som @pswe påpekar så behövs det för inresa till Danmark, eller "färskt" test vet dock inte vilken typ de godkänner annars blir det karantän.

Nu slopas nästan alla restriktioner i Danmark: "Det er rigtigt godt" - P4 Malmöhus | Sveriges Radio
Okej. Hur är det då om jag tex flyger CDG-CPH och sen ska till Malmö med tåget, kommer AirFrance kräva test när jag ska gå ombord?

Toppen