Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Fråga då det finns mycket info. Transit Turkiet och Tyskland räcker det med vaccinintyg, tre doser. Och Mexico verkar fortfarande vara blankt med annat än vaccinbevis. Någon som gjort inreseformulär till Mexico och vet när man kan göra det som tidigast?
 

Axxo

Medlem
Fråga då det finns mycket info. Transit Turkiet och Tyskland räcker det med vaccinintyg, tre doser. Och Mexico verkar fortfarande vara blankt med annat än vaccinbevis. Någon som gjort inreseformulär till Mexico och vet när man kan göra det som tidigast?

Jag ska till Mexico på torsdag via Frankfurt.

Jag har 3 doser men är det inte bara 2 doser som gäller för transit i Tyskland? Min vän ska med och han har bara två doser men han kommer även ta ett antegen så han kommer in på loungerna.

Jag har för mig att du endast kan göra det 8 timmar innan du kommer fram. Dvs, det går inte att göra innan avresa. Jag fyllde i en hälsodeklaration på flyget när jag var i Mexico i höstas.
 
Du menar att man gör det på flyget då? Blev error när jag gick in på länken för registrering. Ja menade transit i Tyskland och inte lounge. Någon annan som har koll?

Men tack för svaren
 
Last edited by a moderator:

Axxo

Medlem
Du menar att man gör det på flyget då? Blev error när jag gick in på länken för registrering. Ja menade transit i Tyskland och inte lounge. Någon annan som har koll?

När jag åkte till Mexico i höstas så krävde dom på Landvetter att man göra en "health declaration" för Mexico innan avgång men det funkade eftersom man var tvungen att göra det max 8 timmar innan arrival. Incheckningen på landveter bad mig fylla i health declaration så fort vi kom fram i Mexico men vi fick health declaration forms att fylla i på flyget mellan Frankfurt och Mexico.
 

Axxo

Medlem
Är det någon som vet om man behöver 2 eller 3 doser för transit i Frankfurt ? Har lite svårt att tolka dom olika reglerna.
 

aruba1

Medlem
När jag åkte till Mexico i höstas så krävde dom på Landvetter att man göra en "health declaration" för Mexico innan avgång men det funkade eftersom man var tvungen att göra det max 8 timmar innan arrival. Incheckningen på landveter bad mig fylla i health declaration så fort vi kom fram i Mexico men vi fick health declaration forms att fylla i på flyget mellan Frankfurt och Mexico.
Någon Health deklaration till Mexico förefalla inte behövas längre. Tror att det slopades för någon månad sedan. Det enda som du ska fylla i är inresetillstånd som delas ut på flighten dit, dvs samma förfarande som pre-corona. Var i CUN själv i början av januari och då var det ingen som frågade efter någon hälsodeklaration. Har även läst någonstans att andra har rapporterat samma sak. Bra om fler kan bekräfta.
 
Toppen