Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Transit Turkiet och Tyskland räcker det med vaccinintyg, tre doser.

Jag har 3 doser men är det inte bara 2 doser som gäller för transit i Tyskland?
Jag kollade innan utresa och då räckte det med 2 doser +14 dagar för transit i Turkiet och Tyskland. Åker hem i övermorgon så då blir det upp till bevis (för Ms Basic, jag har 3 doser +14 dagar :D).

Edit. I Tyskland krävs också ngn form av inrese-anmälan (även för transit).

Någon Health deklaration till Mexico förefalla inte behövas längre. Tror att det slopades för någon månad sedan. Det enda som du ska fylla i är inresetillstånd som delas ut på flighten dit, dvs samma förfarande som pre-corona. Var i CUN själv i början av januari och då var det ingen som frågade efter någon hälsodeklaration. Har även läst någonstans att andra har rapporterat samma sak. Bra om fler kan bekräfta.

Det har varit högst blandat om man behövt det eller ej. Vi behövde en gång, men inte nästa på inresa. Men fram till mitten av januari så var det alltid krav på det vid avresa från Mexiko både inrikes och utrikes.

När vi behövt det för inresa fick vi dock fylla i pappersversionen på planet. Den dagen glömmer jag aldrig, när LH glömt lasta immigrationslappar och de var sjukt nitiska på MEX med informationen i dem. Tog tre timmar att komma igenom.

Men när vi flög hem nu i mitten av januari var det tydligen borttaget.

Blir inte klok på vad det är som gäller för resor till Spanien (Barcelona) nu under februari.
Räcker det att vara fullvaccinerad (frugan och jag har båda 3 doser) eller måste man komplettera med PCR eller antigen-test.
Vi flyger direkt från Arlanda till Barcelona.

Blir inte klok på vad det är som gäller för resor till Spanien (Barcelona) nu under februari.
Räcker det att vara fullvaccinerad (frugan och jag har båda 3 doser) eller måste man komplettera med PCR eller antigen-test.

Till min vetskap har inte Spanien haft testkrav på ett bra tag. Det krävs bara att ni fyller i deras formulär:
Spain Travel Health

Hur snabbt återupptas pausade inrikeslinjer? Jag behöver flyga UME-ARN minst en gång i veckan och nu har SAS dragit ned på morgonavgångarna. Jag är övertygad om att de kommer tillbaka, men vet nån hur snabbt sånt går? Anta att vi slopar restriktioner den 9 feb...

Hur snabbt återupptas pausade inrikeslinjer? Jag behöver flyga UME-ARN minst en gång i veckan och nu har SAS dragit ned på morgonavgångarna. Jag är övertygad om att de kommer tillbaka, men vet nån hur snabbt sånt går? Anta att vi slopar restriktioner den 9 feb...

Efterfrågan dog i december, det handlar inte bara om restriktioner. SAS egna utlåtande är från april:
Uppgifter: SAS minskar trafiken på grund av restriktioner

”Vi planerar att öka trafiken från april och framåt i samma takt som tidigare”, säger Simon Pauck Hansen.

Jag var på väg att tipsa om Air Leap från Ö-vik men ser att dom har fallit offer för Corona....

Kan bekräfta det @Senator säger då jag landade på teneriffa igår.
Endast det online formuläret krävs. Där ska vaccinintyg laddas upp.
Skulle man inte vara vaccinerad måste man dock ha tillfrisknande intyg alt neg test.

men antar du är vaccinerad och då gäller minst 14 dagar sen dos 2, alt dos 3 daterad när som helst så att säga och allt är klart.

Toppen