Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Då måste jag ställa en motfråga: om du testar positivt nu innebär det att du är en smittkälla och har åkt hem med smitta. Då skall du inte åka någonstans. Ditt PCR-test är inte positivt om du inte längre är sjuk. Ett positivt test innebär reseförbud eller missar jag nåt?
Man kan testa positivt upp till 90 dagar efter att man haft covid utan att vara symptomatisk.

@samet hade behövt ett intyg från Thailand att du var återställd / friskförklarad efter ett positivt PCR test samt det positiva testet (som då inte bör vara mer än 180 dagar gammalt för de flesta länder).
 

mha321

Medlem
Nuså har jag en fråga till expertisen.

I slutet av december hade jag Covid, jag var i Thailand. Huskarantän tills testen var negativa igen. Men ingen dokumentation alls.

Idag har jag landat i Sverige. Skall resa till Cypern om 2 veckor, de kräver PCR, som nu med största sannolikhet kommer vara positivt.

Så hur får jag lättast till ett intyg om att jag är "Recovered" ?

Varför skulle testet i Sverige bara positivt om testet i Thailand var negativt?

I Sverige lär du inte få ut något sådant intyg. Det finns ju inga svenska system som känner till att du först var positiv och sedan negativ, vilket väl är kombinationen som definierar recovery. Så du behöver nog vända sig till thailändska myndigheter och se om du kan få något där, baserat på dokumentation de har men inte har gett till dig. Har de inte den möjligheten, så lär du inte kunna få ett intyg.
 

Senator

Moderator
Man kan testa positivt upp till 90 dagar efter att man haft covid utan att vara symptomatisk.

@samet hade behövt ett intyg från Thailand att du var återställd / friskförklarad efter ett positivt PCR test samt det positiva testet (som då inte bör vara mer än 180 dagar gammalt för de flesta länder).

Tack, då lärde jag mig något nytt. Då är väl svaret på frågan att utfärdande läkare i Thailand som har friskförklarat för hemresa borde vara källan för intyget?
 

samet

Medlem
Då måste jag ställa en motfråga: om du testar positivt nu innebär det att du är en smittkälla och har åkt hem med smitta. Då skall du inte åka någonstans. Ditt PCR-test är inte positivt om du inte längre är sjuk. Ett positivt test innebär reseförbud eller missar jag nåt?

Så sade inte tjejen vid testdisken på Arlanda. Hon sade att PCR kan visa positivt flera veckor efter att man tillfrisknat.

Rätt eller fel vet jag inte.

I Thailand hade jag 5 dagar med negativa snabbtest innan hemresa.
 

hallgren

Medlem
Anlände till Bryssel igår. Vid ankomst visade jag PLF, dock ingen vidare noggrann inspektion och min fru behövde inte visa alls.
Hittills i Bryssel har vi varit på tre restauranger och inte behövt visa covid-pass på någon av dem. Dock på seriemuseet, så en gång har det behövts.
 
Så sade inte tjejen vid testdisken på Arlanda. Hon sade att PCR kan visa positivt flera veckor efter att man tillfrisknat.

Rätt eller fel vet jag inte.

I Thailand hade jag 5 dagar med negativa snabbtest innan hemresa.
Men hon sa inte att snabbtesterna kan visa negativt om man inte har tillräcklig mängd virus i kroppen, fastän man fortfarande kan smitta andra?
Första åren under pandemin hade man ngn bild om att folk var smittfria ca 21 dagar efter sjukdag 1, idag mäter man virushalterna via blodprov på alla inneliggande och tar beslut om smittfri eller inte efter det.
 

ptotheg

Medlem
Ett problem som jag ser torna upp sig för oss i Sverige och ev. lär ställa till mina och många andras reseplaner kommande år är;

Det faktum att många andra länder vaccinerar 5-12 år och nu kravställer på att inresande barn också uppfyller samma vaccinationsstatus. Jag som har barn 5 och 9 riskerar ju att inte kunna resa till många länder som familj om Sverige fortsatt håller sin linje.
 

GOTBound

Medlem
Ett problem som jag ser torna upp sig för oss i Sverige och ev. lär ställa till mina och många andras reseplaner kommande år är;

Det faktum att många andra länder vaccinerar 5-12 år och nu kravställer på att inresande barn också uppfyller samma vaccinationsstatus. Jag som har barn 5 och 9 riskerar ju att inte kunna resa till många länder som familj om Sverige fortsatt håller sin linje.
Utan att går för mycket OT så hade varit önskvärt om EU haft en mer gemensam linje för någon form av harmonisering inom Unionen för nöjesresor.

Re-open EU som projekt höll väl runt en månad innan medlemsländerna började med egna unika regler för inresa igen?

Du har en poäng, ett möjligt copy-paste uppläg på problematiken att resa med 12-16 åringar förra sommaren då Sverige var sent ut att börja vaccinera denna åldersgrupp.
 

freddanm

Medlem
Hej Forumet!

Vi har en awardbokning till Cancun med utresa 25/1.

Vi flyger från Arlanda med Lufthansa till Frankfurt, därifrån till Istanbul med Turkish Airlines, och sedan mot slutdestination Cancun fortsatt med Turkish Airlines.

Hemresan sker uteslutande med Turkish Arlines via Istanbul hem till Arlanda.
Alla resor sker i business, vi är två vuxna och två barn.

Min fråga är, behöver vi testa oss på något sätt innan vi åker, vad jag kunnat läsa mig till så behövs i nuläget ingenting för att komma in i Mexico, det enda som tycks behövas är att vi vuxna har munskydd på planen. Kan vissa flygbolag eller flygplatser ha ytterligare krav?

Någon som rest till Mexico nyligen som kan bekräfta?

Stort tack på förhand!
Mvh Fredrik
 
Toppen