Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

RhinoG

Medlem
Hej,

Jag ska flyga från Chicago till Göteborg i morgon med mellanlandning i Frankfurt. USA ses numer som ett högriskområde, och jag kan inte riktigt utröna om tyskarna kräver att man isolerar sig om man varit i ett högriskområde, även om man har en flight till Sverige bokad.

Det låter ju otroligt osannolikt, men i formuläret "einreiseanmeldung" ska man uppge vilken adress man kommer att isolera sig på. Har inte fått något val att välja ex. transit.

Kommer jag att komma hem utan isolering, eller måste jag boka om flighten?
 

Combo

Medlem
Hej,

Jag ska flyga från Chicago till Göteborg i morgon med mellanlandning i Frankfurt. USA ses numer som ett högriskområde, och jag kan inte riktigt utröna om tyskarna kräver att man isolerar sig om man varit i ett högriskområde, även om man har en flight till Sverige bokad.

Det låter ju otroligt osannolikt, men i formuläret "einreiseanmeldung" ska man uppge vilken adress man kommer att isolera sig på. Har inte fått något val att välja ex. transit.

Kommer jag att komma hem utan isolering, eller måste jag boka om flighten?

Där du skall fylla i formuläret står även listat vilka som inte behöver lämna den infon.
  • If you only passed through a risk area without a stopover or are only passing through Germany.
 

RhinoG

Medlem
Där du skall fylla i formuläret står även listat vilka som inte behöver lämna den infon.
  • If you only passed through a risk area without a stopover or are only passing through Germany.

Tack! Har läst detta, men även nedan:

"Transit passengers: Since flight transfers at airports are now classed as entries into a country, the regulations concerning entry into Germany also apply to people who solely change flights at a German airport."

Vilket gör att man blir lite orolig ändå. Lufthansas support sa dock samma som du säger, så det borde ju vara lugnt. Någon som flugit från USA via Tyskland de senaste dagarna och kan bekräfta?
 

NyfikenGrau

Medlem
Tyskland:
Om du är fullt vaccinerad så krävs ingen karantän när du varit i högriskområden. Det krävs bara om man varit i virusvariantområden, men i nuläget finns inte några sådana alls efter att länderna i södra Afrika ströks från den listan.
Om du INTE är fullt vaccinerad krävs karantän efter vistelse i högriskområde.
 

lilly k

Medlem
Jag har precis haft Covid, den 30 december gjorde jag ett positivt PCR hemtest. Nu skall jag resa till USA den 27 januari och undrar om det kan bli problem med mitt reseintyg när det är dags. Måste ju testa mig den 26/27 men kan det visa positivt tack vare min ”gamla” smitta? Vilket typ av test är bäst att ta, som ger minst chans till positivt utslag? PCR? Antigen?
PCR-test kan vara riktigt känsliga. Min man testade positivt 3 månader efter han insjuknat och då var han frisk utan symptom sedan 2 månader.
 

fcx

Medlem
Verkar som att UK tar bort covidtestet vid airtransfer imorgon.
"If you will arrive in England after 4am Friday 7 January, and you qualify as fully vaccinated, you do not need to take a COVID-19 test before you travel to England."
Coronavirus (COVID-19): safer air travel for passengers - GOV.UK (www.gov.uk)
Gäller inte bara transfer, utan även för inresa i England.
Travel to England from another country during coronavirus (COVID-19) - GOV.UK

Changes to rules for fully vaccinated travel to England – January 2022
From 4am Friday 7 January
If you qualify as fully vaccinated for travel to England, and you will arrive in England after 4am, Friday 7 January, you do not need to:

  • take a COVID-19 test before you travel to England
  • quarantine when you arrive in England
From 4am Sunday 9 January
If you qualify as fully vaccinated for travel to England, and you will arrive in England after 4am, Sunday 9 January, you can choose to take a lateral flow test instead of a PCR test after you arrive in England.

Lateral flow test är vad vi i Sverige kallar antigentest.
 

RhinoG

Medlem
Tyskland:
Om du är fullt vaccinerad så krävs ingen karantän när du varit i högriskområden. Det krävs bara om man varit i virusvariantområden, men i nuläget finns inte några sådana alls efter att länderna i södra Afrika ströks från den listan.
Om du INTE är fullt vaccinerad krävs karantän efter vistelse i högriskområde.

Tack! Ledsen för dum fråga nu men om man är fullvaxinerad är testning inte ett krav heller va?
 

Johan Gott

Medlem
Tack! Har läst detta, men även nedan:

"Transit passengers: Since flight transfers at airports are now classed as entries into a country, the regulations concerning entry into Germany also apply to people who solely change flights at a German airport."

Vilket gör att man blir lite orolig ändå. Lufthansas support sa dock samma som du säger, så det borde ju vara lugnt. Någon som flugit från USA via Tyskland de senaste dagarna och kan bekräfta?

Jag flög hem till Sverige från Italien via Tyskland 2/1 (BLQ-MUC-ARN). Italien klassades då som högriskområde. Jag är fullvaccinerad. Det enda jag behövde visa upp var mitt vaccinationsbevis.
 
Toppen