Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

011430121

Medlem
Skall till Berlin på måndag och hemresa på tisdag, testades positiv i måndags denna vecka, om jag skall följa alla regler vilket jag skall är det några problem att åka, har varit feberfri sedan i lördags.
Om jag kommer av någon anledning att testas i Tyskland kommer det att finnas ”spår” av covid så att jag kan hamna i karantän i Tyskland?
Det blir ingen Berlinresa för mig, kollegan åker själv,
 

Tomas E

Medlem
För UK försvinner from fredag pre-departure testet, och lateral flow återiförs för dag 2, liksom tidigare.
Mer specifikt: kravet på pre-departure släpps fredag 0400, kravet på ”day 0-2”- testet lättas från PCR till antigen/lateral flow på söndag 0400. Karantänen i väntan på negativt testsvar tas också bort, oklart söndag eller tidigare.

När dessa regler gällde senast, fram till början av december (en halv evighet när det gäller reseregler i dagens läge) behövde transitpassagerare via UK ej fylla i någon passenger location form. Vi får nog vänta någon dag för att se om det blir samma sak nu.

Dessa regler gäller England (och beslutas av den nationella brittiska regeringen). Under huvuddelen av 2021 var England/Skottland/Wales/Nordirland helt koordinerade i detta avseende även om det var fyra olika beslut. På sistone har England låtit bli att skärpa inrikes regler när andra delar av UK gjort det så vi får nog vänta och se vad de övriga tre gör nu avseende utrikesresor.

Kort sagt: ska du flyga till Skottland i närtid, håll extra koll på vad som faktiskt gäller!
 

GOTBound

Medlem
Mer specifikt: kravet på pre-departure släpps fredag 0400, kravet på ”day 0-2”- testet lättas från PCR till antigen/lateral flow på söndag 0400. Karantänen i väntan på negativt testsvar tas också bort, oklart söndag eller tidigare.

När dessa regler gällde senast, fram till början av december (en halv evighet när det gäller reseregler i dagens läge) behövde transitpassagerare via UK ej fylla i någon passenger location form. Vi får nog vänta någon dag för att se om det blir samma sak nu.

Dessa regler gäller England (och beslutas av den nationella brittiska regeringen). Under huvuddelen av 2021 var England/Skottland/Wales/Nordirland helt koordinerade i detta avseende även om det var fyra olika beslut. På sistone har England låtit bli att skärpa inrikes regler när andra delar av UK gjort det så vi får nog vänta och se vad de övriga tre gör nu avseende utrikesresor.

Kort sagt: ska du flyga till Skottland i närtid, håll extra koll på vad som faktiskt gäller!
@Tomas E jag läste en artikel på BBC att nu när 4% av befolkningen är smittat så släppte England på bland annat dessa regler och några till kring testande men Boris & Co kommer revidera detta när smittan är nere på 1% om jag förstod och läste rätt.
Dvs, pre-departure test och Day 2 PCR kan återinföras?
 

mha321

Medlem
@Tomas E jag läste en artikel på BBC att nu när 4% av befolkningen är smittat så släppte England på bland annat dessa regler och några till kring testande men Boris & Co kommer revidera detta när smittan är nere på 1% om jag förstod och läste rätt.
Dvs, pre-departure test och Day 2 PCR kan återinföras?
Det enda vi kan bara helt säkra på är att *allt* kommer ändras och revideras.

Det är väl ganska logiskt. Man tar bort det nu därför att man redan har en av de största koncentrationen på insidan och då hjälper det föga att stoppa de på vägen in. Och på samma sätt så blir det logiskt att införa hårdare kontroller igen om man pyrt hamnar i ett läge där man har det ganska bra på hemmaplan men det är värre utanför.

Nu är väl inte alltid Boris gäng det mest logiska men den här gången är det ju nästan rimligt :)
 

igelkotten

Medlem
Officiell text från gov.uk gällande nya regler:

Changes to rules for fully vaccinated travel to England – January 2022
From 4am Friday 7 January
If you qualify as fully vaccinated for travel to England, and you will arrive in England after 4am, Friday 7 January, you do not need to:

  • take a COVID-19 test before you travel to England
  • quarantine when you arrive in England
From 4am Sunday 9 January
If you qualify as fully vaccinated for travel to England, and you will arrive in England after 4am, Sunday 9 January, you can choose to take a lateral flow test instead of a PCR test after you arrive in England.

If you take a lateral flow test and test positive, you will need to self-isolate and take a free confirmatory PCR test.

You must book the test before you travel to England. You can book lateral flow tests from 4am Friday 7 January.

You cannot use a lateral flow test until after 4am, Sunday 9 January. Before 4am Sunday 9 January, you must use a PCR test after arrival.

The fully vaccinated rules also apply to children aged 17 and under, people taking part in an approved vaccine trial, and people who are unable to have a vaccination due to medical reasons.

Read more about who qualifies as fully vaccinated.

If you arrive in England before 4am, 7 January, you must follow the current rules for fully vaccinated people.
 
Toppen