Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Davvelavve

Medlem
Snabbt svar sökes.
Blir nekad incheck I Bangkok, ska flyga bkk-nrt-zrh-got och de menar att jag måste ha negativt antigen I Zürich. Stämmer väl ej transit?? Dom hade pratat med ambassaden säger dom
 

Senator

Moderator
Snabbt svar sökes.
Blir nekad incheck I Bangkok, ska flyga bkk-nrt-zrh-got och de menar att jag måste ha negativt antigen I Zürich. Stämmer väl ej transit?? Dom hade pratat med ambassaden säger dom

Transit from a third country not considered by the SEM to be high-risk to a Schengen state
When entering Switzerland from a third country that is not considered high-risk in order to travel on to another Schengen state, the normal requirements for entering Switzerland apply.

FAQ – Entry
Corona: Questions and answers on entry and stay in Switzerland, the exceptions and suspension of visas

Svaret är nej du behöver inget test.
 

Davvelavve

Medlem
Transit from a third country not considered by the SEM to be high-risk to a Schengen state
When entering Switzerland from a third country that is not considered high-risk in order to travel on to another Schengen state, the normal requirements for entering Switzerland apply.

FAQ – Entry
Corona: Questions and answers on entry and stay in Switzerland, the exceptions and suspension of visas

Svaret är nej du behöver inget test.
Försökte flera gånger, de säger att jag måste in i landet. Hopplöst
 

Senator

Moderator
Dom överläggde I en timma medans vi stod kvar vid check in desken. Hur som har precis tagit antigen hoppas på negativt

Jobbigt läge, hoppas det löser sig! Blir kanske ett tips för alla medlemmar att skriva ut regler för hemresan samma dag man åker eller dagen innan och ha med detta till check-in. Det kommer jag lägga på minne, särskilt från länder där det engelska språket kan vara lite bristfälligt.
 
Transit from a third country not considered by the SEM to be high-risk to a Schengen state
When entering Switzerland from a third country that is not considered high-risk in order to travel on to another Schengen state, the normal requirements for entering Switzerland apply.

FAQ – Entry
Corona: Questions and answers on entry and stay in Switzerland, the exceptions and suspension of visas

Svaret är nej du behöver inget test.
Är det inte fel text? Jag tittade på listan över länder som INTE är högriskländer och där återfinns varken Thailand eller Japan. Nu vet jag inte om det ändrar något i praktiken för där står:

Transit from a third country considered by the SEM to be high-risk to a Schengen state
Third-country citizens holding a residence document or a visa type D for their destination country in the Schengen area are permitted to travel through Switzerland to that country.
The normal requirements for entering Switzerland apply.
 

Davvelavve

Medlem
Nu sitter jag vid Gate efter mycket stress. Läxa i framtiden - skriva ut vad som gäller så det blir lättare.

Jag tror deras problem var att Zürich var första stället jag ankom till i Europa och därav skulle jag visa pass och grejer där. Dom förstår nog inte riktigt hur transit fungerar i Europa, eller i alla fall inte just nu.

Visade till och med mailet jag fick från swiss där det stod väldigt tydligt att transit inte behöver negativt test om man är vaccinerad... Slutet gott.
 
Toppen