Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

NyfikenGrau

Medlem
Nej du behöver bara test om du INTE är vaccinerad.
Det kan vara smidigt att ha appen Luca om du tänker besöka restauranger, en del kräver det men det beror helt på restaurangen ifråga.
 

Hachans

Medlem
Svarar på min egen fråga här. Fler än bara de klassiska kirurgimaskerna verkar vara tillåtna: FFP2, KN95, N95, IIR. Det får bli att köpa ett litet mixpack och testa sig fram helt enkelt!

FFP2, KN95 och N95 är i princip samma mask. FFP2 är EU-standarden, KN95 är den kinesiska/asiatiska och N95 Nord/sydamerikanska. Poängen är att slösa inte tid på att leta efter KN95/N95 hemma.
 

Maja

Medlem
Tänkte köra Covid antigentest via DrSvar eller Expresscare
Avser resa till USA
Någon med erfarenhet av dessa två firmor?
Drsvar strök jag från min lista efter oseriös prissättning och felaktig information på deras hemsida. Vid en Googling så kom jag till en deras startsida där det stod att priset var 349:- inkl. reseintyg, men när jag tryckte på knappen för att boka så kostade det 495:- Kontaktade dem och påtalade felet och undrade hur det kom sig. Efter många mailsvar fram och tillbaka så var priset bara giltigt i Göteborg och ej i Borås där jag ville göra mitt test. Senaste svängen så skyllde de på IT-teknikern som gjort fel. Ser nu att de har ändrat sin startsida efter att jag påpekat bristerna i deras information och att de stred med Marknadsföringslagen gällande prisinformationen.

Kvalitén på deras tester och svar kan jag därmed inte uttala mig om, utan bara deras hantering av prisinformation och mailsvaren jag fick från dem i frågan.
 

Maja

Medlem
Försöker bli klok på vad som gäller för Belgien och Brussel, men blir bara mer och mer gråhårig...

Brottas just nu med deras PLF (Passenger Locator Form | Passenger Locator Form som jag kan fylla i redan nu, men stöter på patrull sett till hemresan då jag ska ange vart jag har befunnit mig de senaste 14 dagarna.

Den sista dagen har jag ju suttit ombord på ett flygplan från JFK-ZRH och saknar därmed en dag.

Det enda alternativet i listan över länder är i så fall unknown, men det känns inte särskilt trovärdigt och pålitligt att fylla i det.

Just nu så väljer jag att fylla i Schweiz som land för den sista dagen då jag ändå mellanlandar där. Rätt eller fel?

Hur har ni andra gjort som har flugit via Belgien gjort där ni har flugit över datumgränsen?
 
Last edited:
Portugal har sedan i fredags 24/12 infört nya regler för boende på hotell. Man måste uppvisa negativt test, även för vaccinerade. Lite kaos här pga att det inte finns någon stans att testa sig i området. Det är fullt överallt på alla testställen enligt receptionen på mitt nya hotell. Jag bytte som planerat hotell idag och de säger här att de låter folk som har ankommit under helgen ändå checka in eftersom de kan ju inte låta folk bo på gatan.

Ser att UD Resklar uppdaterats med info nu:

"Det är obligatoriskt, även för dem som är vaccinerade mot covid-19, att uppvisa negativt covid-test vid incheckning på hotell och andra turistboenden och för inträde till kultur- och sportevenemang. (T.o.m. 24 december gäller EU:s digitala covidbevis för incheckning på hotell.)"

Covid-19: Lägesbild och reseinformation - Sweden Abroad

Ev. tas regeln om test bort den 9/1.

Omikron är orsaken till dessa restriktioner, som jag inte vet om de gör någon skillnad.
 

chrloc

Medlem
Drsvar strök jag från min lista efter oseriös prissättning och felaktig information på deras hemsida. Vid en Googling så kom jag till en deras startsida där det stod att priset var 349:- inkl. reseintyg, men när jag tryckte på knappen för att boka så kostade det 495:- Kontaktade dem och påtalade felet och undrade hur det kom sig. Efter många mailsvar fram och tillbaka så var priset bara giltigt i Göteborg och ej i Borås där jag ville göra mitt test. Senaste svängen så skyllde de på IT-teknikern som gjort fel. Ser nu att de har ändrat sin startsida efter att jag påpekat bristerna i deras information och att de stred med Marknadsföringslagen gällande prisinformationen.

Kvalitén på deras tester och svar kan jag därmed inte uttala mig om, utan bara deras hantering av prisinformation och mailsvaren jag fick från dem i frågan.
Tack!
Min magkänsla var att DrSvar inte kändes så seriös. Det får bli ExpressCare!
 

hallgren

Medlem
Hur funkar det med dos 3 och covidbevis? Det står ju i alla regler att det gäller om man är fullvaccinerad+två veckor, men så länge man fortfarande räknas som fullvaccinerad med två doser, gäller då beviset direkt efter den tredje eller ska man vänta två veckor innan man skaffar nytt när man har fått tredje sprutan?
 
Toppen